Jäätelönkäyttö topikki 🍦

Oon niin vanilla-jäbä et mun kestosuosikki on vanilja puffet. Siitä on jo vuosia kun on myyty, mut B&J the vermonster (Vermont Maple Syrup Ice Cream with Caramelised Pecans and a Caramel Swirl) on jääny kummittelemaan mulla parhaimpana ikinä. Lemppari pallojäätelömaku on päärynä.

1 Like

Nyt on pakko kysyä että eikö oikeasti saa todeta itsestään että nyt on ylimääräistä vyötäröllä ilman että joku tulee valittelemaan kehohäpäisystä?
Ihan siis ymmärtämättömyyttäni kysyn.

6 Likes

Jädelinossa tuli käytyä varmaan kaks kertaa viikossa kun asuin kävelymatkan päässä, nyt harvemmin mutta paras edelleen.

1 Like

Nuvole kyllä aina parhautta!

1 Like

No siis en mä ainakaan mun syömishäiriötä skidinä oppinut siitä että mulle suoraan olis sanottu että oon läski. Muut (=laihat) puhui siitä miten niillä on ylimäärästä ja sit loogisesti päättelin että jos niillä on ylimäärästä niin mulla luontaisesti pyöreenä sitä sit vasta onkin.

Vähän niinkun se “every time you laugh at ‘a man in a dress’, a trans girl knows it’s not safe to come out” mut kehonmuodoista.

14 Likes

Asiallinen huomio, tyhmästi oli muotoiltu. Tarkoitus ei ollut ilmaista asiaa varsinaisesti millään lailla kehollis-esteettisessä mielessä vaan olisi pitänyt kirjoittaa, että on muutenkin ihan tarpeeksi vaikeaa yrittää syödä terveellisesti ja välttää sokeria. Epäterveellinen ruokavalio se ongelma on joka omalla kohdalla ilmenee muutoin laihan keskivartalossa (eli sellaisena klassisena viime aikoina usein esim. HS:ssä paljon esillä olleena terveysriskinä). Esteettisessä mielessä nyt asialla ei itselleni ole paskan väliä, joten huonosti kirjoitettu.

5 Likes

Joo, hiffaan! Kiitos selvennyksestä :blush:

Mun uusi go-to “pikajäätelö” on seuraavanlainen: Banaanit jäätyneinä pakkasesta, sekaan esim kaakaojauhetta ja sokeria ja survoo sauviksella massaksi ja pistää syöden. Ei hileydy, kun on jäässä jo alkujaan eikä tuu uudelleenpakastusta mikä sitä hileisyyttä voi aiheuttaa. Ihanan kermainen eikä tuu montaakaan ainesta.

5 Likes

Vegaaninen Oreo-minttusuklaajäätelö | Chocochili Tää on kanssa hyvä ja helppo jos kotona tekee. Maut voi olla mitä vaan, ainakin bourbon-appelsiini, matcha ja omenakinuski-leipämuru (tää oli joku masterchef homma) on tullut kokeiltua ton reseptin lisäksi.

5 Likes

Hieno topikki ja hyviä löytöjä itelle. Maistoin keväällä 3 kaverin lakutuutin, enkä juurikaan ole muuta jätskiä sen jälkeen syönyt. Laku makuna best, ja tuossa jäätelössä sen kanssa ei ole pihistelty.

Bravon tuotannon loppuminen harmittaa edelleen.

2 Likes

Joo. Joskus muinoin sellaisella pakastimessa jäädytettävällä (liikaa säätöä ja lopulta se kylmäblokki alkoi vuotaa), nyttemmin jollain ihan perus kompressorillisella. Jäätelöhän on tunnetusti erinomainen palautumiselintarvike, mutta sen verran tuosta on vaivaa, että palauttelu tulee edelleen tehtyä lähinnä kaupallisilla (3 kaveria/Suomen jäätelö).

Lempparireseptejäni ovat kirnupiimägelato (ihan fiordilatten reseptillä mutta nesteeksi kirnupiimää, onpa muuten nykyään vaikeaa löytää) jota parempaa vastaavaa ei ole tullut maailmalla vielä vastaan. Ja toisesta päästä erwachsenlakritznichtkinderlakritz-gelato jossa ~10 % raakalakritsia, färi mämmistä pari pykälää mustempaan ja oikeasti niin intensiivistä että kerralla menee korkeintaan desi tai pari. Pitäisi kyllä jatkaa tuotekehittelyä lehmättömään suuntaan muutenkin kuin sorbettien osalta, mutten ole vielä oikein keksinyt sopivaa kuiva-ainetta maitojauheen tilalle (yksi all-kookos-ihme oli ihan hyvää).

Suomen Jäätelön Kirsikka on kaupan pakettijätskeistä oma suosikki. Jotenkin nykyään ei oikein jaksa innostua perus tikku- tai tuuttijätskeistä. Ehkä olen kasvanut aikuiseksi. 3 kaverin vegaaninen mansikka-basilika oli kuitenkin positiivinen ylläri.

1 Like

Barattolinon tiramisu on tällä hetkellä parasta, mitä kaupan kylmäaltaasta löytyy, mutta melko tyyris eväs. Onneksi malttaa näin viileillä säillä olla ilmankin.

Tiputan tähän mystisen ja hämmentävän artifaktin maineen saaneen muumi lakujätskin. Oli sinisessä ämpärissä ja varmaan joskus 30v sitten tainnu saada viimeks.

2 Likes

Palas mieleen Yosan hapatetut kaurajäätelöt, joita ei oo saanu muutamaan vuoteen. Erinomaisen hyvää, mutta vissiin liian outoa tähän maailmaan.

1 Like

Joo, Yosa myytiin Fazerille joka mankeloi koko konseptin oman visionsa läpi.

Olen kovinkin perso jäätelöille ja monenlainen maistuu.
Mutta viimeaikainen suosikki on ollut Pakkasmarjan marjajäätelö.
Etenkin punaiset marjat oli aika mainio semmoisessa jännässä kuohkeudessaan.

Jotenkin sitä myös haluaisi ajatella, että kun on marjoja, niin eihän se sitten niin epäterveellistä voi olla…

Lisäksi Naturlin lakritsijäätelö on yllättävän hyvä, plus siinä on tuhdisti lakupaloja. Itse ainakin tykkään, että kotijäätelössä on rämmäleitä ja niissä ei säästellä.

1 Like

Halmen leipomolle Kökkeliin polkeminen kannattaa vaikka ihan vaan jäätelön vuoksi. Mun mielestä pääkapunkiseudun parhaat jäätelöt löytyy sieltä.

1 Like

Kaupan jädeistä tällä hetkellä isoimmilla kulutuksilla on Kolmen kaverin pistaasituutti, K-kauppojen öttiäismehujäät (erit. leppis & toukkis) sekä Tötterön vadelma-chilijäätelö salmiakkikastikkeella. Tuo viimeinen on ollut ilmestymisestään asti ihan vaan pysyvästi hyvä. Taisi olla vieläpä ekoja “uuden aallon” vegaanijätskejä aikanaan.

3 Likes

Oliivijäätelö.