hitsi-topikki

tein tälläsen langan, kun osalla näkyyy olevan käytössä. mitä hitsejä teillä on käytössä, eli mig, tig vai puikko ym.? ktona esabin mig, ja pari kempin puikkokonetta. koulussa kempin tig, kempin mig ja walliuksen mig ja kaasulaitteet. toki kokemuksia ja muuta höpinää hitseihin liittyen saa laittaa. maskeista vielä sen verran, että sillä itse tummaksi menevällä mulla tulee huonompaa saumaa kuin ikivanhalla normimaskilla joka on aivan liian tumma mulle :smiley: eli silmät kiinni tulee parempaa saumaa…

Ei ole mitään laitteita mutta mahtilankaa olen silti aina välillä lueskellut. Hyvä meininki.

Parin sadan tigillä olen nuo omat rungot hitsannut, eli halvallakin voi selvitä.
Automaattimaski on ainakin omassa käytössä välttämätön, tosin joskus se saisi olla pienempi, että pää mahtuisi runkokolmioiden sisään.
Tosin jos tuollasta käyttäs niin tilaongelmat olis ratkastu :wink:

http://www.weldreality.com/welding%20without%20helmet.JPG

Tig ja automaattimaski on vähän so-so. Tai ehkä nykyiset maskit tummenee tarpeeks nopeesti?? Aiemmin ei oikein kerinneet mukaan ja rasitti silmiä melko vahvasti.

voi hitsi

jiima - 23:19, 4.2.2014 » Tig ja automaattimaski on vähän so-so. Tai ehkä nykyiset maskit tummenee tarpeeks nopeesti?? Aiemmin ei oikein kerinneet mukaan ja rasitti silmiä melko vahvasti.
Ei ole ollut ongelmia, maskikaan ei ole parhammasta päästä, Esab origo tech. Muutaman kerran kun kulmat menee kennon toiminnan kannalta huonoiksi on räväyttänyt silmille, mutta siihenkin vaikuttaa kennon laatu.

Voip olla, että ovat parantumeet vuosien myötä. Tästä on aikaa varmaan 20v, kun oon enemmän tigillä hitsannu.

Vidu, että sitä onkin vanha… :smiley:

Tän hetken hinta/laatusuhteeltaan paras kone puikon polttamiseen ja TIGaamiseen? Varmaan 30v vanha Kempin Mineka 130 sylki toimintasavut ulos ja sille tarttis löytää korvaaja. Nykyisin vissiin vehkeet keventyneet ja yhdellä laitteella saa handlattua sekä puikon, että TIG:in.

Voima- vai valovirta? Riittääkö tasavirta?

http://www.zen40166.zen.co.uk/image007.jpg

onko suojamaa sillon kiinni jos kone on maata vasten?

Tompax - 20:42, 18.11.2014 » Voima- vai valovirta? Riittääkö tasavirta?
Valovirtaa olis näppärämmin saatavilla, vaikka voimavirtaakin on pääasiallisella tallilla. EWM:n Pico 162:sta olen katsellut ujosti. Woikoskelta sitä sais. 3 vuotta takuu, toimii generaattorin päässä, pitkillä piuhoilla, TIG-valmius, jne. Parikymppiä alle 600€ hintaa.

Itse hommasin TIG-hommiin saksan ebaysta tän puljun tasavirtakoneen lcdvision-schweisstechnik.de. 5-200 A TIG ja 5-160A puikko, säätöjä riittävästi. Tuo on kiinankoneita, mutta pelannut oikein mainiosti. Lisäksi tuohon saa jalkapolkimen virransäätöä varten edullisesti. Tälläkin hetkellä löytyy avoin huutokauppa ebaysta tosin 180A versiosta: http://www.ebay.de/itm/Digital-D-TIG-180P-Pulse-WIG-E-Hand-MMA-Schweissgeraet-Inverter-IGBT-180A-60-ED-/251719921885

Ale99 - 21:52, 4.2.2014 » tein tälläsen (kupari)langan
Hitsaaminen se on taitolaji! Ite puuhaillu aina Kempin mig-hitsien kanssa ja ne on tyydyttäny tarpeet joita on taidehommissa tarvinnu tehdä. Tiggi ois varmaan pieniin askareisiin hyvä ja puikko taas isompiin. Keväällä saattaa olla oman mig-hitsin ostaminen edessä ja pitäis varmaan tulityökorttikin vihdoin hoitaa itelleen.. Mut vaikka ihan hyvää saumaa saa aikaseksi ni silti tiiä mistään mitään. Joku hitsauskurssi ois aika jees.

paljos muuten kempin halvimmilla hintaa? eikös ne nykyään tarvittaessa melkein hitsaa hitsaajan puolesta? siis haistelee kaikki arvot kohdilleen kun vähän kertoo että mitä meinasi tehdä ja sit pitää vaan osata vetää saumaa.

e: ite en kyllä suorittais tulityökorttia. sen jälkeen ei voi vetää “en tiennyt” - korttia hihasta jos jotain tapahtuu :wink:

kaheksa minuuttia aikaa päättää alatko KONGAksi tuolla koneella
ois kyllä unelmaa omistaa tig
e: sekä kaikkea epäolennaista mitä siihen ympärille tarvii, jotai puuta ja rautaa vähän

Kempin ac/dc tig ajalta, ku Elvis vielä heitti liveä. Ilman ac toimintoa, pölyyntyis kait nurkassa, sen verran noit palpaa joutuu viikoittain korjailee. 3 vaiheena tietty, palpa ei oikein sula pikku virroilla.
Mig kans kempin ac/dc pikkasen uudempi jotain 250 ämpäriä tuottava, sulaa vähän paksumpikin rst.
Kaasulla joutuu leilkkii muualla.

oon kyllä hyvässä asemassa siinä mielessä kun ei o tigiä lähelläkään

Uusista Kempin “älykoneista” ei oikein sovellu ohuille matskuille, alle 1.5mm, ne hakee virrat kohalleen sen verran hitaasti, sula on siinä kohtaa lattialla. Ei edes huollossa saanneet autopeltisepän konetta pelittää kunnolla

Edit. Kone oli viikon ikäinen

Eihän tota tulityökortti missään harrastehommissa tarvi, hyvin on maalaisjärjellä pärjänny. Mut yks isompi työkeikka sitä vaatis.

Tulityö kortista, jos oikein muistan, jokainen tulityö ulkopuoliselle tarvii olla voimassa ja tulityö on muutakin kuin hitsaus, joku sano et nykyään sähkö käyttöinen lämpöpuhallin olisi tulityön alainen masiina. Täytyy varmistaa ku uusii kortin.