Keskiö rutisee

^^ Noku oon mielestäni. Hiemanhan ne on vittumaiset kiristää ne semmoset, joissa on naaraspuolella vaan sellaset urat, jumalattoman kaukana toisistaan. Pultithan mä jo kertaalleen vaihdoin, koska vanhojen kiristäminen ei auttanut. Jos muistan oikein, tää kun alkaa olla jo niin pitkä stoori… Ehkä vaihdan vanhat naaraspultit takaisin, koska niissä oli kuusiokolot. Pulttien alla on prikat (paitsi yhden), mutta niin on ollu alusta asti.

Jii - 21:59, 20.8.2013 »
Kalastaja-Kaarlo - 21:05, 20.8.2013 » Hmm. Onko feissaustyökalu yhdessä vai kahdessa osassa? Edit: siis meinaan, että ovatko yhteydessä toisiinsa.
Jos Parkin työkalu niin on sama työkalu mutta feissaus ja rotsaus tehdään erikseen omilla lisäpalikoillaan. Eli yhdellä suorituksella ei voi tehdä molempia.
Vain yksi suoritus tehtiin, kahdella erillisellä mutta keskenään samanlaisella työkalulla. Ei nähdäkseni ollut Park tool.

kyllä sä huomaat siitä keskiömuhvin reunuksesta onko se feissattu: maalia ei ole ja pinta on tasainen, hiotun näköinen.

Kalastaja-Kaarlo - 22:05, 20.8.2013 » ^^ Noku oon mielestäni. Hiemanhan ne on vittumaiset kiristää ne semmoset, joissa on naaraspuolella vaan sellaset urat, jumalattoman kaukana toisistaan.
Rasvaa kierteet ja puhdista vastakappaleiden ulkopinnat ja spiderin reiät. Ruuvien puristusvoima tuottaa riittävästi kitkaa vastakappaleen pidättelyyn pulttia kiristäessä, ja rasva vähentää kiertymistaipumusta. Jos vastakappale lähtee tästä huolimatta pyörimään mukana, HC-tapauksissa voi käyttää pikaliimaakin. Näin asennetut pultit saa yleensä aukikin ilman vastakappaleen työkalua, mutta jos sitä tarvitsee, oiva niksi on kiilata työkalu rungon ja pultin vastakappaleen väliin.
Lumikko - 3:51, 21.8.2013 » Rasvaa kierteet ja puhdista vastakappaleiden ulkopinnat ja spiderin reiät. Ruuvien puristusvoima tuottaa riittävästi kitkaa vastakappaleen pidättelyyn pulttia kiristäessä, ja rasva vähentää kiertymistaipumusta. Jos vastakappale lähtee tästä huolimatta pyörimään mukana, HC-tapauksissa voi käyttää pikaliimaakin. Näin asennetut pultit saa yleensä aukikin ilman vastakappaleen työkalua, mutta jos sitä tarvitsee, oiva niksi on kiilata työkalu rungon ja pultin vastakappaleen väliin.
No miepä koitan vielä tuota, varmaan tolla TF2:lla.
RTZ - 16:01, 31.7.2013 »
  • löysistä/kuivista polkimen kierteistä
Omassa pyörässä tämä oli ongelma. Pari tippaa ketjuöljyä ja ongelma poissa.
presari - 10:32, 21.8.2013 »
RTZ - 16:01, 31.7.2013 » - [s]löysistä/[/s]kuivista polkimen kierteistä
Omassa pyörässä tämä oli ongelma. Pari tippaa ketjuöljyä ja ongelma poissa.
Mulla on nyt ollu niissä vaseliinia. Ja rutina on pysyny aikas samana, vaikka on otettu auki ja voideltu uudestaan.

Onko rutina kova ja kuuluuko se vain polkiessa? Mietin että johtuisiko ketjusta/ketjulinjasta.
Löysät kammet ja ketjuratas on itsellä oireillut lähinnä naksumisena.

kumisaapas - 11:17, 21.8.2013 » Onko rutina kova ja kuuluuko se vain polkiessa? Mietin että johtuisiko ketjusta/ketjulinjasta. Löysät kammet ja ketjuratas on itsellä oireillut lähinnä naksumisena.
On aika kovaa rutinaa ja kuuluu vain polkiessa. En oo mitannu ketjulinjaa tarkkaan, mutta muistaakseni (tarkistak tämänkin) rutina kuuluu kummallakin flip-flopin rattaalla, vaikka niistä tulee snadisti eri ketjulinjat. Ohuempi vapari antaa hieman anteeksi. Yhtä kaikki, olen siis kuullut rutinaa ketjustakin, eikä tämä vaikuta siltä.

Voi nyt helvetti. Kerron esimerkin viime syksyltä: Omassa scandal v2:ssa oli olevinaan työstetty muhvi tehtaan jäljiltä, käytin sen hi5bikesissä kuitenkin.

Sitä leikkauslastun ja “villan” määrää mikä sieltä muhvista tuli, kun se a) feissattiin b) sitten rotsattiin. Keskiön pinnat oli keskenään pielessä jolloin kierteet eivät olleet kohdikkain. Jos sinne olisi ulkoiset kupit laakereineen laittanut, ne eivät olisi kestäneet. Valmisteluiden jälkeen kaikki toimii hienosti. Tai no sinne asti kun en user errorina ollut kiristänyt kuppeja kunnolla, mutta se on toinen juttu…

Joo, mä tossa koitan vielä noita kiristelyjä ja vaikka ketjun vaihtoakin huvikseni, sitten feissautan uudestaan muualla ja vasta sitten ostan uudet kammet. Tuo viimeksimainittu on kyllä surullinen vaihtoehto, ei siksi että kammissa menettäisi kosolti käyttöarvoa, vaan siksi että olisin kyllä alunperin hankkiutunut tuosta GXP-systeemistä eroon, mutten viitsinyt, koska ajattelin kampien olevan kunnossa enkä hevin halua vaihtaa toimivia osia.

Tähän väliin voisin tosta Chris Kingistä sanoa, että vaikka markkinoivat tuota keskiötään GXP-keskiönä, niin kyllä sekin sisältää pari osaa, jotka ihan kokoamisohjeissakin kulkevat nimellä “adaptor jotakin”. Itse siis ajattelin sen olevan jotenkin “ei-adaptoitu”, toisin kuin se Hopen keskiö, joka on adaptereineen kolmanneksen halvempi.

Toisaalta voi ajatella, että CK on adoptoitu “paremmin”, kun siinä kerran on useampi osa. Ja innter netskusta luin jollain olleen alkuun pieniä ongelmia Hopen asennuksessa. Plus toki sitä CK:n rasvausjärjestelmää kehuivat.

Mä uskoisin omien GXP-keskiöitteni rutinoiden johtuneen siitä, että GXP:ssä ei ole systeemiä, joka säätäisi laakeripainetta sivusuunnassa. Keskiömuhvin leveyden pitäisi olla millin kymmenes- ellei sadasosan tarkkuudella oikea, tai siis ei ainakaan yhtään liian kapea. Keskiön feissaaminen kaventaa keskiötä jonkun millin kymmenyksen entisestään, jolloin pahimmassa tapauksessa rutina vaan pahenee, kun laakereiden ja keskiöakselin välys sivusuunnassa kasvaa feissaamisen jälkeen.

Kingin laakeria en ole luonnossa nähnyt. Pystyykö siinä laakeripainetta säätämään jollain tapaa?

^pystyy, ja myös pitää.

stenu - 15:24, 21.8.2013 » Kingin laakeria en ole luonnossa nähnyt. Pystyykö siinä laakeripainetta säätämään jollain tapaa?
Keskiö istutettiin paikalleen niin, että otettiin laakeripesiä suojaavat muovit pois, juntattiin akselin viisteen alkuun (tai loppuun - siihen leveämpään päähän kuitenkin) ehkä sentin levyinen, akselin olkapään paksuinen putkenpätkä "sovittimeksi", työnnettiin akseli keskiöstä läpi ja katsottiin, paljonko putkenpätkän pää pilkottaa toiselta puolelta. 0,5 mm on ohjeiden mukaan optimi ja 0-1 mm toleransseissa. Tätä säädetään tarvittaessa akselin juureen liu'utettavilla muovisilla avaruudetinkiekoilla.

Lisäksi akselin juureen liu’utettiin jokusen millin paksuinen pyöröjousi (siis sellainen onton ufon muotoinen) ja toiseen päähän vielä jokin n. millin paksuinen teräksinen “soviterengas”.

Alkuperäisessä keskiössä oli kaikista yllä mainituista kilkkeistä vain pyöröjousen tilalla ollut ohuehko, reunoista hieman paksumpi kumikiekko, jossa oli kiinni vähän kapeampi messinkikiekko. Se ei varmastikaan ollut jousena häävi.

Lisäksi CK:n putkessa oli toisella puolella kaksi tiivisterengasta, siinä missä orkkiksessa vain yksi.

Kuulostaa hankalalta, mutta varmaankin toimii. Harmi että ollut noin paljon ongelmia, itsellä ei ollu ulkoisten kanssa mitään ongelmia. Luki ohjeet, sääti spacerit ja ruuvas paikoilleen.

asia on käyty jonkinlaisella perinpohjaisuudella läpi jossain omnium-topsussa. itse otin kingi-paketistani yhden prikan lopulta pois ja lehtijousiprikka korvattiin vähemmän joustavalla kumipinnoitetulla renkaalla alun alkaen…

Hyviä ja huonoja uutisia: mysteeri alkaa selvitä, mutta hieman nolosti: näyttää, että rattaanpultit eivät sittenkään olleet riittävän tiukalla. Tilanne ei kuitenkaan ollut aivan selkeä eikä vieläkään täysin ratkaistu. Nimittäin:

  1. muistaakseni jo vanhempi ratas vanhoine pultteineen rutisi. Niissä naaraspulteissa oli kuusiokolot, joten sain ne kyllä kiristettyä kunnolla, mutta ehkä kierteet olivat olleet riittävän kuluneet tai jumissa taikka naaraspultit hieman liian pitkät (ks. alle)
  2. vaihdoin pari kuukautta sitten rattaan, rutina jatkui, ostin uudet pultit, kiristin ne niin kireälle kuin sain, rutina jatkui edelleen
  3. vaihdoin eilen keskiön, rutina jatkui
  4. tänään aloin putsata ja rasvata pultteja, ratasta ja hämähäkkiä vielä kertaalleen, tulin katsoneeksi tarkemmin ratasta ja huomasin, että tuossa kovin symmetrisessä ja pelkistetyssä rattaassa on sittenkin jyrsitty urat toisen puolen pulttireikien ympärille naaraspulttien olkapäitä varten
  5. asensin rattaan oikein päin ja huomasin ilokseni, että kitka oli lisääntynyt sen verran, että sain jo kaksi pulttia viidestä loppuun asti kireälle pelkällä sormella kiinni pitämällä
  6. huomasin samalla, että kaksi prikkaa oli niin tiukkoja, etteivät ne mahtuneet kuin millin-pari naaraspultin päälle - viilasin niitä, mutta en saanut (muistaakseni juuri) niitä kiristettyä ihan loppuun asti
  7. lisäksi viides pultti ei enää kiristänyt ratasta, koska prikka on hävinnyt ja naaraspultin yläreuna tuli vastaan - askartelin styreenistä hätäapuprikan

Pyörä kuulosti melkolailla natinavapaalta ajaessa, mutta vielä pitäisi hakea jostain prikkoja lisää, jotta saan asialle varmuuden kiristämällä loputkin pultit kunnolla. Yksi selitys kahdelle loppuun asti kiristymättömälle pultille nimittäin on, että urospultit ottavat naaraiden yläreunaan kiinni ja pyörivät siksi rei’issään ja sormissani. Tietysti jos prikka on huonosti, niin sekin saattaa jäädä osittain uros- ja naaraspultin väliin, jolloin puristus ei (kunnolla) pääse rattaaseen… Olin kyllä olevinani tarkka.

En oikein tiedä, miksi naaraspultit ovat niin pitkiä kuin ovat, siis ehkä pidempiä kuin rattaan + hämähäkin paksuus on reiän kohdalta. Ne kuitenkin myytiin mulle stanskukamana yksirattaisille ja ovat saman mittaiset kuin alkuperäisetkin. Ehkä tuo hämähäkki on normaalia ohuempi… Kaksipuoleinen se ainakin on. Bontrager Race. Enkä millään jaksaisi ruveta viilailemaan niitä naaraspultteja ja availemaan kierteitä uudestaan.

No, näillä näkymin mulla olis sitte yks toimiva perus-GXP-keskiö jouten. 10€, anyone? Saa palauttaa, jos ei futaa.

Lisäksi jää vielä auki kysymys, pitäiskö ne keskiömuhvi kaikesta huolimatta feissauttaa vielä?


aina oppii jotain uutta. tarkkana niitten pulttien kanssa.

Kalastaja-Kaarlo - 21:10, 21.8.2013 » Enkä millään jaksaisi ruveta viilailemaan niitä naaraspultteja ja availemaan kierteitä uudestaan.
Katoppa mitä mulla on myynnissä. ;)

^^ Varsin totta. Hyvä kun tuli tämäkin varoittava esimerkki kerrottua. Puolustaudun kyllä sillä, että odotin vehkeiden sopivan ja toimivan ilman kummempaa sovittelua ja kikkailua, mutta olen näemmä optimisti…

Eikä siinä sinänsä; ihan vituksen kovaa tolla rullas jo testiajossa!

^ Kiitos vinkistä, peeämmäsin :).