How-To: Navan laakereiden vaihto - tehdaslaakerit

Tuota, tänään irrotin hiukkasen vahingossa tehdaslaakerit sitten. Ei ollut mitään tukia, ja ajattelin että enpä jaksa odottaa tiistaihin asti että pääsee töissä askartelemaan, joten otin mutterit irki akselista ja hetken ihmeteltyäni ajattelin että otanpa tukevan otteen ja napautan akselin päätä varovasti vasaralla. No, sieltähän toinen laakeri tipahti iloisesti pois.

-Oliks tää ny ihan normaalia, vai käviks mulla vaan moukan tuuri?

-Melkoinen rohina kuului toisesta laakerista kun sitä pyöritteli, mutta toinen oli vallan hiljainen. Kannattaks mun silti vaihtaa molemmat?

-Paljonks kannattaa sijoittaa uusiin laakereihin? Noin euroina? Tartteeks jonkun high-end-laakerin? Napa on nääs kaks vuotta vanha Formula jolla lienee lähemmäs kymppitonni takana, mutta kai nyt navan elinkaaren pitäis olla sen verran pitkä, ettei kannata alkaa hirveesti säästeleen uusten laakerien kaa?

-Bonuskysymys: Miten tiukalle Michen kasettikeskiö pitää laittaa? Onks se niin tarkkaa, että vallan momenttiavainta tarttis? Tuntuu, että se on päässyt ajossa löystymään (nirinää ja narinaa kuului) vaikka mokomalla ei oo varmaan kahta sataa kilsaa takanaan?

Michen keskiöllä on taipumusta löystyä ajossa. Tämä johtuu ilmeisesti siitä, että molemmat kupit ovat irtonaiset. Mulla kävi viime kesänä niin, että jostain syystä vetopuolen kuppi alkoi kiertymään auki ja vastaavasti vasemman puolen sisään. Eipä mennyt kauaakaan, kun vasen kampi alkoi kolisemaan chainstayhin. Himassa vedin uudet vaseliinit ja kiristin **tun tiukkaan (35cm satulatolppa vipuvartena). Sen jälkeen ei ollut ongelmia. Vastasinkohan nyt bonuskysymykseen…

Teemu - 14:51, 11.4.2009 » Vastasinkohan nyt bonuskysymykseen...
Joo :) Koko ajan sitä vaan viisastuu. Ehkä mä olin vaan vähän turhan varovainen sen keskiön kanssa.

Tulikin lyhyellä varoitusajalla eteen n. 200 kilometrin viikonloppulenkki ja huomasin eilen takanavan (kone)laakereiden vetelevän viimeisiään. Laakereissa tuntuu olevan hieman klappia, eli vannekehää sivusuunnassa vemputtamalla tapahtuu pientä liikehdintää navan ja akselin välillä. Käsissä kiekkoa pitämällä ja pyörittämällä on myös aistittavissa hienoista rahinaa.

Laakereiden vaihtoon ja hankintaan löytyikin tästä ketjusta jo apua, mutta näillä näkymin en pääse vaihtamaan laakereita reissuun lähtemistä. Veikkaan, että ne ovat olleet nykyisessä kunnossaan jo hyvän aikaa, enkä usko niiden lakkaavan olemasta/toimimasta yhtäkkiä, mutta ajattelin varmuudeksi kysellä, onko porukalla kokemusta laakereiden jäljellä olevasta eliniän odotteesta siinä vaiheessa, kun kulumaa on tuon verran havaittavissa?

Ammattimaiset loskapyöräilijät sanovat tuota kuulemma pro-klapiksi. Kovaa ajoa vaan.

Neidon etukiekko kesti vastaavaa satoja kilometrejä, ja laakerit vaihdettiin vain mielenrauhan takia.

^Tänks. Pitää moukaroida uudet laakerit napoihin kun pääsen Turkusest kotiin ja noudan uudet, sopivat laakerit.

tähän tais puoliksi tulla jo vastaus mutta:

Onnistuin napaa huoltaessani vääntämään laakerien(irto) “pölysuojan”(se ohutta matskua oleva systeemi mikä avataan ekana ja viimeiseksi laitetaan takas) mutkalle kun otin laakeripesää auki. Veivasin talttapääruuvarilla innoissani ja mutkallehan se meni. Kysymys kuuluukin että miten noi kuuluu avata ettei tule vahinkoa? kiitos

Ai sen kumisen? Pieni talttapääruuvari väliin ja varovasti venytellen ulos. Mut en mä niitä paljon oo säästellyt, ei ne oikein tunnu niin tiiviiltä että ne pitäis paskan ulkona mitenkään uskottavasti, oli ne mutkalla vai ei…

Mietin, miten kaltaiseni laiska ja helppoihin ratkaisuihin mieltynyt ihminen saisi vaihdettua laakerit vähemmällä vaivalla ja nopeammin. Todennäköisesti ratkaisu on ikivanha, mutta en huomannut kenenkään mainitsevan sitä tässä ketjussa, joten ajattelin raportoida oman menetelmäni laakereiden asentamiseksi.

  1. Oikeat työkalut. Kuvaan lipsahti vahingossa väärä lenkkiavain.

  1. Aseta akseli napaan.

  1. Aseta laakerit navan laakeripesän (en tiedä, onko tämä oikea termi) huulille siten, että akseli on laakereiden sisällä.

  1. Asetetaan uusien laakereiden perään vanhat laakerit helpottamaan asennusta. Nämä siis painavat toivon mukaan uutta laakeria juuri oikeista paikoista, eli reunoilta.

  1. Vanhojen laakereiden perään syötetään prikkoja (välilevyjä, spacereita, mikä tahansa termi pyörittää sukkiasi) siten, että niiden perään voidaan pyörittää akselin mutterit.

  1. Varmistetaan, että uudet laakerit ovat napaan nähden suorassa, jotta ne voidaan ruuvata sisään, noh, suorassa. Kiristetaan paikoilleen varovasti muutkin roippeet.

http://farm3.static.flickr.com/2745/4086034341_2cc2885703_m.jpg

  1. Otetaan kaksi 15 mm lenkkiavainta ja kiristetään laakerit paikoilleen.

http://farm1.static.flickr.com/180/4086033647_e2cb751de3_m.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2599/4086788328_8c1fa58581_m.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2743/4086787322_942da301c4_m.jpg

  1. Raportoidaan innovaatiosta yksivaihteelle siinä uskossa, ettei kukaan koskaan ole keksinyt tällaista menetelmää.

Varoituksen sana: Etunavan laakerit, jotka olivat 99% oikean kokoisia, sujahtivat sisään varsin pehmeästi. Takanapaan laitoin toisesta navasta irti lyömäni laakerit ja nämä eivät uponneet yhtä vähällä voimalla. Karmivinta oli kuulla pieni narahdus uusien laakereiden upotessa napaan. Koska uskoin mahdollisen vahingon jo tapahtuneet, jatkoin laakereiden kiristämistä. Narahtelu taisi lakata loppuvaiheessa. En usko, että kovin ylisuuria laakereita voi käsivoimin ilman apinanraivoa napaan edes asentaa, mutta laakereiden huolellisen kohdistamisen lisäksi kannattaa varmistua niiden koon sopivuudesta.

Lopputulos: Ihan jees. Etukiekko pyörii erittäin hyvin. Taakse laitoin hieman jo kulahtaneet laakerit, joiden liikkeissä tunsin jo ennen asennusta pientä särmää. Takakiekko heilui ennen ikävästi toisen puolen laakerin ollessa aivan lopussa. Tämä ongelma poistui ja takakiekkokin pyörii nyt entistä paremmin ja klappi on poistunut tyystin.

Pähkinankuoressa: Googlettamalla voi löytää (en löydä sivua nyt) netistä työkalun tähän toimenpiteeseen. Sen toimintaperiaate on sama. Työ on nopeaa, helppoa, eikä vaadi hien vuodattamista (ehkä tuskanhien siinä vaiheessa, kun takavasta kuului se narahdus) ja äkkiseltään voisi kuvitella tämän olevan hieman tarkempaa kuin laakereiden takominen vasaralla tai nuijalla.

Isommat kuvat löydät täältä.

^näppärä juttu.

Omakohtaisesta kokemuksesta - ja ainakin yhden muun vastaavasta - voin kertoa, että ainakin michen takanavan kohdalla kannattaa ihan suosiolla ottaa lukkorengas ja ratas pois ennen minkään sortin irrotus- ja asennustöitä.

^ Ehkä se ahtauden tunne johtui juuri tuosta. Minulla oli kiinni toisella puolella vapaaratas, toisella kiinteä- ja lukkorengas. Varoitit tuosta jo aiemmin ketjussa, mutten malttanut tai muistanut koko hommaa. :confused: Tämä operaatio tehtiin PW:n mukana tulleille kiekoille. Liekö siis Formulan navat. Samat fysiikan lait varmaan pätevät, kuin Michenkin napoihin.

<Mistä noita nyt sit saa, tarviis mutta kivijalat myy eioota. Näköhavaintoja?
Enkä löytänyt bikeshopin sivuiltakaan.

Ei oo näkyny. Mä olen käyttänyt metallista levyseinäproppua, toimii ihan ok.

Hipottajille löytyy tämmöinen paikka:

Vasemmalla on “Bearing balls” kohdassa irtokuulia niin teräksestä kuin keraamisina. En osaa sanoa, mitä esim. teräksinen pesä ja kartio tykkäisi keraamisista kuulista. Olen ymmärtänyt asian niin, että keraamisella kuulalla pyöriessään keraamisessa pesässä on hyvin hyvin pieni vastus, mutta koskeeko asia myös pesää, joka on tehty teräksestä ? - En oikein usko. (En siis tiedä asiaa)

Parhaimmilla keraameilla on keskenään pienempi kitkakerroin, kuin teflonilla itseään vasten, eivätkä ne enää tarvitse edes voitelua. Siis: niitä ei kuulemma edes pidäkään voidella. Jotenkin hmmm… vähän hankalasti sulateltava ajatus… Vastus ja kitka siis lisääntyisivät, jos laakeriin laittaisi aivan mitä tahansa voiteluainetta.

Olen vähän tipahtanut kärryiltä näistä.

Ajaako joku täällä tuommoisilla uusilla keraami jutuilla ?

Tuure

-.-

tle88 - 16:48, 2.12.2009 » Hipottajille löytyy tämmöinen paikka: http://www.vxb.com/ Vasemmalla on "Bearing balls" kohdassa irtokuulia niin teräksestä kuin keraamisina. En osaa sanoa, mitä esim. teräksinen pesä ja kartio tykkäisi keraamisista kuulista. Olen ymmärtänyt asian niin, että keraamisella kuulalla pyöriessään keraamisessa pesässä on hyvin hyvin pieni vastus, mutta koskeeko asia myös pesää, joka on tehty teräksestä ? - En oikein usko. Parhaimmilla keraameilla on keskenään pienempi kitkakerroin, kuin teflonilla itseään vasten, eivätkä ne enää tarvitse edes voitelua. Siis: niitä ei kuulemma edes pidäkään voidella. Jotenkin hmmm... vähän hankalasti sulateltava ajatus... Vastus ja kitka siis lisääntyisivät, jos laakeriin laittaisi aivan mitä tahansa voiteluainetta. Olen vähän tipahtanut kärryiltä näistä. Ajaako joku täällä tuommoisilla uusilla keraami jutuilla ? Tuure -.-
Moni täälläkin ajelee varmasti tietämättäänkin keraamisilla laakereilla, niitä kun löytyy jokaisen kylän laakerikaupasta ns. konelaakereina. Todella wanha juttu mm. skeittipuolella. Löytyy jopa B-kaupastakin, tosin viisaat ostavat esim. SKF:ää...

^Luulisi sen huomaavan, jos laakerit yhtäkkiä maksaakin vähintään kymmenen kertaa enemmän eivätkä ole teräksestä tehtyjä. Halvimmat kokokeraamiset näyttäis äkkiseltään kuitenkin maksavan muutaman kympin kun laakerikaupassa peruskonelaakerit on muutaman euron(ja biltemassa 2€). Biltemasta niitä ei ilmeisesti edes saa, sielä näyttää kyllä olevan jotain ilmeisesti keraamisilla kuulilla varustettuja (jotka ovat kyllä muuallakin huomattavasti kokokeraamisia halvempia), mutta kokonaan keraamisia ei näytä olevan, eikä edes noita keraamisilla kuulilla olevia kuin skeitti/luistin-kokoisina.

Myös ne pelkät keraamiset kuulatkin ilmeisesti auttaa, koska ainakin tosiaan noita teräskehät&keraamiset kuulat-konelaakereita näyttää olevan kaupan useemmassakin paikassa. Voiteluaineen tarpeesta tolla ei kyllä pääsis, noissa sitä pitää olla.

ritari_s - 17:24, 2.12.2009 » http://www.jensonusa.com/store/imgWrapper.aspx?img=/tl/TL401B32SIL.jpg&type=3 <Mistä noita nyt sit saa, tarviis mutta kivijalat myy eioota. Näköhavaintoja? Enkä löytänyt bikeshopin sivuiltakaan.
Ens viikon alusta löytyy.

edit: siinä

^hienoa :slight_smile:

Mä kiroan ton laakerinvetäjän suunnittelijan vetämään sillä laakereita ikiajoiks.

Onko kenelläkään Helsingissä lainata muutamaksi minuutiksi toimivaa laakerinvedintä? Tarjoan mielelläni siitä hyvästä kahvit&puustit taikka huurteisen.

Edit: typeränä en tietenkään lukenut aiemmin linkattuja ohjeita. Nyt kauppaan sopivankokoista ruuvimeisseliä hakemaan ja sit sormet ristissä.

Onko jotain hyvää kauppaa Helsingissä, mistä ihmiset olisivat käyneet laakereitaan hakemassa, ja voisivat suositella?