How-To: Anodisoinnin poisto alumiinista

Sugino rd2 kammet kirkkaiksi putkimiehellä? Onnistuuko…

uskaltaakohan tällä metodilla mustia aerorageja stripata? pinnat kans?

En rupeis. Menee ikä, hermot ja jälki on paskaa. Kaikenlisäksi mustat aeroraget näyttää paremmalta kuin kirkkaat.

mä voin vaihtaa päittäin hopeisiin al30d-kiekkoihin aeroraget niin säästyt vaivalta (jos asut hki)

Eikö musta ja valkoinen aerorage oo maalattu? Pinnat ainaki on jotain muuta ku anodize.

Valkoinen on maalattu, musta mielestäni ano. Tämä ei oo kyl 110% tieto, vaan omien airosotureiden pohjalta ekstrapoloin.

No sit lähtee kyllä putkarissa ja hyvin uskaltaa.

Pinnat / puolat terästä, joten tuskin anodisoitu alunperinkään

sepe84 - 12:52, 26.5.2016 » Pinnat / puolat terästä, joten tuskin anodisoitu alunperinkään
Joo, nää on mustattu.

ok, taidan mä niillä mustilla painella sit kuitenkin

Meinaan poistaa Novatecin levarinavoista punasen värin. Laakerit jää prosessin ajaks paikoilleen, keksin että jos ottaa end capit pois niin laakeripesät voi tiivistää silleen että akselin läpi tulee pitkä pultti ja kummallekin puolelle isot metalliprikat ja niiden ja laakeripesän reunojen väliin kiristetään sopivan kokoseks leikatut kumimaton palat.

Mutta mikä litku? Uuninpuhdistajalla oon joskus jotain poistellu mut se kestää helvetin kauan. käykö putkenavaaja ja vesi -yhdistelmä? Kidesoodaan en uskalla lähtee.

Mitä pelottavaa kidesoodassa, sekoitussuhdeko?
Monikäyttöistä ja edullista kamaa.

Ite oon poistellu noita adonisointeja vain UV-valon avulla mut se varsinkin on tosi hidasta puuhaa :wink:

E: Mua pelottaa enemmän putkimies kuin sooda. Tää on muuten yks pinnallisimmista topsuista täällä mut ei se haittaa, kemia on kivaa.

Konsta - 22:56, 12.9.2018 » Meinaan poistaa Novatecin levarinavoista punasen värin. Laakerit jää prosessin ajaks paikoilleen, keksin että jos ottaa end capit pois niin laakeripesät voi tiivistää silleen että akselin läpi tulee pitkä pultti ja kummallekin puolelle isot metalliprikat ja niiden ja laakeripesän reunojen väliin kiristetään sopivan kokoseks leikatut kumimaton palat. Mutta mikä litku? Uuninpuhdistajalla oon joskus jotain poistellu mut se kestää helvetin kauan. käykö putkenavaaja ja vesi -yhdistelmä? Kidesoodaan en uskalla lähtee.
Putkikidehässäkkää ite vetelin joskus. Ihan kivasti lähtee. Mitä nyt sisätiloissa vähän käryy, et ulkona kannattee...hups!

muistaakseni väri lähtee ihan yllättävänkin helposti ja suht miedolla liuoksella kappaleesta, mutta siinä on sellainen kompastuskivi, että kun sitä sitten pitää lopuks pyyhkiä pois (näyttää pitkään ettei väri meinaa millään irrota mutta kun kumihanskat kädessä sohii niin kyllähän se lähtee), niin se kannattaa tehdä koko kappaleelle tai siihen jää epätasaisuuksia - jotka tosin kiilottaessa todnäk lähtee pois.

sen liuoksen vahvuutta voi pilotoida ohjaintangon kaventamisesta syntyneillä hukkapaloilla, ja sitä samaa lirua voi käyttää sitten sen itse kappaleen anodisoinnin poistamiseen koska muistelisin että se toimii vähän paremmin kun sitä on jo kertaalleen vähän käytetty mutta voi olla että muistelen taas mitä sattuu.

lipeänä käytin ihan perus rainbow viemärinavaajaa koska oli stydeintä mitä lähikaupasta sai.

sellasta aattelin joskus kokeilla että roiskii hampiharjulilla vähän rasvaa jonkun kappaleen päälle ja sitten liottaa anodisoinnin pois niin jää semmonen siisti pärske siihen toivottavasti

pieni merenneito - 14:37, 13.9.2018 » sellasta aattelin joskus kokeilla että roiskii hampiharjulilla vähän rasvaa jonkun kappaleen päälle ja sitten liottaa anodisoinnin pois niin jää semmonen siisti pärske siihen toivottavasti
Tarviikin lähtee testaamaan...tandadam...thx!
kaukomieli - 23:12, 12.9.2018 » Ite oon poistellu noita adonisointeja vain UV-valon avulla mut se varsinkin on tosi hidasta puuhaa ;)
Ebayn 10€ Deckas narrow-wide oli keväällä musta, nykyisellään ruskea.
Okw - 14:22, 22.1.2019 » Ostin LX:n navan "silver"-värisenä, ja kyllähän se vähän harmitti kun se tulikin gunmetal-harmaana. Noh, se on Shimanon käsitys silveristä. https://i.imgur.com/ywUxpQ4.jpg Eihän tällanen käy, joten putkenavaajaa kehiin ja: https://i.imgur.com/rETlVMP.jpg Liuos noin 1 osa putkenavaajaa, ja 3 osaa lämmintä vettä. https://i.imgur.com/asWxRTU.jpg https://i.imgur.com/z3wJbuK.jpg Lopullinen kiillotus Autosolilla ja teräsvillalla. Shimanon logot säilyi koko anodisoinnin poiston ajan, ja vasta kiillottaessa muuttui tollasiksi sumuisiksi. Olisin mielummin pitänyt ne kirkkaina, mutta minkäs teet. https://i.imgur.com/jwubheO.jpg Ei ne aivan 1:1 kirkkaudessaan ole, mutta paljon parempi kuin lähtötilanne. En usko että eroa enää huomaa kun ne laittaa akselivälin päähän toisistaan.
Suojasitko laakerikupit jotenkin ton syövyttelyn ajaks?

En suojannut. Ne kupit on terästä (ehkä jopa ruostumatonta sellaista) ja päättelin että ei se viemärinavaaja (10% natriumhydroksidi) valurautaisia hajulukkojakaan syövytä. Anodisointikerroksen paksuus on luokkaa 15 mikronia, eli vaikka se määrä lähtisi tasaisesti urakuulalaakerin kulutuspinnalta, niin olen valmis elämään sen kanssa.

Joltain kemistiltä voisi löytyä ihan tietoa arvailun sijaan. Anyone? Mohnomishe? Sepsodus?

e. Centerlockin hampaat suojasin kuitenkin vulkanoituvalla teipillä.

NaOH ei syövytä terästä eikä esim. muoveja, sen takia sitä käytetäänkin viemärinavauksiin.

Reagoi kyllä mm. sinkin, magnesiumin ja alumiinin kanssa tehden vetykaasuja joten niiden kanssa kannattaa olla varovaisempi.

e: olen kyllä itsekin näistä riskeistä täysin tietoisena poistellut anodisointeja kylppärissä joten mikäs minä olen sanomaan :smiley: