kammet jumissa

eli niinkuin otsikkokin sanoo niin on kammet jumissa eikä meinaa millään lähteä irti. öljyä on kulunu ja kaks kampien irrottamiseen tarkoitettua työkalua rikottu. pyörä on tunturi ja kammet shimano. keskiö perus neliskantti (ei siis fauber eikä kiila). joku vinkkas että saattais lähteä ajamalla mutta ratas on sen verran vääntyny ettei taida sekään onnistua. mikäköhän avuks?

En ite osaa sanoa lähteekö ajamalla, mutta jos haluut koittaa niin joko naputtelet/vääntelet rattaan suoraks, tai vaihat siihen uuden suoran rattaan, kammista riippuen toki, yleensä ei kyllä oo välttämätöntä irrottaa kampea rattaan laittoa varten. Kaikesta päätellen jotkut shimano peruskammet joita saa rahalla, joten yks vaihtoehto on rälläköidä ne rikki ja ostaa uudet. Öljyä toki väliin kun laitat paikoilleen sitten

joope - 17:22, 24.7.2010 » Irroitusvinkki: Jos nelikanttikampi ei meinaa irrota, napauta terävästi ulosvetäjän päähän mieluummin kuin jatkat kiristämistä hampaat irvessä. Napautus painaa akselia ulos kammesta rasittamatta kammen kierrettä, eikä se (toivottavasti) korkkaa.

täytynee kokeilla tota napautusta.

rattaan vaihtokin näyttäis aika mahdottomalta ilman kampien irroittamista. tosin ei oo mitään tarvetta saada niitä ehjinä ulos muutenkaan. kammet on päällystetty jollain hämmentävällä valkoisella muovilla joka muodostaa myös ketjusuojan rattaan ympärille. taisin nähdäkin täällä kuvan vastaavasta jokunen aikaa sitten.

Hupsista. Kävin tuossa paikallisen fillarikaupan romuvarastosta noutamassa erään rungon, ja törmäsin tässä pienimuotoiseen ongelmaan. Nimittäin vasen kampi lähti nätisti pienen rykäsyn jälkeen irti, mutta oikeanpuoleisesta korkkasi kammen kierteet ennen kuin työkalu oli kunnolla paikallaan, metallisilppua vaan varisi lattialle. Hyvästi monen vuoden iskostuksella nelikanttikeskiössä kiinni…

Alkaa neuvot käymään vähiin, oon upottanu jo reilusti crc:tä ja yrittäny kopsutella ja vääntää kampea irti mutta siinähän seisoo. Ehjänä sitä ei tarvitse saada irti, mutta en viitsisi lähteä rälläkän kanssa sohimaan mikäli jollain on poppakonsteja vastaavien tilanteiden varalle. Seuraavaksi ajattelin siirtyä sorkkarautaan. Stana.

Itse oon käyttänyt Bilteman kolmevartista ulosvedintä viisisakaraisen vetopuolen kammen irrottamiseen vastaavassa tilanteessa. Vaikka kammen sakarat periaatteessa ovat tiellä, niin ulosvetäjän varrat liikkuvat niin paljon sivusuunnassa, että ongelmaa ei tule. Varret kiinni siis sakaroiden väliin lähelle akselia.

Eipä käynyt pienessä mielessä toi ulosvedin. Biltemaan siis. Voisin kuvitella lähtevän.

BTW, omassa tapauksessa se kampi-akseli -liitos pisti sen verran vastaan, että ulosvetäjää sai ruuvata melko paljon → kampi “poksahti” kerralla irti yllättäen. Voi olla fiksua eka laittaa sillä ulosvetäjällä jännitystä ja sit vaikka varasarallla napauttaa kampi irti, niin irtoaa ehkä vähän hallitummin.

Jos oikein muista, niin kyseessä ulosvedin nro. 191127 (0-75 mm, kolmevartinen, 6.99€).

Kiitoksia!

Itsellä on vanhahkossa maasturissa kammet jumissa. Bilteman ulosvetäjä korkkas kierteet. Onko ainut mahdollisuus rälläköidä akseli katki? Kammet ja keskiö menee roskiin joka tapauksessa eli niitä ei tarvi säästellä. Rälläkkää ei vaan ole, niin onko jotain muuta tapaa?

rautasahalla akseli katki?

tai jollain puupalikka + vasara -systeemillä.

Dremeliin saa nykyään kunnollisia katkaisulaikkasysteemejä.

nyt, kun tää on ylhäällä ni kysästään. Eli olen jollakin ilveellä onnistunut saamaan kammenpultin kuusiokolokannan reunat pöristymään viime talvena kampia asentaessani(en kyllä ees muista miten siinä niin on käyny, mut kuitenkin. Eli milläs vois saada sen pultin irti? ite mietin et täpällä hitsaamalla siihen jonkun vanhan kuusiokoloavaimen kiinni, mut onnistuiskohan tommonen? mitä sanoo palstan kädentaitajat? itellä ei kyllä oo pääsyä käsiks hitsivehkeisiin.

ai niin pultti oli siis sellanen crc:n brand x self extracting kaiken lisäks.

Ei nyt varmaan mikää välttämätön ois saada auki, mut keskiö kaipais varmaan ainakin putsauksen ja uudet rasvat, jos ei muuta niin ajan sen keskiön loppuun talvella ja rälläköin keväällä irti tai laitan koko roskan kiertoon halvalla ja jätän seuraavan murehdittavaks.

oho tulipas paljon turhaa lööperiä, mut kai sieltä se kysymyskin jostain löytyy.

Poraa kanta irti, irroita kampi ja väännä pultinjämä jollain irti?

Pultinjämää voi suostutella vastakierretapilla irti. En tiedä onko jollain parempi menetelmä mutta itse poraisin 3mm alkureiän M4 vastakierteelle ja jos pultti ei kierteytettäessä vielä irtoa niin tekee kierrettä reilusti ja fiksuna ennakoivana mukana on myös vastakierrepultti jonka voi ruuvata kierteille ja sen avulla vääntää nysän irti.

Protip: crctä aina ennen jokaista operaatiota väliin, saattaa helpottaa urakkaa.

Jos pulttia jää riittävästi näkyviin poran jäljiltä ni lukkopihdit varmaanki riittää…

No niin oon jo jossain muussa langassa aikanaan kyselly asiasta, mut nyt haluaisin oikeasti tehä asialle jotain eli siis mulla sellaisesta selfextracting kammen pultista pyöristynyt kuusiokolo kanta ja se pitäis saada irti et pääsisi vaihtaa keskiön. Kävin tänään sen kanssa lbs:ssä ja yritettiin vääntää sitä auki noista kahdesta pikkukolosta alla olevassa kuvassa, mut oli liian tiukassa.

Sitten mietittiin et siihen vois hitsata yhdellä täpällä kiinni kuusiokolon, mut mitenköhän toi vaikuttaisi kampiin? Tai sit siihen vois vaan hakata väkisin liian ison torxin ehkä 9mm ja vääntää sillä oisko kellään muita ideoita?

edit. haha oonpas mä ollut jäässä tossa yllähän mä oon tätä viimeksi kysynyt!

ei kai noista pikku reistä vääntämällä saa irti kuin ton alumiini renkaan joka toimii “ulosvetäjänä” kammenpulttia uloskiertäessä.
ääni hitsaamiselle, ei niille kammille mitään käy jos parilla täpällä hitsaa palan kiinni, pitää vaan suojata ympäristö roiskeilta.

→ se kestääkö se hitsattu pala sen kammen irrottamista/ton renkaan jenkojen korkkaamista onkin sitten…

Ai niin joo mullahan ei tietenkään ole välineitä eikä tilaa mihinkään erikoisempaan operaatioon hitsaus etc. mut jos jollain on mahdollisuudet tollaiseen omassa tallissa ni voisin joku kerta tulla käymään ja tarjota vaikka pari kaljaa vaivan palkaksi jeesista/välineiden lainasta!