Ketjujen ketju

Joo, tosi vaikee löytää ptfe-vapaata. Kuulemma sitä ei kuitenkaan olisi hirveän paljon siinä vahassa, mutta tarkkaa tietoa niistä pitoisuuksista ei kans varmaan saa mistään.

Sitä on kans varmaankin useimmissa nestemäisissä voiteluissa. Vahan kanssa sitä todennäkösesti päätyy luontoon paljon vähemmän kun nesteillä joita lisätään useammin.

covfefe, joo. En siis tuomitse ketään tässä :slight_smile:

Edit: Rexiltä kysytty asiaa - vastaus Öljyä ketjuun? - #411 by Mr.Auer

Tai miten ois, et jatka vain sitä saman ketjun useaan kertaan kuumavahaamista, jos siltä tuntuu.

Tämä ei ole mikään mielipideasia, vaan näinhän se menee. Jos ketjun puhdistaa laiskasti, niin kyllähän sen huomaa välittömästi.

Mites nää pesuaineet sitte kotioloissa hävitetään?

Silleen ku liuottimet maalaushommienkin jälkeen - kanisterissa jäteasemalle. Käytän kyllä aika pitkään samaa ja säilytän pullossa, sitte liian rasvottuneet asemalle kun kanisteri on täynnä.

2 Likes

Suosittelen hihnavetoa jokaiselle osallistujalle tällasen dorkan viherpesun sijaan. Sitä ei tartte vahata eikä öljytä.

2 Likes

Saispa sellasen kaikkiin pyöriin kätevästi jälkiasennuksena.
Ja joutuu niitä joskus silikoonilla voitelee jos hihna vikisee.

(ja siinä mielessä kaikki mikä vähentää käytetyn voiteluaineen määrää ja vähentää ketjujen ja rattaiden kulumista, vähentää kulutusta kuitenkin - et siinä mielessä ehkä vähän liioittelua sanoa viherpesuksi)

Rahamiehenä sitten pinion ja rohloff. Ketjut eivät miellytä, mutta rahatilanne ei ole sallinut noin suuria invesrointeja pyöriin. Pelkän navan/lootan hinnalla saa koko fillarin.

2 Likes

No mutta kun nyt kysyttiin, että onko se nyt niin tärkeää, ja näköjään vääriä mielipiteitä ei saa esittää ilman että paikalle tulee kuoro kertomaan tehdasrasvan johtavan kadotukseen.

Sikäli tuo puhdistus vahaan siirtyessä kyllä joka tapauksessa ehdottomasti kannattaa ottaa tosissaan, että ainakin minulle vahan ehdottomasti suurin hyöty on se, ettei pyörän näkyviä osia sen jälkeen tarvitse puhdistaa millään vettä ja tiskiainetta vahvemmalla, ja kaikki pyörään jäävä skeida tulee ennen pitkää korkojen kera vastaan. (Uskottavuuden rajoja lähestyvä voimansiirron kestävyys on toki myös plussaa.) Mutta jos tuollaisessa tapauksessa pitäisi valita vaikka 1000 km öljyllä ajetun ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan putsatun ja vahatun ketjun vs. pakasta vedetyn ja rasvoineen vahassa keitetyn ketjun välillä, valitsisin itse ehdottomasti jälkimmäisen.

Ja ketjuvaha on minulle tosiaan sulatettua puhdasta parafiinia, ei fluoreja eikä muita lisäaineita. Nestevahoja pidän enemmän hätäkorvikkeina, erittäin rajallisen kokemukseni mukaan tuo pointti pyörän puhtaana pysymisestä ei toimi niillä ollenkaan samalla tavalla.

Kysyin Rexiltä PFAS-yhdisteistä - vastaus oikeessa topissa Öljyä ketjuun? - #411 by Mr.Auer

Eli kuumavahassa ei ole, nestemäisessä on vähän ptfe:tä, mutta tulossa uudet formulaatiot nestemäisistäkin kokonaan ilman. Eli ei ole syytä välttää Rexin kuumavahaa tämän takia.

6 Likes

kertokaa

Olen ymmärtänyt, että “samaa kuin Z510” ei ole enää olemassa, mutta “KMC Z1eHX Wide” olisi se nykyinen skeneketju. Ja se on parempi kuin Z510 koska nimessä on kolmea eri merkkiryhmää: isot kirjaimet, pienet kirjaimet ja numerot.

4 Likes

Se vois olla kans osa semmosta peliä kuin “pyöränosa vai tietokoneen generoima salasana” :grin:

2 Likes

Miksi ei? Kun eikös tossa toi B tarkoita bushingia ja

Ai hemmetti, jos joope näin sanoo niin se on kyl sit näin. Paitsi pinna-asioissa ollaan edelleen joopen kanssa eri mieltä.

Mut Sheldon-setä sanoo et bushingless on parempi, koska rullaan tiputettu öljy pääsee valumaan koko linkin läpi pinniin asti. Mä valitsen Sheldonin, koska Sheldonin mukaan kiiltävä ketju on parempi.

Tää B1 ketju on kyllä aika voinen. Tainnu ajella työmatkaa nyt joku vajaa kuukauden ja venymä taitaa olla jo 0.5. Toki mun voimansiirto on ihan karmeessa kunnossa mutta ei tuo ketju kyllä mitään kestä.

Ei jatkoon.

Vanhan koulukunnan meno.

Mittasitko uutena? Tommosen bulkkitavaran kanssa vois ajatella, että toleranssit on semmoset, että se on ollu jo lähtöjään siinä 0,5:ssä?

kyllä niitä on pari ajettu ja aina ne on kuukaudessa jo venyny vaihtokuntoon.

paras oli ku mentiin 0% 0.75% yhes krossikisas D:

1 Like