Hihnaveto

No voihan nää fillarihihnat toki olla vielä vähän lapsenkengissä. Ens kesälle jos pulttais jarrulevyn paikalle teollisuushihnapyörän ja löis tuumaisen beltin kiinni. Vahva ja kaunis, muusta viis.

Viime kesänä tuli siis hankittua se District Carbon, jossa siis on se hihnaveto. Todella kevyt ja hiljainen ja kovin rock ajaa!

Mutta…

Kannataa katsoa, että hihna on ensinnäkin niin kireällä, että pysyy kunnolla takarattaalla (mulla ei ollut kun pyörä luovutettiin) ja että ajaessa se on kohdallaan. Se kun liukuu helposti ennen kuin on lämmin. Mulla ainakin alussa hihnan liike takarattaalla on aika laajaa kunnes selvästi on lämmin, jolloin pysyy paikallaan.

Ihmettelinkin miksei takarattaaseen ole asennettu ohjuria kummalekin puolelle ratasta. ei luulis olevan ihme juttu.

Kaikenkaikkiaan erittäin mukava ajaa ja hieno keksintö. Pientä viilausta vaatii vielä…

Mulla on semmonen “ylihintainen saksalainen”, tai itse sanoisin saksanturkintaiwanilainen. Fixie Peacemaker siis. Kyseessä on ensimmäinen ‘oikea’ sinkulani ja myös ensimmäinen fixini. Hihna vetosi osittain koska se on niin erikoinen, ja hiljaisuus on tosi kiva asia. Olen neuroottinen huolellinen, joten varoitukset kireyssäädöstä ja renkaan suoruuden kriittisyydestä eivät pelottaneet. Hinta ei ollut kynnyskysymys, koska pyöränhankintaani tuki fillarointiin yltiöpositiivisesti suhtautuva työpaikkani.

Hiljaisen äänen lisäksi hihnassa on sellanen kiva ominaisuus, että polkemisen ja hidastamisen välillä ei ole lonksumista - ihan pieni pehmeä alue tuntuu keskellä, mutta ei varsinaista kuollutta aluetta. Etenkin trackstandissa ja takaperin ajaessa tää on tuntunut helpottavan asioita paljon, kun pienikin jalan liike välittyy polkimelta taakse nyt eikä heti.

Eturattaassa on laippa vain oikealla ja takarattaassa vasemmalla. Suoran takapyörän ja oikean kireyden kanssa hihna ei koske näihin ollenkaan, joten en ole ollut huolissani hihnan lipsumisesta pois rattaan avoimelta puolelta.

Vaikea sanoa tuleeko hihnaveto yleistymään. Varmaan se kasvattaa osuutensa tiettyyn pisteeseen, mutta ei varmasti syrjäytä ketjua tai tule läheskään yhtä yleiseksi. Siinä on omat kivat puolensa, mutta ymmärrän hyvin miksi se ei kenelle tahansa sovi.

^kiinnostaa hihnavetoentusiastina; mites skidaus, eroa ketjuvoimansiirrolliseen? Tuo mainitsemasi “kuollut alue” kuulostaa kyllä lähinnä ketjun/hihnan kireyteen liittyvältä pointilta, vaikka kokonaistatsi hihnalla onkin ehkä aavistuksen smuutimpi…

konvertointi kiinnostaisi. Ei taida suoraan saada kiinni fiksikiekkoon tota taka"ratasta" kuitenkaan. Uusi takahubi ja kammet vaihtoon ?

^Täältä löytää malleja kuvien kera.

Fobba, olet varmaan nokkelana miehenä jo miettinyt, miten laitat hihnan paikoilleen takakolmion läpi.

whaat :slight_smile: split-frame. hyvä huomio.

Mun mielestä takakolmion avaaminen ja varsinkin sulkeminen ei ole ylitsepääsemätön este, jos haluaa konversion.

Skidausta en oo harrastanu joten sen tuntumasta en osaa sanoa mitään, varsinkaan olisiko tuntumassa joku pieni ero.

Kuollut alue on väistämättömästi ketjulla isompi. Ketju taipuu molempiin suuntiin, eli sillä on drooppia ylhäällä ja alhaalla, minkä lisäksi ketju on painavampi. Hihnan saa järkevällä kireydellä käytännössä täysin klapittomaksi. Mä oon jättänyt omani ihan aavistuksen löysemmälle.

Iltoja!
Kaks kesää ajellu tollasella 1st Districtillä sinkulana (as is) ja miettinyt fiksausta. Pyörä on muutoin niin kevyt ja tukeva, että melkein hukkaan menee vapaana. En kyllä itse tohdi avata tuota takanapaa, kun en osaa muuta kuin kumit pumpata. Kumma etteivät Trekillä jo valmiiksi miettineet jtk free/fix -patenttia tähän…

Tuolla naparatkaisulla, joka on jonkinlainen lyhyt kasettisylinteri(?) Shimano-hammastuksella, et saa tehtyä tuosta fiksiä. Koska carbon drive -systeemin valmistaja (Gates tms.) valmistaa nykyisin kierteellisiä rattaita, voit tehdä tuosta fiksin esim. Surlyn 135-millisellä fiksinavalla. Toinen vaihtoehto on maksaa isosti ja panostaa suoraan Phil Woodin hihnavetonapaan.

Trekistä ei ole apua, sillä muistelen tehtaan disclaimerinä olleen jotain sen suuntaista, ettei hihnavetoa saa käyttää kiinteävälitteisenä.

http://www.philwood.com/products/hubspgs/colors/white.jpg
Toi vois sopia väreihin. Nyt vaan pitäis vaan ostaa se jostakin. Ja asentaa… äsh, tohonhan pitäis koota kiekko ympärille [palaa katsomaan Lemmen viemää]

^nope; tästä puhuin:

Ja kiekkoja kasaavat paikallisessa pyöräliikkeessä ihan mielikseen - vaikkakin toki korvausta vastaan…

edit. vaihdettu vaparinavan kuva phixy-versioon

Tai sitten pidän ton Districtin ihan alkuperäisenä (paitsi lukkikset ja etukori) ja ostan jonkun vinkeän valmiin fiksin. Kiitti tiedoista!

Hahaa, kultti leviää!

Oon saanut hihnan pari kertaa hyppäämään, kun ylikireyttä arastellessani jätin klappia. Hihna on nyt kireämmällä, mutta ei edes bassonkielenä. Alkaa tulla tuntumaa tohon kireyssäätöön ja näköjään juuri ja juuri klapit pois on hyvä. Sinkulana tätä tosin on hankala kokeilla ja puolet hauskuudesta menee sivu suun… :wink:

Pääsin räpläämään Trekin epäkeskokiinnitystä. Ei ole huono sekään, mutta selvästi työläämpi säätää.

diy

Hienoinen pettymys, odotin jonkun tehneen koko hihnavetosysteemin kotikutoisesti. Ihan näppärä kilke silti.

Miten on saatavilla erimittaisia hihnoja ja/tai “rattaita” välityksen vaihtoon? Onko tietoa mikä väli noissa on out-of-the-box.

Olen miettinyt hihnavedon rakentamista joko vanhaan runkoon tai sitten tekemällä kokonaan uuden rungon. Pikainen googletus antoi fillarihihnoille aikamoisia hintoja, joten olen päätynyt auton jakopään hihnaan. Edelleen nuokin hihnat ovat kalliimpia kuin ne neljän euron ketjut Prismasta, mutta kuitenkin järkevän hintaisia. Hihnan profiili on ainakin osassa jakopään hihnoja puolipyöreä, eli hihnapyörien valmistus onnistuu melko helposti.

Smurf - 7:45, 19.10.2011 » Miten on saatavilla erimittaisia hihnoja ja/tai "rattaita" välityksen vaihtoon? Onko tietoa mikä väli noissa on out-of-the-box.
Jotain on kaupan, vähän suppeasti ja kalliilla ainakin vielä. Trekissä on 55/22 ja ainakin 20-hampaisen saa taakse. Fixiessä 55/21, enkä ole kaivannut muutosta vielä näin tuhannen ajokilsan lähestyessä. Kivasti jaksaa kiivetä ja kiihtyä alamäissä liiaksi sotkematta.