Kiekkojen kasailu, vinkit sun muut hässäkät

Aerotrack toimii jarrulla, mutta väri ei kyllä pysy vaan kuluu nopeasti.

E: onkohan jo riittävän vahva konsensus? :neutral_face:

On olemassa eri valmistajilla muovisia tai metallisia pyöreitä tai pitkulaisia työkaluja joissa on ura aeropinnaa varten / toisissa useita eri paksuisia uria et sopii eri pinnoihin. Usein käytän myös Knipex® 86 03 125 siirtoleukapihdit/pihtijakoavain 125 mm | Motonet Oy vasemmalla kädellä pitää noilla kiinni ja toisella rihtaa. Siirtoleukapihdit joissa on sileät leuat on just hyvät eikä tee jälkiä pinnoihin, ja noi pihdit on tosi kätevät vaikka miten monessa muussakin hommassa.

Tärkeetä on kans et pinnan kierteissä on mieluiten anti-seizeä tai rasvaa ja nippelin reikiin öljyä, minimoi kitkan ja kiertymän sitä kautta. Laitan aina anti-seizeä (Park Tool ASC-1) vaikka olis lukitteiset nippelit, se lukite jäykistää kierteen riittävästi kuitenkin.

Ks. myös

Mitä horinaa. Kukaan kysyny aeropinnojen pitimistä yhtään mitään ja rasvat on ilmoitettu jo laitetun.

Sano ny mitkä nimenomaiset pihdit on semmoiset joilla saa PYÖREÄÄ pinnaa pideltyä jos tiedät.

Katos hemmetti. Anteeksi.

Puolustuksekseni sanon vaan et olin vasta ottanu kahvimukin käteen :frowning:
En tiedä parempaa konstia pyöreisiin pinnoihin kuin nuo samat Knipexin leukapihdit, noilla oon pitäny. Joutuu vähä puristamaan mutta ei tee jälkiä pinnoihin kun on sileeleukaset.

Onks täällä jengillä kokemusta piilotetuista nippeleistä? Tohkeissani tilailin vaan pinnat ja nipat as usual, kun sitten aloin pyörittelemään vanteita käsissäni, niin älysin että näähän tarvii tuommoset DT HIDDEN | DT Swiss

Näitähän ei tietty tähän hätään tunnu löytyvän mistään.

Tuli tietty heti mieleen että mitä jos vaan rouheesti kasaan tavan nippelit ylösalaisin? Uhka / mahdollisuus?

Nippelin talttaura rouhii varmaan vannetta aika ikävästi väärinpäin asennettuna. Jollain prikalla ehkä, mutta kuulostaa kalliilta vanteilta niin pitäisin uhkana.

Samanlaisen ajatusketjun kävin myös itse läpi noiden urien ja prikkojen suhteen. Onkohan kukaan kikkaillut mitään vastaavaa?
Vanteet on NOS:a ysärivintagea, eli rahalliset panokset eivät ole älyttömän suuret.
https://steel-vintage.com/media/catalog/product/cache/17ac0aa85a620128c87b646757083030/f/i/fir-sc350-clincher-bicycle-rims-3.1.JPG

Eiks niiden piilotettujen nipukoiden kanssa sit tartte vastaavasti sen joku 12-14 mm pidemmät pinnat?

En kyllä ton kuvan perusteella myöskään osaa sanoa, miks noita ei vois kasata tavallisilla 16 mm nippeleillä?

Nurinkurisessa nippelissä on kierteetön osa kannan päässä, kun taas tavallisessa kierre jatkuu kannan loppuun saakka. Ite oon kuvitellut sen kierteettömän osan mahdollistavan pinnan kulkemisen vinossa suhteessa kehää vasten tulevaan kantaan, kuitenkin siten, että nippeli tukee sitä pieneltä matkalta. Täten vois kuvitella, että norminippa väärinpäin muodostais heikon kohdan, josta joko pinna tai nippa murtuu herkemmin? Toki voi olla täysin merkityksetönkin huoli, jonka joku tietävämpi korjannee.

E. Tai jos ongelman syy on toi vanteen syvyys eikä jokin muu, niin Squorxit on kätevät.

Kuva on joo huono näiltä osin. Kehällä olevat reijät on siis vain pinnan kokoiset, nippeli ei mahdu siitä ulos.
Vanteessa on sitten “välipohja”, johon nippeli tulee väärinpäin. ERD:n katsoin netistä kun pinnoja tilailin, toivoisin että siinä on otettu tämä huomioon.

Skidin Tonic Fab ketjussa taitaa olla jotain juttua tästä kun kasautti Campan kehiin nippels upsidedown

1 Like

juu, en lähtis normaaleilla nippeleillä tähän, enkä ole lähtenyt. noissa dt:n nippeleissä on - dt:n omasta kuvasta poiketen - pyöreä kannan ulkoreuna, joka ei raavi kehää ja asettaa nippan ja samalla puolan paremmin tavoiteltuun asentoon kuin normaalinippeli. kannassa ei ole kierrettä, mutta en näe tätä ongelmana.

kupuprikan kanssa voisi onnistua kääntämällä tavalliset nippelit, mutta melkoista jumppaa puuhailla noiden kanssa kehän sisällä. prikassa on myös väistämättä kantaa enemmän pinta-alaa eikä sillä todennäköisesti saa nippeliä yhtä hyvin oikeaan kulmaan kuin tuollaisella tarkoitukseen suunnitellulla nippelillä.

toki normaalit pitkät nippelit toimivat myös noiden kehien kanssa.

Jees. Pistin lopulta hollandbikeshopista tilaukseen piilonipat, ja tarttivat näköjään vielä oman työkalunsakin.

Mitä meinasit tällä?

siis että 16-milliset perusnippat varmaankin natsaa myös; tai ainakin itse olen tehnyt noilla, jos kehä on ollut syvä ja nippeli jäänyt verrattain kauaksi kehän ulkoreunasta.

mutta piiloiset hyvät/rules.

Mulla on tällainen DTn työkalu jos tarviit. En omista enää sellaista kiekkoa niin ei oo tarvetta. Ilmoittele!

A post was merged into an existing topic: Pinnapörssi

Noni, trim master ja takakiekko soikea… Ei tunnu kun ajaa hiljaa, mutta kovempaa ajaessa tuntuu pientä hytkymistä.
Epäilen myös takanavan olevan entinen (laakeripinnat kuluneet epätasaisesti).
Millä tän nyt sais kohtuu halvalla kuntoon? Uus setti käytettyjä tuubikiekkoja? Pitäis olla 126mm napa taakse ja 100mm eteen.
Taakse pitäis saada kiinni 6 speed kierrepakka iso kierteellä ja tuubit olis plussaa kun sellaiset uudet jo löytyy. Kaikesta voi joustaa ja konelaakerit kuulostais kivoilta.

https://www.instagram.com/p/CPcEMbZBOa7/?utm_medium=copy_link

Kuka laittaa ekana Sim Works pinnat? :grimacing:

1 Like

Saako oil slickkinä 20” ja 26” sopivilla pituuksilla?

Jos ne on tasapaksuja, niin voi käydä katkasuttamassa sopivan mittasiksi jossain liikkeessä missä o leikkuri.