favorit special sinkuksi / fiksiksi

löysin meidän talomme kellarista favorit specialin. Fantsun tuntuinen pyörä. Pumppasin renkaat ja kävin yöajelulla.

Ajattelin kasata siitä sinkun / fiksin. Minkälaisilla spekseillä etsin osia? Rattaat, ketjut ja takanapa olisi ilmeisesti vaihdettava. Kumit menee kanssa vaihtoon kun ne on ihan kaameassa kunnossa.

Mistäs noita osia lähtisi metsästämään. Pyörät oon yleensä huollattanut liikkeessä, bmutta voisi aloittaa tälläsestä yksinkertaisemmasta projektista.

ichijiro - 1:43, 16.7.2010 » löysin meidän talomme kellarista favorit specialin. Fantsun tuntuinen pyörä. Pumppasin renkaat ja kävin yöajelulla.
Meidänkin talon kellarista löytyy vaikka mitä fantsuja pyöriä, mutta en mä silti käy niillä yöajelulla...

Ethän jonkun toisen pyörää rupea rakentelemaan, ilman lupaa? ; )
Foto ois kuva. Saisit varmemmin neuvoja.

se on yksinäinen pyörä. Lojunut ilman huomiota kaiken se ajan minkä olen asunut täällä ja viimeisen kuukauden siinä on ollut mun jättämä ostotarjous päällä. Ei siinä ole edes lukkoa.

Kuvia, eiköhän nuo järjesty

Huhheijaa…

http://picasaweb.google.fi/mikko.hansen/FavoritSpecial#5494503644341995634

En oo vielä viittinyt pestä tai mitään sitä kun odottelen kuun loppuun. Siihen mennessä taloyhtiö tyhjentää käyttämättömät pyörät pois. Ja ton Favoritin omistaja on ehkä ottanut yhteyttä. Tosin eipä se oo nyt kohta kuukauteen ottanut, joten eipä se varmaan enään otakaan.

Kannattaa nyt varmaan ihan kiltisti odotella sinne kuun loppuun vaan…

Mutta snadisti asiaankin, oletettavasti kammet on kiilakammet. Jos tekisin sinkulaa retro-hengessä, niin pitäisin ne.

Se että pyörä on lukitsematta ja käyttämättä, ja että omistaja ei ole tarjoustasi huomannut, ei tietenkään tarkoita että omistaja ei enää talossa asu ja pyörä olisi vapaata riistaa. Tuon tyhjennyksen jälkeen pyörä lienee verrattavissa jätelavalöytöön.
Mutta senkin jälkeen jos oikea omistaja talossa asuu ja muistaa pyöränsä kun näkee sen sulla, voi tulla jännät paikat…

Mun ostotarjous on ollut pyörässä ja eteishallissa kohta kuukauden. Tän kuun alussa jokaiseen kotiin jaettiin lappu jossa kerrottiin käyttämättömien pyörien poistosta. Sama lappu myös roikkuu myös eteisessä.

Kyllä mä aion ottaa ton pyörän käyttööni kuun loputtua oli mikä oli. Muutenhan se lentää roskiin. Jos omistaja sen jälkeen alkaa jotain russuttamaan niin voin mä sen pyörän palauttaa sille takaisinkin. Tietty otan sitten ostamani osat pois ja palautan noi vanhat.

Mitä on kiilakammet?
Mahdollisimman vähän aion lisätä modernin näköistä osaa. Nahkaset varvaskoukut (vai mikä niitten oikea nimi on? Ne härpäkkeet joilla voi vetää polkimia ylöspäin) aattelin panna noihin polkimiin.

Oisko noita teknisiä tietoja jostain saatavilla? Renkaitten tiedot olikin kivasta renkaissa joten niistä ei tartte murehtia.

Kiilakammet.

Kiila(pultti)kammet eli cottered cranks. Sheldonilta muutenkin opastusta tekniikkaan.
Palstan hakutoiminnolla löytyy tällaista.
Niin, kuva ei näy. Joku palstan itäpyöräekspertti voisi sen siitä tunnistaakin, jos ei pelkästä nimestä.
E: Galaxy ehti väliin kun kuukkeloin.

ichijiro - 15:29, 16.7.2010 » [Kuvat](http://picasaweb.google.fi/mikko.hansen/FavoritSpecial#5494503644341995634) En oo vielä viittinyt pestä tai mitään sitä kun odottelen kuun loppuun. Siihen mennessä taloyhtiö tyhjentää käyttämättömät pyörät pois. Ja ton Favoritin omistaja on ehkä ottanut yhteyttä. Tosin eipä se oo nyt kohta kuukauteen ottanut, joten eipä se varmaan enään otakaan.
Korjattu. Ihan neliskanttikammethan tuossa näyttäisi olevan.

http://picasaweb.google.fi/mikko.hansen/FavoritSpecial

Lisäsin pari kuvaa.

Laakerit kaipaa huoltoa eli puhdistus, raswaus ja välysten säätötoimenpiteitä.
Laakereita on keskiössä, navoissa, ohjainputkessa sekä pedaaleissa.
Lisäksi voimansiirto (ketju, ketjurattaat, kierrepakka, vaihtajat) pitää huoltaa ja mahdollisesti kuluneet osat vaihtaa. Ketju maybe…

Jos sinkulaa tai fiksiä aikoo niin vaihtajat voi tietty irrottaa pyörästä. Fiksiin tarvitset vähintäänkin sopivan takanavan, ehkäpä koko takakiekon. Sinkulan saa tehtyä vanhasta takakiekosta vaihtamalla kierrepakan tilalle yksivaihteisen vapaarattaan (bmx).

Teet mitä teet niin huoltoa se kaipaa ekaks.

Ketjulinjan säädöstä löytyy lisää tietoa foorumilta.

Mulla on sama runko kuin tässä huutokaupassa.
http://cgi.ebay.com/Favorit-61cm-AEROTUBES-VERY-RARE-CAMPAGNOLO-VERY-RARE-/250666046030?cmd=ViewItem&pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts_SR&hash=item3a5cdc524e

Ei ole samanlainen runko kyseessä, toi Ebayn favis on mallia rata lisäksi ihan snadisti harvinaisempi. Mutta siisti kuitenkin, hieno projektiaihio.

Joo, kyllä minäkin kuolaisin jos tuollainen löytyisi (oletettavasti) hylättynä oman taloyhtiön kellaritiloissa. Maalit ja tarratkin vaikuttaa olevan lähestulkoon uudenveroisessa kunnossa. Tämän takia itse en ainakaan tekisi tuolle pyörälle mitään peruuttamatonta. Vaikka nyt ei olisikaan kyseessä Euroopanlaajuisesti mistään superharvinaisuudesta, niin ainakin Suomessa se voitaneen luokitella harvinaisuudeksi.