Keskiö, kammet ja ketjulinja

Samaa etuvaihtaja sopii usein 28,6mm ja 34,9mm pystyputkille eli harvoin se ihan milleistä on kiinni.

1 Like

Suunnitelmissa olisi laittaa seuraavanlaiset nelikanttikammet cross checkkiin.
https://www.messingschlager.com/en/products/chainwheel-sets_t56/30-42-52-s-3-speed-crankset_a351009

Toimiiko suoraan jos otan vain tiedoissa mainitun 113mm nelikanttikeskiön vai pitääkö tässä tietääkin jotain?
Takakiekko on 135mm, onko tällä edes merkitystä?

Pitäis toimia suoraan toi 113mm. Takanavan leveys ei tässä tapauksessa vaikuta käytännössä mihinkään.

Kiitos, sillä sitten mennään.

Ei sitten millään ilveellä saanut asettumaan offsetiä ja rouskutusta pistard 2.0 kammista, joten selitystä ja videota Saksaan reklamoinnin merkeissä. Sinnehän ne vähittäismyyjälle palautuvatkin (tiedä nyt miten paljon jaksavat noita edes tutkia, vai otetaanko vaan helpomman kautta mieluumin tuote takas ja refundia), eli olisi edessä kampien irroittelu. Ja tietty uudet kammet pitäis hankkia sitten myös. Mieluumin kyllä vaan ajaisin :confused:

Siis oliko sulla ketjulinja pielessä vai?

Ketjulinja oli a-ok, mutta kaikki kampiin asennellut rattaat pyörivät ikäänkuin epäkeskosti: oikean kammen osoittaessa eteenpäin ketju on sopivan napakka, vasen kampi eteenpäin ja ketju lörpöttää. Päättelin tästä, että joko kammenpulttien reiät porattu vituralleen tai, ehkä epätodennäköisemmin, kammet lähteneet tehtaalta kierona. Testailin tosiaan muutamaa ratasta ja paukuttelin ja availin kammenpultteja ilman vaikutusta.

Kokeilitko eri ketjulla? Tuli vaan mieleen kun ennen tuli skidattua vaan vasen jalka edellä ennen kun opetteli toisinpäin niin ketju veny toiselta puolelta. Tosin jos uutta kaikki ni sit en tiiä.

Jäi testaamatta toisella ketjulla, mutta en jotenkin osaa loogisesti käsittää miten sekään voisi vaikuttaa tuohon. Toki jos ketju pyörähtäisi kampien tahdissa kokonaisen kierroksen samassa tahdissa, tuollaisen käytöksen voisi perustella (olettaen, että ketju asettuisi jokaisen irroituksen jälkeen tuurilla aina about samoille hampaille), mutta koska se löysyys / tiukkuus riippuu nimenomaan kampien asennosta, niin sieltä kai se juontaa.

Mulla on ollut tollaset kammet. Saattoi siellä olla akselin sovitekin epäkesko. Helppo tarkastaa, kun laittaa kameran johonkin telineeseen kuvaaman kammenpultteja ja pyörittää kampea - heitto näkyy kyllä videolla.

2 Likes

Joo, mä oon ainakin joskus ostanut sulta tyyliin 10 vuotta sitten mustat kammet mitkä pyöritettäessä pyöritti ratasta epäkeskosti. Ratkaisin ongelman viilaamalla pulttireikiä ja kiinnitin rattaan kampiin epäkeskosti spiderin sisäpuolelle, kun keskiöakselin pituus jokatapauksessa vaati rattaan kampien sisäpuolelle.

Mun on vaikea kuvitella käytännössä tapahtuvaksi sellaista, että epätasaisesti venynyt ketju vaihtelisi tiukka–löysä-välillä täsmälleen puolikkaalla eturattaan kierroksella. Paljon todennäköisempi syy on rattaan kiinnityspulttien reiät vähän epäkeskona.

Tämmöset kammet on itellekin tullu vastaan ja homma ratkesi reikiä avartamalla. Pienet heitot voi korjata ihan sillä, että asettaa kammet sille kohdalle missä ketju on tiukimmillaan ja käyttää pultit löysällä.

1 Like

Mulla oli yhet kammet, jossa esiinty tuota tiukka/löysä ilmiöö aika reilusti. Eturatas hieman eri asentoon ketjun kanssa niin tuli parempi. Eli pultin reiät anto mahollisuuden säätää. Musta tuntuu, että kaikissa mun pyörissä on tuota ilmiöö (lievänä), joten ajan vaan auringonlaskuun.

Eiks tämä riipu skidspottien määrästä? Jos ne on maksimoinut niinkuin kuuluu, esim. lempivälitykselläni 47-17 niin ketju on jo lähtökohtaisesti pyörittäessä niin monessa eri paikassa eturattaan kanssa että ei sillä pitäisi olla väliä.
Kai sit jos on tosi huono tuuri ketjun pituuden ja välityksen, esim. jonku hölmön yhden skidspotin 48-16 kanssa niin ehkä siinä sit on aina sama linkki samassa kohtaa eturatasta.

Ketjun tasasen venymisen kanssahan ei oo väliä sillä mitä takana tapahtuu? Vaan pelkästään ketjun linkkien määrällä ja eturattaan koolla? Ku pyöräyttää sitä 47 hampaista ratasta kerran niin ketju siirtyy 47 linkkiä eteenpäin.

Vaikee kuvitella et ketju ois osunu just sen mittaseks että on tasan jaollinen eturattaalla, jollon tosiaan ketjusta tietyt osat ois aina samassa kohtaa skiddatessa.

Ja jos osuis niin varmaan sit ainakin kolmella jaollinen, eli kolme ”venymis spottia”. Eiks ketjut oo jotain 120ish linkkiä niin joku 40t ratas vois sit tämmösen tarjoilla.

1 Like

48/15 välit, eli ei optimaaliset, mutta skidailen erittäin vähän, eikä muilla testatuilla välityksillä ollut tämän pulman kanssa mitään tekemistä. Heti, kun irroittelin pedaalit ja pyörittelin kampia, niin ihan silmällä sen epäkeskon kyllä jo näki. Oon vähän epävarma mekaanisista taidoistani sekä vanhanaikainen, mutta en ala tuunaamaan uusia kampia, kun vaihtoehtona on laittaa ne takaisin valmistajalle kuluitta.

Tässä toimintamallissa on tosin se huono puoli, että - kuten yllä todettu - keskiö on todella rakastunut kampien akseliin. Irroittelu sujui kuitenkin jokseenkin kelvollisesti, ainakin siihen saakka, kun kumivasaralla piti naputella akseli ”vähän irtoamaan”. No sehän lensi koko paska kaaressa vastakkaiseen seinään reilut neljä metriä ja otti muistoksi osan keskiölaakerista. Silti sanon, että oppirahat ihan hyväänntarkoitukseen ja ehkäpä siirryn seuraavaksi taas nelikanttikeskiöiden maailmaan.

1 Like

En skidaile, joten vaikee ottaa kantaa tähän näkökulmaan.

hails :sunglasses:

1 Like

4gant world = best world

1 Like

Nelikantti = elegantti