Insprired by "Banksy", fillaripainotteinen "kampanja"?

Tulipa käytyä Tukholmassa (city)kulttuuripainotteisella duunireissulla.

Museokaupasta tarttui matkaan brittiläisen graffiti/street-taiteilija “Banksy”:n teos Wall and Piece. (kandee tsekata, esimakua: http://www.banksy.co.uk/

Itse nössönä lähinnä kouluvihkoihin piecejä vääntäneenä entisenä wannabe-graffa-artistina viehätti kaverin radikaali näkökulma aiheeseen. Hepun teokset on enemmän kannanottoja ja lähestyy jopa jonkin sortin performansseja.

Mutta asiaan. Kolmekymppisenä tunnollisena työssäkäyvän perheenisänä esim. arvotalojen tuhriminen on musta täysin älytöntä puuhaa jne. Mutta silti joskus pieni kansalaistottelemattomuus on todella paikallaan ja sopii joihinkin instansseihin.

Asia mikä on sylettänyt pitkään on VR:n lähijunien suhde pyöriin: ei ruuhka-aikoina ja maksu ihan suhteeton. Paljonko maksaisi investoida kaikkiin lähijuniin yksi ylimääräinen (ilmainen) pyörävaunu? Näinä ilmastonmuutoksen aikoina…

No idea tähän: miten olis jos pyöräyttäis/pyöräytettäisiin sticker-kampanja:

“Bikes allowed at any Hour. No Fee. -Train Staff” -teksti virallisen näköiseksi ja vaikka peruspyörätien merkki “logoksi” keskelle.

Noita painoon joku tuhat, pikkasen liimailua vaunujen oviin, pysäkeille jne.
Tarrat on helppo poistaa ja esteettisesti tämä ei aiheuttais juuri mitään isoja ongelmia…asia vois kuitenkin herättää aika hyvin keskusteluja ja mielenkiintoisia tilanteita (kelatkaa vaikka turisti roudaamassa pyörää ruuhkavaunuun…:))

Löytyykö jengistä tämän sortin punk-rock asennetta? Yleensä en itse ole kovin innokas mihinkään kannanottoihin, mielenosoituksiin jne. mutta toi Banksy:n tapa esittää asioita sai todellsen inspiraation aikaan.

Heittäkää kommenttia…

PS. Tukholmassa pyöräilykulttuuri ja liikennesuunnittelu hiukan eri luokkaa kuin Stadissa…(huokaus). Mikä oli myös selkeästi huomattavissa, että mummis/peruspyörä on se juttu siellä. Fixejä näki harvakseltaan, mutta pyörämassa on niin valtaisa, että perus monark/crescent/Kronan tms. on se vallitsevin näky katukuvassa.

Yksi provosoiva kommentti.

Itse ymmärrän lähijunien pyöräkäytännön ihan hyvin. Pyörähän on kulkuväline. Miksi se pitäisi saada junaan kun sillä oikeesti voisi ajaa sen saman lähiliikennematkan?

Ei silloin voi puhua aktiivipyöräilystä ja fillarikulttuurista jos samaan aikaan lähtökohtaisesti kaikki yli 10 km matkat pitäiskin päästä muuten kun polkemalla. Eiköhän kovimmat pyöräilijät pistä sen 10 km ihan samassa ajassa kun se junakin.

Ja mitä junaan ja ilmastonmuutokseen tulee niin se ylimääräinen pyörien kuljettamisen vaatima vaunu aiheuttaa tosiaan enemmän päästöjä kun se että kaikki ne pyörät liikkuisivatkin sen saman matkan pyörätietä pitkin.

Tää kommentti siksi että mun mielestä just radanvarsien ja muiden pidempien matkojen pyörätiet on hyvässä kuosissa. Niitä pitäisi siksi käyttää. Jos niitä vertaa kantakaupungin pyörätietilanteeseen niin ero on valtava.

Kannatan jotain ug-fillarikampanjaa ettei kaikki fillarikampanjointi jää virallisten järjestöjen hoitamaksi (kriittiset ajelut,…). Mutta sille fillarikampanjalle pitäis valita kohde/aihe, jonka itsekin voisi allekirjoittaa. Mun mielestä kantakaupungin pyörätiet on tärkeempi asia kun vaikka VR:n pyörienkuljetus hyvien pyöräteiden asuinlähiöistä tänne muutenkin huonosti fillariväylöitettyyn kantakaupunkiin.

Hyvä pointti.

Mutta jos käyt töissä vaikka Keravalta, niin kahteen suuntaan/päivä on monelle aika heviä. Pitää muistaa, että suurin osa potentiaalisista työmatkapyöräilijöistä ei oo aktiiviharastajia ja että aika moni asuu nykyään yli 10-15km (tai enemmänkin) työpaikalta, 30-40km on vielä aika yleistä. Hesarin mielipidepalstallakin tänään joku ihan hienosti kommentoi tätä asiaa, hiukan uudesta näkökulmasta.

Jos VR höllentäis linjaa tässä tai jopa edistäis asiaa, niin uskon, että ns. kerrannaisvaikutukset olisivat merkittäviä. Yhden vaunun lisäpäästövaikutuksen luulis olevan pientä tässä - insinöörit pistäkääs laskelmaa, heh.

Mutta olen samaa mieltä, että kaupungin pyörätiet ja liikennesuunnittelu on vielä huomattavasti tätä tärkeämpi asia. Innostuin vaan tuosta ton esimerkkihepun tyylistä ja tää tuli ekana mieleen…

Luultavasti olen itse niin nössö, että en kuitenkaan edes uskaltais toteuttaa tällasta? :slight_smile: (but you never know…)

Zei - 3 hours ago No idea tähän: miten olis jos pyöräyttäis/pyöräytettäisiin sticker-kampanja: "Bikes allowed at any Hour. No Fee. -Train Staff" -teksti virallisen näköiseksi ja vaikka peruspyörätien merkki "logoksi" keskelle.
Miksi englanniksi? Asian informaatio- ja propaganda-arvoa voisi lisätä suuresti se, että joku Taka-Tikkurilan mummokin ymmärtäisi junan ovessa olevan viestin.

Itse ajatuksesta pidän. Jos tuollainen osatyömatkapyöräily olisi helpompaa, ehkä sitä harrastaisi moni. Pääkaupunkiseudulla taitaa keskimääräinen työmatka olla maan pisimpiä?

Homma futais varmasti jos käy jostain riihimäeltä/keravalta/lahdesta tms. duunissa, mutta jos asuukin vaikka puistolassa ja vähän töitten jälkeen laiskottaa niin junat on täynnä fillareita.
Mutta ajatuksena kyllä hyvä.

jarkko - 58 minutes ago »
Zei - 3 hours ago No idea tähän: miten olis jos pyöräyttäis/pyöräytettäisiin sticker-kampanja: "Bikes allowed at any Hour. No Fee. -Train Staff" -teksti virallisen näköiseksi ja vaikka peruspyörätien merkki "logoksi" keskelle.
Miksi englanniksi? Asian informaatio- ja propaganda-arvoa voisi lisätä suuresti se, että joku Taka-Tikkurilan mummokin ymmärtäisi junan ovessa olevan viestin. Itse ajatuksesta pidän. Jos tuollainen osatyömatkapyöräily olisi helpompaa, ehkä sitä harrastaisi moni. Pääkaupunkiseudulla taitaa keskimääräinen työmatka olla maan pisimpiä?
No tuo oli vain perusidea...suomi,ruotsi, englanti.

GG-Luumiksen kommentti on paha: kaikki tällanenhan perustuu siihen, että jengillä on oma moraali kohdallaan. Ns. vapaamatkustaja(sic!)-ilmiö on ongelmana monessa julkisessa palvelussa muutenkin.

Support! Muutenkin VR:n perseilystä on vaikea keksiä hyvää sanottavaa.

Z-junassa fillarinkuljetusmaksu oli viime vuonna 4 euroa, pidemmän matkan junissa 9 euroa + se halvatun kolikkokäyttöinen fillariroikotin, jonka käyttömaksusta ei kerrota etukäteen. Z-junassakin toi hinta nousee 9 euroon, jos kyse on pidemmästä matkasta.

Vinkki: kiekot irti ja lukolla siihen fillarivaunuun johonkin kiinni, runko hattuhyllylle. Osta tavallinen matkalippu.