Ketjunkiristin takavaihtajasta

Onko kukaan tehnyt takavaihtajasta ketjunkiristintä? Olisi tulossa projektina maasto-/fs-sinkula nollabudjetilla ja ei välttämättä viitisi suoraan lähteä sinkulointikittejä ostamaan, kun itse pitäis saada tehtyä kaikki.

Kiristintä en oo tehnyt, mutta Dremelillä tein vähän kiristysvaraa vanhaan Helkama white poweriin (jooh… ikävä nimi).

Kuvia projektista jne löytyy flickristä: end result - vertical dropout conversion for single speed

Vaatinee ratamutterit tai pitävät aluslevyt mielenrauhan säilymiseksi… Sinkulakäytössä tuo on toiminut ihan hyvin.

Eiköhän sen kiristimen saa siitä vaihtajasta tehtyä. Jos et muualta keksi niitä holkkeja rattaan keskittämiseen/ketjulinjan säätöön, niin mä voin sorvata niitä. Ihan nollabudjetilla et kyllä selviä, mutta jos budjetti kestää ,5l oluttölkkiin investoinnin…

Tein itelleni vanhaan maastorunkoon uudet dropoutit hitsaamalla sopivaa lattaa vanhojen dropouttien jatkoksi. Tuli hyvät ja fillari on edelleen ajossa. Tää systeemi on siitä kiva, että ei tarvitse mitään vaihtajia tai muita kiristimiä.

Tuo tais olla alumiinia, joten ei taida käydä lattaraudan hitsaukset laatuun. Mut holkeille oletettavasti on tarvetta, palailen aiheeseen kunhan se ajankohtaistuu.

Mua lähinnä huolestuttaisi se takavaihtajan mahdollinen eläminen rattaaseen nähden. Ajattelitko jotenkin jumittaa sen sivuliikkeen vai luotatko vaan riittävään ketjun kireyteen?

Vaihtajan saa pysymään sillä ainoalla rattaalla säätämällä rajoitinruuveja. Jos ruuvien liike ei riitä, niin lyhyt pätkä vaijeria auttaa kanssa.

just ja just sai rajoitinruuveilla puristettua vaihtajan keskelle pakkaa ja tuntuu pysyvän siinä ihan tukevasti. Mutta onhan tuo silti aikamoinen murkula verrattuna tehdastekoiseen kiristimeen. Nyt olisi holkeillekin tarvetta.