Ketjulinkit

Mitkä on parhaat ketjupikalukot?

Kriteeri nro 1 lienee pitävyys. En tosin ole koskaan kuullut että linkki ois pettänyt.

Kriteeri nro 2 helppo uudelleenavattavuus. Mulla on ollut monta kertaa ns. uudelleenkäytettävä linkki niin tiukassa kiinni, että sekin on pitänyt hajottaa ketjukatkaisijalla. Ei oo auennut tekniikalla eikä oikein voimallakaan.

Pistäkää siis suosituksia sellaisista, joita ootte käytänyt ja hyväksi havainnut.

Itse olen hyvien linkkien tai lähinnä hyvän tiedon ja suositusten puutteen vuoksi laittanut ketjut aina ilman pikalinkkejä kiinni. Siis puristellut tapit takas kiinni ketjunkatkaisijalla. Jotenkin vaan pelottaa aina että itse kiinni puristetut tapit hajoo tai irtoo liian helposti.

Eniten mua häiritsee itsepuristelluissa tapeissa niiden mahdollinen jäykistyminen. Muuten ne kyllä pitävät, ellet sä ihan huolimaton niiden kanssa ole.

Izumilla tais olla se ruuvattava pikalinkki. Tuntuis fiksuimmalta, tosin siinä saattaa olla aukiruuvautumisen mahdollisuus.

Sramin PC-1:ssa on taivutettava pikalinkki. Oisko snaplink nimeltään? Hyvin on pitänyt ja aukeaa tosiaan ketjua poikittain taivuttamalla. Välillä tarttee talttapääruuvarilla vähän avittaa, mutta ei avaamisessa montaa sekunttia mene. Suosittelen.

SRAMin pikalinkki toimii ihan ok. Siinä vaan pitää osata taivuttaa sitä ketjua oikein, jotta sen saa auki. Asentaessa jo kannattaa sitä muutama kerta kiinnittää ja irrottaa, niin ei mene sit niin pahasti hermot kun joutuu sen jossain vaiheessa taas irrottamaan. Ite tullu joskus aikoinaan hätätilanteessa käytettyä SRAMin ketjua pyörän lukitsemiseenkin. :slight_smile:
Itsellä siis käytössä fixissä SRAM PC-1 ketju, ja maastureissa SRAM PC-7/9 ketjuja. Ei mitään huonoa sanottavaa näistä.

Katkeamis vaara on pääasiassa ketjuissa joissa on ns. tynnyrin muotoinen tappi, joka siis levenee pikkasen päistään, ja on puristettu siihen ketjuun valmistusvaiheessa. Tällaisen tapin päästä reunat murtuu kun se työnnetään ketjusta läpi, ja tällaista tappia ei saisi käyttää uudestaan ketjun yhdistämiseen. Shimano näitä pääasiassa käyttää. SRAMi käyttää pääasiassa Power-Link pikaliitosta, jota on tosiaan suht helppo käyttää, kunhan siihen oppii oikean tekniikan sen avaamiseen ja sulkemiseen. Vaihtajalliseen tarkoitettu SRAMin powerlink on helpompi avata/sulkea, kuin leveämmät yksivaihteisiin tarkoitetut ketjut, jotka vaatii hieman enemmän voimaa. Vaihteellisiin tarkoitettujen ketjujen jäykkien linkkien avaamiseen löytyy apu kunnollisista ketjunkatkaisijoista, joissa on ylimääräinen kolonen jäykkien linkkien löysäämistä varten.

Mutta itse kyllä pistän äänen likoon SRAMin ketjujen puolesta. Viimeiseen 5-7vuoteen tullu muita käytettyä. Aina ovat lähteneet pikalinkistä auki, ja ainoastaan kerran auennu pikalinkki, joka sekin aukesi DH pyörässä ketjun haarukan väliin junttautumisen jälkeen.

Sram Powerlink

SRAM Powerlink toimii. KMC:llä on ~samanlainen, ja jos ajaa 3/32" ketjulla niin Biltemasta saa 4,50e:llä KMC:n ketjun jossa mukana se liitin. Jos 1/8" ketjulla niin Biltemasta KMC:n ketju 3,50e. Siinä tosin ei “Powerlink” vaan mummistyyppinen liitin jota en oo uskaltanut käyttää.