'Hupsista' topikki

ei oo multi-release, oli vaan jääny löysälle ja klossit on jo kuluneet.

Lainasin tossa pari päivää sitte jalkajarrullisesta baaripyörästä ketjulukon sen uloimman lukituspalasen toiseen pyörään, ja aattelin et tietysti muistan laittaa takas heti kun käyn hakemassa uuden. Kauppareissulla kun ketjut jäi alamäessä tielle muistin että enpä laittanu.

asb - 14:34, 24.11.2010 »
Zigura - 13:50, 24.11.2010 » Kirppiksen kaverit ihmettelivät, kun fillarini eturattaasta puuttui kaksi pulttia ja loput olivat pyöriteltävissä sormilla auki. Hupsista. Voisi pitää silmät auki ensi kerralla, kun hyppää pyörän selkään ja muistaa kiristellä viikottain.
Voisko joku kertoa miten tää onnistuu käytännössä? :) Mulla pysyy rattaanpultit kiinni kaikissa neljässä pyörässä aina ekalla yrittämällä. Ei ole edes kiristää tarvinnut. Ja aukeaa myös ja yleensä vielä ilman, että tarvitsee sitä rystyset rikkovaa helvetin erikoistyökalua vaivata.
Täällä tällanen iänvanha moka reinkarnoitui. Katselin eturatasta ja huomasin oudon välyksen kahdessa pultissa. Kiristelin sitte pihdinkärjellä ne johonkin löysyyteen ja sitte kotiin. Tästä on nyt varmaan viikko. Tänään muistin että perkele, kyllä ne nyt on loppuun kiristettävä.

E: ja asbin lainaus mukana, koska itsellenikin tämä oli ensimmäinen kerta kun rattaanpultit on löystyneet. Aina olleet irrotettaessa sopivassa tiukkuudessa eikä koskaan ole vaaratilanteita tullut.

Voisko (muutamien) rattaanpulttien löystyminen johtua vinosta ketjulinjasta, joka aiheuttaisi sivusuuntaista, ajoittaista vetoa?

Hyvä pointti. Tässä on uusi keskiö joten ihan mahdollista. Pitääpä tarkastaa tuokin tarkemmin.

^sivusuuntaisesta ajoittaisesta vedosta tulis mulla kyllä mieleen ennemminkin sipsin muotoinen ratas (joka vois löysyttää pultteja)

Vinon ketjulinjan tai taco-rattaan aiheuttamat sivusuuntaiset voimat ovat niin pienet, ettei varmana löysytä kunnolla kiristettyjä rattaanpultteja.

ekana miettisin tarkasti että onko varmasti alunperin kiristetty kaikki pultit kunnolla. nimittäin muutaman kerran itsellä käynyt niin että ruuvaa ne sormilla about hollille ajatellen että kiristetään sit kun on ketjut päällä ja pääsee katsomaan että osuu about keskelle kampia. ja sit kun saa ketjut päälle niin onkin jo kiire koeajamaan.

valoisammat aamut sai kyllä eräänlaisen hupsiksen, melko paljon näyttäis olevan jotain ruosteentapaista takakolmion ympäristössä. ois ehkä voinut voidella ketjuja ahkerammin vaikka se ketjuihin roiskuva loskapaska vaimentaakin ihan hyvin kaiken kitinän.

Tiedättekös kuulkaas heh heh kun laukun pohjalla seilaa a) varasisuri osumaa ottaneessa pakkauksessa, b) omia aikojaan osiksi purkautunut kuulakärkikynä, niin todennäköisyys sille, että kynän jousi on pystyssä siinä sisurissa.

Hitto että hävettää! Kävin ulkona koeajamassa uusia polkimia ja odottelin yhdessä risteyksessä kun sieltä vastapäätä syöksyy pyöräilijä melkein auton alle ja molemmat joutuu tekemään lukkojarrutuksen ettei kolahda. Jostain syystä päätän sitten huutaa pyöräilijälle että “olit kyllä väistämisvelvollinen” kun se on sellanen paikka missä ylitetään ajorata suojatien poikki, mutta sitte siinä olikin autoilijoille kärkikolmio suojatielle /_____\

Mutta ehkä plusmiinus nolla, tein ittestäni vitun dorkan varmaan muutenkin jo melkeinpäälleajetuksitulemisrageissa olevalle kanssapyöräilijälle, mutta toisaalta opin näin viiden vuoden täällä asumisen jälkeen että autot tosiaan on tossa kohdassa väistämisvelvollisia toisin kuin olin aikaisemmin kuvitellut.

kiekon vaihto, testijarrutus.

kräts tonk tonk tonk tonk. bb7 palojen jousi siellä meni väärään väliin, hirveä tuuri ajoituksen kanssa. todistetusti tuli ajettua nuo palat loppuun.

e: kiitos hoardausvietti että noita paloja löytyy nurkista, oikeastaan ois pitänyt muutenkin kohdistaa se jarru uusiks jo kuukausia niin nyt onnistu kaikki kerralla kätevästi.

ee: kevään tullessa alkaa se saatanallinen magia karisemaan joka pitää pyörän kasassa läpi talven kun sillä vaan ajaa.

^ootin jo jotain hirveyttä.

Ai mulla on park toolin ketjunkatkaisija, en muista koska ja mistä oon tollasen hankkinut ja sen jälkeen oon hankkinut jonkun toisenkin kun ei muka ollut taloudessa hyvää kalua.

Joo, pitäs varmaan käydä kaikki rojut läpi joskus, mitähän muuta kivaa sitä löytyy.

Hups!
http://i128.photobucket.com/albums/p175/wehola/Mobile%20Uploads/IMG_20160328_123806_zpsjqlzhz1z.jpg
Mites se tolleen?

halpa ja huono kumi sekä samansorttinen vanne ni sattuu toleranssit vastakkain

peltsip - 20:15, 22.3.2016 » ee: kevään tullessa alkaa se saatanallinen magia karisemaan joka pitää pyörän kasassa läpi talven kun sillä vaan ajaa.
Tämä. Juuri tähän aikaan keväästä aina huomaa että talvipyörässähän onkin pikku vikaa: kaikessa.
Npertj - 11:52, 28.3.2016 » halpa ja huono kumi sekä samansorttinen vanne ni sattuu toleranssit vastakkain
Contin ultrasport ja pistard. Kaikil ei oo varaa parhaisiin.

Oon viimeisen vuoden ajan kuljettanut mukana co2-patruunaa siinä uskossa, että sen venttiili käy suoraan prestaan, mutta tänään huomasin että se tarvitseekin presta-schrader -adapterin toimiakseen. Onneksi nolla flättiä tänä aikana.

http://kuvapilvi.fi/k/y9Av.jpg

Tee-se-itse Thomson setback. Maastopyöräilin metsässä ja satuin tipahtamaan koko painolla satulaan. Alkuun luulin pelkän satulan menneen vinoon, mutta kuten kuvasta näkyy, erehdyin.

helppo säätää jatkossa satula kohdilleen