Keskiö "naksuu"..?

tsekkaa klossit ja polkimet kans.

also sensei mitä ukko

Polkimet itessää on kireellä mut kai noi lukot voi naksua kans. Ihan ruosteessa noi jouset ainakin on

Voihan sieltä olla myös keskiölaakeri moro, näitäkin sattuu.

Omniumien ominaisuus. Ei lähteny ainakaan itellä ennen ku pistin keskiön vaihtoon.

6kk on kyllä lyhyt elinikä keskiölle imo, mutta kyllähän se mahdollista on. Raportoin kun saan vastauksia

itsehän laitoin kunnon momenttiin kammet, niin loppu naksuminen keskiön suunnilta
eligz n. 40 Nm (4 kg metrin vivulla)

Ominumien akselissa on siellä vetopuolella sellanen saumakohta, joka ilmeisesti pääsee elämään. Omat kammet hiljenivät kun voitelin oljyllä tuon sauman. Laakerit tuli mullakin turhaan vaihdettua. Vika paljastui siten kun aina vesisateella kammet lopetti napsumisen.

negaatio - 11:57, 23.7.2012 » mulla kuuluu kaks naksausta noin 5-6 polkasun välillä vasemman kammen puolelta. Naksut tulee selkeesti ketjusta, koska ne siirtyy joillain asteilla eteenpäin suhteessa polkemiseen. Ketju on uusi pc1. Takaratas aika kulunut. Sieltäkö se tulee? Ketju jää joissain kohissa pikkasen kiinni takarattaaseen? Koitin käydä läpi ketjun ettei siinä ole yhtään jumittavaa linkkiä.
Sama homma, paitsi et paukkuu kerran kierroksessa. Aivan uudet rattaat, edessä nw ja takana surly 16. Chain tensioner myös mukana. Powerlink meni vaivalloisesti paikoilleen, mutta ei tuntunut jäykältä asennuksen jälkeen. Ärsyttävästi skippailee. En oikein lyhyen testiajon jälkeen päässyt jyvälle.

Naksunta katosi itsestään, mysteeri jatkukoon.

Ajoitko märällä ilmalla kun naksunta katosi? Kato jos kuivalla kelillä tulee takasin.

T. Omniumit alla

Juu, ei kyllä palannut kuivallakaan. Henkimaailman juttuja

Ei mullakaan aina napsunut. Se oli alkuun sellasta satunnaista. Siinä kymppitonnin paikkeilla napsumisesta tuli “pysyvää”, mutta lakkasi vesisateella. Vika siirty kampien mukana toiseen pyörään. Tuo saumakohta oli enää ainoa vaihtoehto napsumiselle. Sen siis voitelin ja tonnin oon ajanu ilman napsetta ja ens kesänä toivottavasti lisää.

Pyörä alkoi naksumaan ketjun vaihdon jälkeen. Naksahdus kuului ainoastaan voimansiirron puolen kammella eteenpäin polkiessa. Kokeilin kiristää takarattaan, lukkorenkaan ja eturattaan pultit sekä kamepien pultit. Lopulta vaihdoin keskiön ja naksunta lakkasi. Ketjun vaihtamisen ja keskiön naksunan suhde toisiinsa oli vain sattumaa.

1 Like

Maantiepyörä naksunut jonkun aikaa mystisesti ja hiljentynyt vähäksi aikaa milloin mistäkin, viimeisimpänä tuhosi kuukauden sisään kaksi ei-vetopuolen keskiölaakeria, eikä kai sitten mikään ihme:

Olin tuon bongatessani remontoimassa keskiötä kierteistä alkaen, mutta eipä tarvinnut enää laittaa kasaan. No, pitää keskustella valmistajan kanssa, millä tuo saadaan ajokuntoon…

1 Like

Mikä pyörä ja kuinka vanha?

Ong tää?

Tuopa hyvinkin, eli titamiini-Enigma vuodelta 2015. On tuolla nyt luokkaa 50.000 km ajettu, että onhan sitä siinäkin, mutta tosiaan ihan vaan just riding along -tyyppinen sattumus tämä.

Anna sit se vanha runko mulle kun saat uuden, oon pitkään halunnut opetella titamiinihitsaamista.

Ka mikä ettei jos tuollaiseen ratkaisuun päädytään, omasta puolestani korjauskin kyllä kävisi ihan hyvin.