Jopo

Perskules kun on jo maalattu :frowning: Kun tulisi auton kanssa saman väriseksi! Eihän tuo ole kun pikkujuttuja niin itte ajelet tuolla :wink: Takanapa onko 3-vahteinen, duomatic vai jopa automatic?
Eli maalaamaton PITÄÄ olla, osa puutteita saa olla, jos se huomioisaan hinnassa, auto olisi jopon kanssa silloin samaa vuosimallia, tuo auto tosin ei pariin vuoteen ole liikenteessä, niin ehtii mettästää oikean laisia osia :wink: Onko kukaan ikinä maalannut pyörää polyuretaani maalilla? Samanmoista tavaraa kun autoväri, mutta sairaan paljon kovempaa. Käytetään mm. työkoneissa jne.
Mä meinasin sillä jopon maalata, maalit on ostettu, ja oottaa että pyörä ois kans siinä vaiheessa.
Lisäksi maali on suunniteltu, että sitä EI maalata uunissa vaan huoneenlämmössä :wink: Laadullisesti saa ihan autovärin tasoista, samalla ruiskullakin pystyy maalaamaan, ja jos joku haluaa tosi nopeesti tehdä niin ei välttämättä tarvitse pohjamaalia ollenkaan :wink: Toki väri/sävy vaihtoehdot on aika paljon suppeammat, taitaa olla ainoastaan RAL kartta :frowning:

Lokasuojatarra on on ollut kai käytössä 1968-1972. Jopon turvallisuuskoohotus alkoi kai 1973 ja jatkui loppuun saakka. Silloin siis tuli pinnaheijastimet ja polkimien päihinkin heijastimet.

Tuli käytyä biltsussa, ostin jopoon RST ketjut ja retro valon, kotona huomasin että kehyksen kromi on vaurioitunut (Pittäisi tilata jopo tarrat, mutta en tiedä kuuluuko muinulla olla lokarissa tarraa… Runko numero on DA9446, joten 1973 tammikuu, kun ei tiedä onko “taite mallia”, eli ‘72 ja 73’ osia täysin sekaisin?

Sanokaas joku hyvä/laadukas etunapa jopoon, kun tutkailin tuota omaa niin on ihan kaput! :frowning:

vivarenza - 17:51, 15.10.2014 » Sanokaas joku hyvä/laadukas etunapa jopoon, kun tutkailin tuota omaa niin on ihan kaput! :(
http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2008_10_24/tsekkietunapa%2036.JPG

Tämmönen vaan. Ja sit jos hajoo kymmenen vuoden kuluttua, niin uus kehiin. Ei mitään uutuusnapoja Jopoon.

http://www.pyoratohtori.fi/ → etunavat

Unionin napa maksaa 5ekua, ja on alkuperäisen näköinen. Mielellään ottaisin herkästi rullaavan, rumpujarrullistakin olen miettinyt, kun itse henk. koht. tykkään että pysähtyy kunnolla, duomaticin jarru kun on aivan onneton. Mulla on joku 20’’ fillari josta vois ottaa navan kans. Pitää katsoa… olikos jopossa 36 pinnaa?

Kantsii myös miettiä, että kestääkö Jopon keula tehokkaan rumpujarrun.

Ei kai ne ihan noin heikkoja ole?

Weco ja union etunavat on yleisimmät joita jopoissa käytetty ja jokunen velo merkkinen myös tullut vastaan

Kertokaas mulle miten tota pinna laskuria käytetään. Edd, an easy to use spoke calculator Mikä mitta on mikäkin mitta? Mä en tiedä, kun ei ole ikinä tarvinnut näiden kanssa pelata. Kun huomasin, että toinen vanne kehä on erilainen/kokoinen kun toinen, kun otin sen varaosä pyörästä. Takanapa on duomatic, etunapa ei ole tiedossa mikä tulee, http://www.mototukku.fi/product_info2.php?products_id=39489 tuossa navassa on väärä akselin halkaisija… Mulla on 3/8 itellä ainakin oman etunavan akselin halkaisija.

HEKE: Onko sulla “shimano exage front hub 36 holes, 10€” napa, mikä tuolla pyörätohtorin suvuilla on? Minkä navan laitoit tuohon vihreeseen? Mikä on akselin halkaisija? Näyttäisi vähän tuolta “shimano exage front hub 36 holes, 10€”. Mahtaako olla tuo?
E. miks tuo Maillardin valkoisessa on akseli onin lyhyt, vai näyttääkö se vaan siltä? :open_mouth:

vivarenza - 15:49, 16.10.2014 » HEKE: Onko sulla "shimano exage front hub 36 holes, 10€" napa, mikä tuolla pyörätohtorin suvuilla on? Minkä navan laitoit tuohon vihreeseen? Mikä on akselin halkaisija? Näyttäisi vähän tuolta "shimano exage front hub 36 holes, 10€". Mahtaako olla tuo? E. miks tuo Maillardin valkoisessa on akseli onin lyhyt, vai näyttääkö se vaan siltä? :O
Siinä Maillardin valkoisessa on laipat vaan sen malliset, että näyttää lyhyeltä. Kyllä ne näissä normi etuakseleissa yleensä on 100mm leveys. Lisäksi siinä on pikalinkku, eli pultteja siihen ei saa.

5/16" akseli on n,8mm paksu ja 3/8" akseli on n.9,5mm paksu. Eli sillä luvulla ilmoitetaan akselin paksuus. Luulisin molempien menevän etuhaarukkaan, mittaamalla se selviää.

Minä tosiaan laitoin sen shimanon exagen. Olisin laittanut sen Maillardin hopeisen isoilla laipoilla, mutta kun se on pikalinkkuakseli.

Puolalaskurissa löytyy Unioninkin 3 napaa, kirjoittaa unioin ja painaa GO nappia. Torpedo duomatikin mitatkin löytyy. Mitat puolalaskurissa kannattaa aina tarkistaa itse. Left/right flange on navan laipan halkaisija puolan reikien vastakkaisilta kohdilta. Center to left/right flange on navan keskeltä laipan keskelle mistä puola tulee, eli navan leveyssuunnassa.

Vanteen kohdalla täytyy tietää ERD, eli vanteen halkaisija ulkopuolelta mitattuna siitä kohdasta mihin nippeli tarttuu kiinni. Minä mittasin kehän sisäpuolelta suoraan, siitä kohdasta mistä nippeli tulee näkyviin. Siten mitattuna täytyy saada tarkka mitta vanteen materiaalin paksuudelle jonka lisää ERD-mittaan.

Sitten vielä valitaan montako ristiin tekee puolauksen ja puolien määrä.
Toivottavasti ei ollut aivan sekava sepostus.

How to measure hub and rim dimensions Tuollaisen löysin, tuosta jo jotain sain selville, onko tuo osb pinnan poikkeama keski linjasta? Mulla oli 1mm. ERD.ksi sain 480mm, ekös vakio ole 3 ristiin?

Mittailin tuolla, niin sain Pinnan pituudeksi 227mm, ja saatavana on 226mm ja 228mm kumpi mahtaa olla parempi? Pitempi vai lyhyempi? Tuo oli mitattu tuon laskurin duomatic mitoilla ja itse sain aivan eri tuloksia paikallaan ollessa mittaillessa. Kysyn tuon silti nyt niin on ainakin valmis vastaus, jos sama tulee käymään noilla oikeilla mitoilla :wink:

Kävin mittaamassa omasta 22" duomatic vanteesta pinnoja .Pituus oli noin 227mm itse ottaisin varmaan 228mm pinnat,tuo mun duomatic on se vanhempi rasvanipallinen malli kiinni perus jopo vanteessa

vivarenza - 17:31, 16.10.2014 » Mittailin tuolla, niin sain Pinnan pituudeksi 227mm, ja saatavana on 226mm ja 228mm kumpi mahtaa olla parempi? Pitempi vai lyhyempi? Tuo oli mitattu tuon laskurin duomatic mitoilla ja itse sain aivan eri tuloksia paikallaan ollessa mittaillessa. Kysyn tuon silti nyt niin on ainakin valmis vastaus, jos sama tulee käymään noilla oikeilla mitoilla ;)
Onko vannekehän profiili sellainen hattuprofiili vai tasainen? OSB: mittaa en ole huomionut millään tavoin. Jos omat navan mittaukset poikkeaa laskurin antamista, luottaisin omiin mittauksiin. Omalla kokemuksella valitsisin lyhyemmän puolan, etenkin jos ERD-mitta ei ole aivan tarkka. On pari kertaa pohjannut nippelit ja pitänyt lyhyemmät puolat vaihtaa.

Tasainen profiili kyseessä tuossa mun vanteessa

Mä mittasin omat duomaticin (rasvanipaton) puolat, ja olivat 225. Tuntui aikapaljon heittävän tuon laskurin mitat. Voiskohan rasvanipallisessa ja nipattomassa olla mitoissa eroja? Kun probertillä pinnan pituus oli 227mm rasva nipallisella ja saman mitan antaa laskuri, mulla taas pituus 225mm ja laskurin valmiitt mitat duomaticille heittää vähin… Mullakin profiili tasainen!
E. Kummatko sitten ottaa 224mm vai 226mm puolat? Onko se 3 ristiin jopossa alunperin?
E2. Mikä sulla heke oli tuon exagen akselin paksuus? Mulla jopon omassa oli tuo 9,5mm.

3 ristiin on puolaukset ainakin minun jopoissa alun perin ollut. En ole mitannut akselia, mutta luulisin sen olevan 9,5mm. En osaa sanoa onko rasvanipallisessa ja nipattomassa eroja, menisin itse omien mittausten mukaan jos on täysin varma mittauksien oikeellisuudesta.

HOX!!! puolan mittaaminen sen ollessa vanteessa kiinni, menee 98% vikaan. Se tulee mitata irtonaisena ja mittaus tehdään puolan mutkan sisäkurvista kierteen päähän.

HOX!!! oletko vivarenza mitannut ERD:n oikein? Itsellä oli juuri kasaamani jopon tasaprofiilisen vanteen ERD mitta n.473mm

Pinnan mittasin irtonaisena :wink: ERD.n mittasin nippelin pituus x 2 + nippelien väliin jäävä “matka”. http://leonard.io/edd/static/images/erd.png noin :wink: Pitää varmistaa tuo ERD jollain "tarkemmalla menetelmällä, Varmaan isolla tönärillä mitata nippeleiden kanssa!