Kammenpultti katkesi

Onks keskiöakselin sisälle katkenneen kammenpultin poistoon joku kikka? Joo, tiedän että kiristin aivan överisti, yritin saada paskana olevia kampia pysymään kireällä. Eikä muuten riittänyt.

Ois kiva kuitenkin käyttää tota keskiötä vielä.

Ai niin, ja ostetaan 170mm vasen kampi. Tai vaikka molemmat. Vittu.

santtu tai olli varmaan metallimiehinä osaa antaa oikeita ratkaisuja. Itse sahaisin varmaan rautasahalla suoran viillon siihen pultin päähän ja koittasin ruuvarilla. Tulisi pieni viilto keskiöakseliinkin, mutta jos se muuten on käyttökelvoton…

Olin turhan hätäinen. Lähtihän se sieltä ihan ruuvarilla pyörittelemällä, kun ei ollut enää kantaa niin eihän se ollut enää “kireällä”. Ei siis enää mitään.

Myös on olemassa sellaisia vasemmankätisellä kierteellä olevia ulosvetämiseen tarkoitettuja tappeja (näyttää korkeanousuiselta ruuvilta, mutta kierre on väärään suuntaan ja kasvaa läpimitassaan) - joku muu tietänee näiden oikean nimen. Ensin pitää porata sopiva reikä ja sitten alkaa vääntämään tappia holeen jolloin se jossain vaiheessa “leikkaa kiinni” ja alkaa vääntämään katkennutta ruuvia aukipäin.

Eivät ole kalliita - ainakaan se paskasatsi mikä mulla on :slight_smile:

Ne tapit on nimeltään vastakierretappeja. Jos sellaista tarttee, kannattaa ostaa laadukas tappi esim. jostain työkalukaupasta. Se meinaan vituttaa kun vastakierretappi katkeaa pultin sisälle.

erkko - 7:27, 15.2.2009 » Ne tapit on nimeltään vastakierretappeja.
Näinhän se olikin

Ja niitten vastakierretappien kanssa kannattaa käyttää vasenkätisiä poranteriä, ettei poratessa kiristä katkennutta ruuvia/pulttia entisestään.

Noiden vasenkätisten poranterien kanssa voi joskus käydä niinkin onnellisesti, että poratessa se pyörittää katkenneen ruuvin/pultin auki, eikä vastakierretappia enää tarvita.

tya - 16:34, 14.2.2009 » Vittu.