Ilmianna paska fillari

Tuossa lueskelin tuoretta ketjua, jossa puitiin Bianci Pistan oston kannattavuutta. Tuorein viesti kyseisessä ketjussa oli nimimerkin Solame toteamus,

Ryhdyinpä siinä paremman tekemisen puutteessa pohtimaan kaikkia niitä lukemattomia lukemiani (huomaa sanaleikki) ama-lankoja, joissa kehutaan oman fillarin ajo-ominaisuuksia ja fiilistä, ja joissa toistuu lause “…, mutta hyvä/hauska/mukava ajaa!”. Sanoma ei ole koskaan verrannollinen fillarin ulkonäköön, hintaan tai mihinkään muihinkaan ominaisuuksiin, sillä joka jumalan kihnutin on “ihan saatanan mukava ajaa”.

Mutta, mutta. Kai jossain luuraa ne paskatkin fillarit? Eihän kukaan speksaisi itselleen uutta ja parempaa polkupyörää, jos se nykyinen olisi oikeasti täydellinen ja ihana ja kaunein!

Tässä langassa voit ilmiantaa fillareita, jotka ovat tarjonneet paskoja ajokokemuksia ja vitutusta. Jos mahdollista, yritä eritellä myös syy siihen, miksi ko. fillari on haitarista. Ja kuva ois kiva.

Oma panostus sisältöön olkoon ensimmäinen talvisinkulani, ysikytluvun Kuwahara-maasturi. Aluksi kuvittelin rakentavani helppohoitoista ja pomminvarmaa kulkupeliä talvikeleille, mutta sain käsiini vain pirusti teknisiä ongelmia ja helvetilliset ruhjeet. Väkästämisen jälkeen Kuwahara pääsi kuitenkin ajoon, kunhan olin purkanut ja säätänyt jokaisen jumittuneen laakerin, kiroillut tahmeiden jarrujen kanssa ja yrittänyt löytää sopivaa välitystä puretuista pakoista ja kampien romuista.
Itse koeajo oli yhtä suuri pettymys kuin ensimmäinen kerta tytön kaa sillai: ensin tajuton äherrys että pääsisi itse suoritukseen, sitten muutama polkaisu ja homma loppuu yllättäen vehkeen laukeamiseen.
Lopputuloksena Kuwaharan kohdalla oli muutamia viikkoja ajoa, joiden aikana rengasrikot, huono ajoasento, huono rullaavuus, väärä välitys, paskat osat ja pelko teknisistä ongelmista söivät miestä rotan lailla. Pyörä onneksi nyysittiin, ja sain syyn ostaa kunnollisen tilalle.

Entäs te muut?

Ne on niitä väärän kokoisia, heikkolaatuisilla osilla varustettuja tai huolimattomasti huollettuja ajokkeja, ts. vika on usein satulan ja sarvien välissä. Vaan tokihan aiheesta saa hauskoja tarinoita!

Tässä ketjussa voisi lisäksi luetella myös kompliittien pahimpia kämmejä ja pommeja. Esim. 2008 Tricross Singlessä on lähtöjään ketjulinja ihan vinossa (45mm ja 41mm), eikä sitä paljon prikoilla auteta. Toimii, mutta ääntähän se pitää sitten. Satulatolppa on melko susi (yksi pultti, ei hammastusta), joten satula notkahtaa herkästi hassuun kulmaan. Joillakin paljon ajaneilla on runko ratkennut takadroppien tuntumasta.

Eikös jossain Mongoosessa ollut kierot kammet tjsp ja männävuosien Bianchi Pistoissa ssa kelju keskiöstandardi (Truvativ?).

Eikse ois kivempi ilmiantaa muiden paskoja fillareita, niitä on paljon helpompi bongata kuin huonoja omia :slight_smile:

Eikös jossain Mongoosessa ollut kierot kammet tjsp ja männävuosien Bianchi Pistoissa kelju keskiö (Truvativ?).

“Paska fillari” on ehkä liioittelua, mutta mun katurataRossin on kova kuin kivireki ja paukuttaa kaikki asfaltin epätasaisuudet käsille ja perseelle, vaikka onkin maagista taipuisaa terästä. Pidän tuon Rossinin tallissa lähinnä siksi, että se miellyttää silmää ja tuo hyviä muistoja. Muutamaa kilometriä pidemmän matkan ajaminen tuolla ei ole varsinainen nautinto.

Noiden kompliittien kompastuskivet ovat just hyvää sisältöä tänne. Usein näkee kommentteja siitä ensimmäisestä fiksistä, joka on ensiarvion mukaan sulaa pyhyyttä ja magiaa, vaikka olisikin todellisuudessa kiero, painava, löysä ja väärin asennettu. En siis tahdo uskoa, että jokainen yv-fillari on helmi, vaan kyllä niitä hukkareissujakin on varmasti tehty.
Eli jos muistat joskus hehkuttaneesi jotain patarautamöhköä, mutta tulleesi sitten järkiisi, niin kerro se.

@ jarkko: arvostettavaa rehellisyyttä! (ps. onhan toi Rossin pirun hieno!)

Voisin mun Pistasta sen verran avata, että kammen kierteet kräkkäsi 300km ajelun jälkeen. Kammet merkiltään siis Truvativit, liekö huonoa tuuria vain. Valmistusvirheethän on mahdollisia, onneksi ei menny kovassa vauhdissa.

Mull Dundane - 23:24, 30.5.2012 » Ne on niitä väärän kokoisia, heikkolaatuisilla osilla varustettuja tai huolimattomasti huollettuja ajokkeja, ts. vika on usein satulan ja sarvien välissä.
semioxymoron. huonot osat ovat huonoja osia.

valmiskompliiteista taannoisessa mauricessa oli kieroin eturatas mitä olen koskaan nähnyt. ainakin varhemmissa paddy wagoneissa oli puolestaan kampina jotkut fsa:n gossamerit tjsp, jotka olivat sangen pehmyttä alumiinia ja kierteet korkkasivat helposti. langstereissa taas on irtokuulalaakerit, jotka eivät ole parhaat mahdolliset huolettomaan yleiskäyttöön. onhan näitä.

Olen skidin kanssa samoilla linjoilla: Yksi huono osa ei tee huonoa fillaria. Pistan kammet oli ihan jeppis - sillä hinnalla ei kamalasti voi olettaa edes saavansa - mutta niiden failure oli paska keskiö joka oli yhteensopiva vain kouralliseen kampia, ts. powersplinellä mentiin. Liitos ei ole huono, mutta se keskiö on.

Halvassa pyörässä on aina jotain halpaa osaa, mutta se ei tee pyörästä paskaa. Toinen kysymys on sitten selkeästi hintavan laitteen varustaminen heikoilla ja halvoilla osilla, silloin kustaan ostajaa silmään.

konkeli - 14:08, 31.5.2012 » Olen skidin kanssa samoilla linjoilla: Yksi huono osa ei tee huonoa fillaria. Pistan kammet oli ihan jeppis - sillä hinnalla ei kamalasti voi olettaa edes saavansa - mutta niiden failure oli paska keskiö joka oli yhteensopiva vain kouralliseen kampia, ts. powersplinellä mentiin. Liitos ei ole huono, mutta se keskiö on. Halvassa pyörässä on aina jotain halpaa osaa, mutta se ei tee pyörästä paskaa. Toinen kysymys on sitten selkeästi hintavan laitteen varustaminen heikoilla ja halvoilla osilla, silloin kustaan ostajaa silmään.
Aivan. Kampin kierteiden mentyä oli keskiön vaihto edessä. Ei pyörä lainkaan huono ole, teki vain mieli jakaa tuskani muiden kanssa.