Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

Se temppu o siin et ettii ne halvat komponentit ja nettikaupat ja tekee jotain mitä ei muuten sais.

Esim. tubeless ready fiksikiekkoja ei valmiina joka paikassa ole mutta tämmöset taisin cnc:ltä speksata palasina alle parilla satkulla mikä on mun mielestä kiekoista aika järkevä hinta.

4 Likes

Käytetty MTB-etukiekko levyn 6-pulttikiinnityksellä on oiva aihio fiksikiekon tekemiseen, ja edullinen. Akselistandardista riippuen sovittaminen 120 mm perään on joko helppoa tai tosi helppoa, isoin vaiva on vaan löytää paikka mistä tarvittavat osat saa. Kuten vaikka tällaisen 15-millisen akselin, minkä puuhasin sorvilla ite.

Toinen vaihtoehto - myös edullinen - on haalia tarvitsemansa komponentit ja viettää pari tuntia Sheldonin oppaan äärellä.

3 Likes

Nyt oon tässä jo oppinut että 26 tuumaa ei ookaan sama kuin 26” (se ei vielä selvinnyt, miksi näin) ja että etsinkin siis 559 fiksikiekkoa taakse enkä 590. Jopas!

630… 622… 27”… aieeee

1 Like

No siis 26 tuumaa on 26". Mutta polkupyörien kehissä/kumeissa sillä voi viitata ainakin viiteen eri halkaisijaan. Kannattaa silti vaan unohtaa kaikki tuumat ja ottaa ETRTO haltuun, helpottaa elämää todella paljon.

3 Likes

joo, näin se on nähtävä.

Nyt en tiedä onko tämä jotakin sellaista mitä ei sais muuten tehdä, mutta tuli ainakin sellaista mitä ei muuten sais:

Tubeless ready 650b vannejarrukiekot. Bonuksena laitoin puolauskuvioksi 3x vetopuolelle ja 1x sinne toiselle sekä käytin mustia ja kirkkaita pinnoja vuorotellen.

Huomenna toinen puoli kiekkosettiä kasaten, sit kiristää ja rihtaa.

6 Likes

Osaiskohan/jaksaiskohan joku listata yhteensopivia komponentteja. Vanne, pinnat, navat, nippelit, työkalut yms. Mitä se nyt vaatiikaan.

Ja niin, Fixikäyttöön.

Kiinnostais kokeilla kasata kiekot mutta tuntuu aika suolta koittaa ymmärtää nettikaupan datan perusteella mikä sopii mihinki.

Ja jos vähän rajaan, niin koitan löytää sellasen kohtuu budjetti ratkasun. Eli kaikki high-end tavara, Paul:in navat yms. ulkona.

Ja joo, kiitoksia jos joku jaksaa nähä vaivaa. Olis kiva päästä sisään miten noita kiekkoja kyhätään.

Kehä (ERD) + puolauskuvio + napa = pinnojen pituus (määrä) - #41 by jboman meininki ihanan 2016 mutta tolla viitseliäisyydellä voikin olla ihan okei kasata kiekko Deep V:hen :slight_smile:

1 Like

About ainoa, missä me voidaan suoraan jeesata on puolien pituuden laskeminen oikein, mikä onneksi onkin se kaikkein paskamaisin homma tässä projektissa. Kaikki muu on suht triviaalia (puolan reikien määrä vanteessa pitää olla sama ku navassa) tai riippuu pelkästään siitä, mitä sä tarvitset (tubeless vai sisuri, vanteen leveys, kierre- vai 6-pulttiratas, jne).

Lisäksi komponenttien listaaminen on pelkkä loppumaton suo, koska ensi syksynä joka ikinen valmistaja tuo uudet tuotteet markkinoille ja kaikki hyvässä uskossa tehdyt valmiit listat muuttuu harhatiedon lähteiksi.

1 Like

DT Swissin laskurissa on mielestäni hyvät esimerkit siitä, mitä osista pitää mitata ja mistä kohtaa mitat otetaan. Mitat olen toistaiseksi tarkistanut aina itse, käsissä olevista osista, vaikka käytännössä tämä tarkoittaakin pinnojen hankintaa erillään kehä+napaostoksista. Hyvälaatuinen pinna-avain on myös hyvä ostos.

Muita mielipiteitä: messinkinippelit, 32 reikää ja 3 ristiin puolauskuvio on sellainen perusvarma lähtökohta sukellukselle tähän päätyyn.

2 Likes

Tässä aika hyvä kiteytys, joka auttaa jo rajaamaan mahdollisuuksia. Novatecin navat on hinta/laatusuhteeltaan suosittuja ja voisi siten osua hyvin spekseihin. Pinnoiksi vaikka DT Competitionia (yleinen perusvalinta). Kehät sitten tarpeiden mukaan kuten edellä mainittu.

3 Likes

Aloita navasta ja rakenna muu sen ympärille.

Navasta sun pitää tietää OLD eli leveys, sopii takahaarukkaasi. Yleensä 120 mm.
Reikäluvuksi 32, vähempiin ei kannata lähteä ilman kokemusta tai välttämättä muutenkaan. 36 jos olet tuhti.
Rattaan kiinnityksen pitää täsmätä rattaisiisi. Jos tää kysymys on auki, suosittelen 6-pulttikiinnitystä.
Navan kiinnitys on käytännöllisintä ja mukavinta M6-pulteilla. Budjettinapojen mukana tulee yleensä aika huonot, hae IKH:sta tai Motonetistä paremmat, lujuusluokka esim. 10.9 tai 12.9.

Kun nämä on selvillä, valkkaa mieleinen vanne sopivalla reikäluvulla.

Sitten tulee se viheliäinen pinnan pituuden laskeminen. Jotkut valmistajat ilmoittaa ERD:n väärin. Tää on parasta mitata itse tai vähintään tarkistaa eri lähteistä. Kstoerzin Freespoke on mun kokemuksen perusteella luotettava.

1 Like

Molempien vanteiden ERD 596 - DT Swissin ilmoittama, mikähän on totuus :smiley:

32 pinnaa 3 ristiin, pinnojen pituus 288mm.

Pinnat:

Nippelit:
https://www.cnc-bike.de/messingnippel-silber-12mm-p-2507.html

Yhteensä 185e ja tarvit vielä vanneteipin.

1 Like

Normaalilla kyllä ihan hyvä DIY laufradsatz siinä. Takanavaksi ottaisin kyllä fix/fix-navan mielummin, koska vaparin voi aivan hyvin laittaa sille lyhyelle fiksikierteelle mut fiksiratasta ei missään nimessä ilman lukkorengasta paitsi radalla. Pinnoiksi laittaisin CN Macit ihan vaan koska latuskapinnoilla on mukavampi kasata (olettaen että hankkii sen aero spoke holder -työkalun), CN Macit ei oo kalliita ja aero is everything.

2 Likes

Kiitos kaikille arkkunsa avanneille. Justiinsa toi pinnojen pituus muodostu mulle pullonkaulaks koko hommassa. Se kun on tosiaan milleistä kiinni. En tiiä miten lisätä tähän vastanneet mutta hopefully kaikki vastanneet näkee tän kommentin.

Mutta joo, mä syvennyn tohon dataan mitä laitoitte, häiritsen sit lisää jos joku asia arveluttaa! Kiitos.

4 Likes

Mä kasasin jonkin aikaa sitten Novatecit ja R460 kehät 32 reikää & 3 ristiin 288mm DT Comp pinnoilla DTn laskurin suosituksen mukaan, eli täältä varmistusta että olis sopiva pinnojen mitta tolle kombolle.

1 Like

Ei oo milleistä kiinni. Jos laskuri antaa esim 297.6 ni yleisemmin löytyvä 296 ihan ok

Rohkaisen vaan hyppäämään syvään päätyyn, siinä sitä oppii ja kehittyy. Mukavaa puhaa. Ja sitten voi tehdä niin että kasaa ”holliin” ja vie rihdattavaksi ammattilaiselle.

en kyllä pyöristäs 1.5mm alaspäin, milli liikaa on hädässä ok, jollei ainoa työkalu ole ruuvimeisseli.

saanko kertoo, mitä ammattilainen sanoo kun viet sille rihdattavaksi päin vittuu kasatun kiekon, jossa on vääränmittaset pinnat… mut jokainen rakentakoon itsensä näköiset kiekot.

Hemmetti ku tuli mieleen kerta kun lupauduin kasaamaan yhden kiekkosetin kaverille ja sanoin tarkkaan mitä ostaa. Pinnat oli 292 eteen ja 290/292 taakse (fix-0). No tyyppi oli sit tilannu 294 koko kierroksen kun olis muuten joutunu tilaa kahdesta eri kaupasta…
Tein parhaani mutta mielestäni jäi löysäksi. Oli kuulemma vieny sit johonkin kauppaan vielä rihdattaviksi ja ihmetteli miks rihtaus oli maksanu niin paljon. Veikkaan että laittoivat oikeanmittaiset pinnat samalla.