Jopon kammet

Joku joskus sanoi kun pohdiskelin jopon hankkimista, että älä hanki, siinä on lyhyet kammet niin on ikävä polkea. Nyt konversiorassailun yhteydessä tuli mieleen, että jopossahan on fauberkammet, olisiko ne sopivan lyhyet tarkoitusta varten. Miten on, tietääkö kukaan, minkä pituisia kampia jopossa on?

Mun jopon kammet on 170mm pitkät, ihan normipituus siis.

Muuta sun kysymyksestä en sitten ymmärtänytkään. Sopivan lyhyet mihin tarkoitukseen? Fixikonversioon en ainakaan laittais.

Olen siinä käsityksessä, että fiksiä on turvallisempaa ajaa jos kammet on lyhyet niin eivät kolise kiveyksiin. Eli jos jopossa jostain syystä olis ollu vaikka 165 mm kammet niin kelpaisivat konversioon pituutensa puolesta. Mutta tulipahan kumottua tämäkin legenda :slight_smile:

Kannattaa unohtaa koko homman ihan saman tien vaikka ne olis minkä pituiset. Joku muu joka jaksaa niin selittänee miksi ei mutta usko mua silti. Eli koska et löydä niihin häkkipolkimia mistään, Fauber on muutenkin perseestä jne. jne.

Niin siis jos siellä on jo työn alla konversio jossa on fauberi niin metsästä ihmeessä edes kellofauberakseli siihen jostain niin saat “oikeat” neliskanttikammet kiinni. Fauberkampiin ei mee kunnon polkimet. Fiksiprojekteissa normaali kierteellinen keskiö on aika lailla haluttavampi kuin fauberi monestakin syystä, erilaisten keskiöiden saatavuus nyt etunenässä.

On kyllä kellofauberakseli hankittuna ja ne oikeat kammetkin. Mutta en nyt varsinaisesti ole törmännyt missään (muualla kuin täällä) fauber-vastarintaan ja harris myy erilaisia kampia erilaisilla poljinkierteillä ja tuntuu niitä puolen tuuman kierteillä olevia polkimiakin olevan saatavilla useampaa sorttia ja jostain syystä minua viehättää se fauberin “yksinkertaisuus” niin…

…ajattelinpahan vain kysyä.

170 milliset kammet on ihan jees. Jos häkeillä ja avopolkimilla haluaa ajella, niin kyllä noita polkimia, joihin häkit saa kiinni, faubereihin löytyy. Pyörätohtorilta nyt ainakin. Samasta osoitteesta löytyy myös 155 milliset fauberit, jos lyhyet kammet haluaa.

Mä vastustankin kaikkea… ihan vaan huvikseni. :wink:

Eli antaa mennä vaan, retkipyöräkonversioita fauber-keskiöillä ja Jopon kammilla, ihan sama kunhan pyöritätte täysii!