Kona fire mountain sinkula -osa valintoja.

Tuli hommattua erittäin halvalla tuollainen vanha kona fire mountain fillari lähes joka päiväiseen ajoon. Itse fillari taittaa olla -00 alku vuosilta, keulilla oli marsun bomber xrc comp ja vaihtajana shimanon stx. Mutta tuosta pyörän iästä nyt tärkeämpaan, eli itse osiin.

Ideana on siis syksyn/talven aikana väsätä tuosta sinkula itselle. Ja ihanne paino projektin lopussa olisi 13 kilon kieppeillä. :slight_smile:
Mitä osia kannattaa ostaa? (yritetään pysyä pienessä budjetissa)
Ainakin seuraavat osat hakusessa:

Jäykkä keula tuon vanhan tilalle, mikä olisi halpa ja hyvä? Kona project? (keulan axle-to-crown mitta väh. 410mm ja maks. 440mm, myös V-jarru tapit oltava)

Mitkä 26" slickst olisivat hyvät ja sisäkumit myös, keveys aina plussaa.

Rattaiden välitys? Kammet ovat 170mm ja ajan pyörällä vain kaupungissa. -olen ajattellut 38-18?

Jonkinlainen penkki ja sanotaan hinnaksi vaikka 30e luokkaa.

Jotkut laadukkaat V-jarru palat? -nykyiset tektron länget toimivat moitteetta, mutta kahvoiksi ajattelin avidin seiskoja.

Aloitetaan näillä ja myöhemmin lisää mitä mieleen juolahtaa.
Kaapin pohjalta löysin eteen alexrims x2100 vanteen ja biltemasta 26x2.0 slicksit valiakaiseksi kumiksi. Ideana siis käyttää mahdollisimman paljon ennestään löytyviä ja halpoja ratkaisuja!

Ja jos joitain löytyy osia joita etsin, niin tarjoa rohkeasti.
Ainiin ja emäputki on 1 1/8"

Lähes ainut mikä hieman pelottaa on ketjun kireys kun pyörässä on vertikaaliset drop outit joten säätö varaa ei löydy, toki ketjun kiristäjällä tästäkin selviää. (luulisin)

Makuasioita, makuasioita. Ketjunkiristäjällä selviää sinkulakäytössä hyvin (sellaisen voi virittää vanhasta takavaihtajastakin). Kiinteässä sellainen ei toimi. 38/18 on kaupunkiin tosi tosi kevyt, itse lähtisin johonkin 42/16-linjalle.

13-kiloiseen 26" sinkulaan sopinee vähän “normaalia” kevyempi välitys. Haarukka voisi löytyä Kyläsaaren fillariverstaalta.