Etuhaarukan irroitus

Auttakee kokeneemmat untuvikkoa. Käsissä n. 20-30 v vanha Tunturi Lapponia. Ohjainkannatin on hillittömän korkealla, pitäis saada laskettua. Mutta ongelma on että ei se lähdekkään irti vaikka availee kaikki ohjainlaakerien ruuvikiinnitykset, taitaa olla ohjainkannatin yhtenäistä putkea etuhaarukan alaosaan asti. Ja vielä näyttäis että sieltä alhaalta katsoen ohjainkannatin on haarukanputken sisällä ja räkästy pienellä hitsimällillä kiinni. Vankkaa tekoa ainakin… Onko tullut vastaavia tapauksia eteen, saako purettua ehjänä?

onko siinä päällä mitään pultin kantaa vai onko se semmoinen kaareva?

Yhtä puuta se ei voi olla, eihän sitä olisi saatu koottua. Jumissa voi kyllä olla, ja valitettavasti kyläseppä/talkkari saattaa olla jostain kohtaa hitsuttanutkin…
Tutki taskulampulla tarkkaan mikä homman nimi on, parhaassa tapauksessa crc/wd-40/jne auttaa.

miten ne käyrät stemmit on kiinni?

Käyrät on kii samallai ku satulatolpatkin.

Mulla on auttanu se, että lyö vasaralla sen ohjainkannattimen kiristysruuvin alas kun se on löysänä, mutta vielä kiinni kiristyskiilassa. Se kiila voipi olla ruosteesta jumissa. Sitten vaan vääntää stemmin irti käsivoimin. Sheldonilta sama englanniksi.

Tossa duunipaikan pihalla on Lapponia-mixte. Ainakin siinä on tollanen ohjainputkeen lenkillä kiristettävä ohjainkannatin. Tietysti jos kannatinta on vaihdettu, siinä voi olla sekä kiristyspanta että kiilapultti.

Joo, vasaralla vaan siihen ohjainkannattimen ruuviin tiukka napsautus. Väliin vaikka puuta niin pitäis irrota. Ainakin noin on mulla aina auennut. Jos ei heti lähde niin pari iltaa sumuttelet sinne jotain “crc/wd-40/jne.”. Noi mömmöt kun saa siellä jokusen päivän vaikuttaa niin auttaa asiaan.

Jos ei vielä sittenkään niin kuvia peliin ja viisaammat osaa auttaa.

^^ Jos noin on niin unoha Timmari sitten tuo mun/Sheldonin ohje.

^ Ja mun peesailun voi myös unohtaa tuossa tapauksessa.

http://img2.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/061024/142224__texas_chainsaw_l.jpg

Kiitoksia vinkeistä! Kyseessä oli siis “yhtenäinen” käyrä ohjainkannatin. Sain vinkin että kun vähä antaa lämpöä putkeen niin ruosteet irtoaa. No pistin menemään retkikeittimen liekillä lämmittäen ja perskeles, pienellä nitkutuksella lähti irti! No nyt ajoasento on alenemaan päin… :wink: