häkit vai lukot

jos tulee puhtaaseen lenkkikäyttöön, hanki maantiepolkimet+kengät.

jos sekakäyttöön tai isompi float miellyttää polvia niin vatkaimet stainlessina saa peukkua, mutta skippaa toi leikkikenkävaiheilu ja hanki suoraan kunnon monot kaveriksi koska teet sen kuitenkin myöhemmin.
jäykkäpohjaisilla spd-lenkkareilla käveleminen, jollaiset oletan myös kurskien olevan, ei todellakaan ole sen mieltäylentävämpää kuin esim. jollain sidin dominatoreilla.
ajotuntumaltaan ei taas varmaan tarvitse edes vertailla.

Uskoisin Kursk pron olevan ihan kohtis casuaalikenkä, mutta jos niillä kengillä on tarkoitus vain ajaa lenkkiä ja mahdollisesti tepsutella kahvilan vessaan -mittaisia matkoja, suosittelen oikeita AJOkenkiä.

Pohja niissä on huomattavasti jäykempi jolloin ajomukavuus kasvaa.

Kenelläkään kokemusta Tokenin ratahäkeistä, mahtuuko tavallinen kenkä (koko 44) polkimen sisälle?

Tuli ostettua testiin Chromen kurskit ja nyt niille pitäisi löytää jostain “kohtuu hintaiset” polkimet? - Yläfemmasta saisi kolmella kybällä Crank Brothersin EggBeaterit (vm. 2008)?

Shimano XT PD-M770:set on kyl helkkarin hyvät polkimet. Harkinnassa oli myös M520, jotka on kestänyt porukalla nähtävästi ihan laidasta laitaan, joillain viikon ja joillain viis vuotta. Ei huvittanut alkaa koekaniiniksi.

Tossa hintaluokassa painiessa XT irtoaa ja lukitsee paremmin kuin eggbeaterit, joita tuli myös testattua. Noita luulis saavan joka liikkeestä, kenellä on Shimpan palikkaa.

Onko kenelläkään käytössä Shimanon PD-A600? Ja onko niissä ylipäänsä mitään järkeä?

^ juu
http://farm8.staticflickr.com/7268/7147587715_ff07d74559_z.jpg

Kevyehköt SPD-polkimet, joissa myös hiukan “lihaa luitten ympärillä”. Ei yksipuoleisuutensa vuoksi niin näppärät kuin kaksi- tai nelipuoliset lukkopolkimet kaupungissa. Hiukan ristiriitaisethan nuo on, sillä kaupunkiin ja maantielle on parempiakin vaihtoehtoja. Mutta mikäli perheen muutkin polkimet (ja kengät klosseilla) ovat SPD-yhteensopivat niin ihan hyvä valinta, mikäli aikoo säästää grammoja ja säilyttää yhteensopivuuden.

Pysyykö noissa jalat tukevammin kiinni kuin M520-mallissa?

Samalla tavalla pysyy, mutta on isompi platformi, eli kengälle enemmän tukea.

Pitää varmaan ostaa ja kokeilla. Ja keittäjillä, toki myös.

Minä en ainakaan tykkää jos kenkä koskee mihinkään muualle kuin spedun lukko-osaan ja kun tuo yksipuoleisuuskin vielä, niin en näe kyllä painonsäästöä ja hauskaa ulkonäköä suurempaa syytä ostaa noita. Ihan oikeasti.

Hm. Meneepä hankalaksi.

No, jos tästä massiparonoituu, niin hommaan.

troinine - 13:19, 8.5.2012 » Minä en ainakaan tykkää jos kenkä koskee mihinkään muualle kuin spedun lukko-osaan
Mitä pienempi pinta-ala kengän ja lukon välisessä kontaktissa on, sitä helpommin voi tulla "hotspotteja". Kaikkihan eivät moisista kärsi ja mitä jäykemmät kengät niin sen parempi.
ubi - 13:35, 8.5.2012 »
troinine - 13:19, 8.5.2012 » Minä en ainakaan tykkää jos kenkä koskee mihinkään muualle kuin spedun lukko-osaan
Mitä pienempi pinta-ala kengän ja lukon välisessä kontaktissa on, sitä helpommin voi tulla "hotspotteja". Kaikkihan eivät moisista kärsi ja mitä jäykemmät kengät niin sen parempi.
En ole koskaan hankkinut tasollista spedua hotspotit mielessä... Sitä lukko-osaa polkimesta käytän vain kuitenkin, paitsi ehkä DH-käytössä, jossa poljinta ympäröivästä tasosta on hyötyä kun tukijalkaa palauttelee polkimen suunnalle kivikossa. DH-käytössä kriittiseksi osoittautui lukkoa ympäröivän tason korkeuden säätö, tai oikeastaan piikkien korkeuden säätö. Piikit liian alhaalla tasoon ei tule edes koskettua ja piikit liian ylhäällä lukittaminen ja irroittautuminen muuttui jähmeäksi.

Jos joku hankkii tasolliset spedut hotspotit mielessä, niin silloin varmaan selvittää kuinka paljon alempana lukkoa ympäröivä taso on lukon pinnasta sekä kuinka syvällä klossi on kengissä, joita meinaa polkimien kanssa käyttää. Ja tietysti tulee huomioida kengän kuluman vaikutus kengän pohjan ja polkimen tason väliseen kosketukseen. Muuten voi saada kenkä-poljin-yhdistelmän, joka toimii ikäänkuin polkimen lukko-osaa ympäröivää tasoa ei olisikaan.

Nopea poiminta aiheeseen keskustelusta Neuvola: Punnitus:

konkeli - 16:16, 15.3.2011 » Musta toi polkimien muuttaminen yksipuoleiseksi on just sitä väärää keventämistä: pyörän käytännöllisyyden pitäis olla IMHO etusijalla. Yksipuolinen poljin on tietty aika vähäinen juttu, mutta kaupunkiliikenteessä pidän aika tärkeänä helppoa klossien kiinnitystä.--
konkeli - 17:31, 15.3.2011 » Mun kritiikki perustuu lähinnä kaupunkiliikenteeseen, jossa pitää aika paljon pysähdellä. Jos joku kokee hyväksi pyöritellä polkimia kenkänsä alla jokapäiväisessä käytössä, niin hyvä niin. --
Harkinnan mukaan keskua voi jatkaa keskustelussa [Poljinkeskustelu ja poljinvinkit.](https://www.yksivaihde.net/old/447/103035).

Herätän tän langan henkiin talvihorroksesta, koska ois tärkeähkö kysymys.
Onko kellään muulla ollut ongelmia häkkien kanssa että aukeilevat sateisin kun remmit pääsevät märkinä ja liukkaina lipsumaan soljesta läpi ? Jos on ratkaisuja ongelmaan niin voisiko joku vastata ketjussa ? :)(lipsuvatko nahkaremmit ? itsellä kumipäälysteiset kangasremmit jotka ovat sateella niin jumalattoman liukkaita ettei tahdo uskaltaa jarrutella.)

-Taina

onko remmi soljessa oikein? kuulostaa virheelliseltä asennukselta, jos noin pahasti luistaa. itse kylläkin aikoinaan käytin vain nahkaisia tai nylonisia remmejä, mut tuommoisista kangas-kumi-yhdistelmistä en oo kuullutkaan.

Voiko sen laittaa vääriin sen remmin? Ei siis mitään vittuilua vaan mietin et onko siinä eri tapoja, mulla vaan tommosia remmejä mitkä voi maalaisjärjen kanssa laittaa vaan yhdellä tavalla.

mm oon kokeillu kaikkia tapoja mitä oon internetistä löytäny ja kaikilla luistaa (vain sadekeleillä)

E. Täytyy vissii hommaa nahkaset :confused:

Oon nähnyt varmaan puolen tusinaa erilaista tapaa pujottaa hihna läpi semmosesta jutusta, jonka tulisi pitää hihna paikallaan. Siis repuissa, mutta sanoisin sen perusteella, että eiköhän polkimeenkin asennettavat hihnat saa mokattua monella tavalla.

Koukut ja pedalsträpit -yhdistelmänä paras