Ensiprojekti: Bella Bellini

elisa - 14:44, 13.8.2014 » Tittidii! Postissa tuli tänään nää. Keskeinen kysymys, mikä keskiö ny tähän kaveriksi?
Laittaisin näihin joko 109mm:n Sugino 75:n tai vastaavan ISO/NJS:n. Tai jos irtocoolat ei kiinnosta, niin sit esim. Campagnolon Centaurin 111-millisenä.
josbanse - 15:42, 13.8.2014 » Toisin päin se kyllä toimii, mutta vaatii sen n. 4 mm lyhyemmän akselin. Jis akseli ei uppoa isokammessa yhtä syvälle kuin iso akseli ja jättää kiristettyään kynnystä sinne viisteeseen, joten sen jälkeen ei käytännössä paluuta ISO:on ole
Tuun sekoittamaan pakkaa vielä sen verran, että akselin uppoaminen kampeen riippuu ei niinkään viisteestä, vaan keskiöstä. Jissit (ja isotkin) on keskenään erilaisia. Tai siis tavallaan se uppoaa yhtä paljon, toisissa on vaan sitä viistettä enemmän kuin toisissa. En osaa selittää oikeen kunnolla, mut esim. mun truvativin jis-keskiö meni kampeen yhtä syvälle kuin edellinen iso-keskiö. (ja akselit oli saman mittasia, ketjulinja pysy samana jne.)

It aint no rocket science… mutta siis löytyykö jostain vielä italokierteistä ja ISO-viisteistä keskiötä vai jos valitsee italokierteisen JIS viisteillä, esim nyt tuo Shimano UN55 nii mitä tapahtuu vaaditulle akselimitalle? Pitääkö ottaa ISO-viisteistä lyhyempi vai pitempi JIS-keskiö? Niin ja tottakai haluaisin täydellisesti istuvan ja kampia vahingoittamattoman ratkaisun.

Campagnolo Veloce ainakin jos 111mm keskiö kelpaa. (tää on ISO-viisteel)

e. Mulla on muuten myydä tommonen ITA kierteillä jos kelpaa. Sisäänajettu eli ehkä paritonnia. Pistä PM jos kiinnostaa.

Jis viiste uppoaa keskimäärin 2 milliä vähemmän kuin ISO sinne kampeen. Tämän takia JIS keskiöillä 4 milliä suositeltua lyhyempi eli tässä tapauksessa 107millinen shimano. ISO kammet eivät varsinaisesti mene mitenkään pilalle jis käsittelyssä, mutta tämän jälkeen ne ovat jis kammet. Ei porukka varmaan sg75 tai vastaavia jissillä halua käyttää, mutta tällaset maantiekammet ainakin itse “uhraisin” koska jis patruunat on erittäin edullisia ja hyvin saatavissa eri akselimitoilla.

foorumi best, grazie mille kaikille tietäjille!

jotenkin tässä iskee tuo väri, detaljit, ite tuon satulan tuunaus, sirous, kasaajansa panostaminen, pelottavat kuumottelu-unet varkauksista, kaikki. ihan hullun ihanan näköinen, ottaisin omaksi jos voisin, mutta mustakissa vie kaiken huomion. olisi vain mustis tälle vaalealle bellalle :slight_smile: bellissimo! tykkään!

https://www.yksivaihde.net/old/15311

Tuolta toi 111mm centauri jos et oo viel löytäny

elisa - 18:38, 13.8.2014 » foorumi best, grazie mille kaikille tietäjille!
Josbansen "tietoon" 111mm sopivuudesta(kaan) ei sit kyl kannata ihan varauksetta luottaa.

:slight_smile:

vanttera - 9:04, 14.8.2014 »
elisa - 18:38, 13.8.2014 » foorumi best, grazie mille kaikille tietäjille!
Josbansen "tietoon" 111mm sopivuudesta(kaan) ei sit kyl kannata ihan varauksetta luottaa.
En tarjonnutkaan sitä absoluuttisena totuutena. Voi olla, että esim 109 olisi parempi, mutta 1mm heitto linjassa ei järin paha ole. Muistelin vaan, että maantietuplilla näissä vanhemmissa seteissä sitä n. 42mm linjaa haetaan niiden rattaiden väliin, joten parin millin siirto sisäänpäin siirtää myös linjan aika lähelle sitä 42mm.

Korjaillaans hieman. Setä sheldon sanoo näin: “Shimano spec, measured to the midpoint between the rings. With typical 5 mm chainring spacing, this puts the inner at 41 mm, the outer at 46 mm.” Sheldonin artikkelissa on myös tämä kuva:

UskoisinOmaan havaintoon perustuen sanon, että tämä linja pätee myös jotenkin näiden vanhempien italorunkojen suunnittelussatapauksessa, mutta tämä ei päde sheldonin sanomisiin vaan omaan havaintoon. Mulla omassa colnagossa pyörii 42mm linjalla ulkopaikalla ja spideri on erittäin lähellä chainstayta. Eli ton kuvan mukaisella tuplarattaan linjalla mun rungossa se pienempi ratas mahtuisi sinne juuri sopivasti. Rattaiden väli ei todennäköisesti kuitenkaan ole ihan tuota 5mm koska muuten tämä seuraava havainto ei voisi pitää paikkaansa.Ilmeisesti rattaiden väli olisi tuplarattailla 5mm.

Mulla kammet ovat nämä eli Gallin maantietuplat ISO viisteellä. Näistä ei ole ilmoitettu keskiöakselin haluttua pituutta, mutta käytännössä vastaaville eli näille Gallin kammille maantiellä BB:n pituus on 114mm ISO.

Sun kammet ovat ilmeisesti nämä joiden BB mitta maantiellä olisi 113mm ISO.

Mä oon omani naittanut kyllä iloisesti shimanon JIS keskiöön ongelmitta 107mm akselilla jolloin linja on lähellä 43mm. ISO mitta tälle linjalle olisi siis se n.111mm. E: Tällaisella ISO viisteisellä keskiöllä nämä olivat edellisellä omistajalla Toi mun linja ei selvästikään oo täydellinen, mutta yhtään kapeammalla akselilla spideri osuisi keskiöpatruunan kupin kaulukseen kun nyt väliä on about hiuksenpaksuus eli väliä ei silmällä nää, mutta ei hankaa. Jos noilla about saman aikakauden italialaisten kampien ISO-viisteillä ei ole paljon eroa, niin siitä hyvät referenssit. - E: Tämä viisteiden samanlaisuus on erittäin karkea yleistys, tätä voi käyttää lähinä suuntaa antavana.

Tosiaan sitten sellainen varoitus, että ainakin omista kammistani koneistettiin sen sisemmän rattaanpaikan kaulusosat spideristä pois, koska muuten ei olisi toivoakaan, että mahtuisi pyörimään. Myöskin yhtään liikaa kampea kiristettäessä spideri osuu keskiöpatruunaan, eli momenttiavaimella sain laittaa aika tarkasti oikein. En tosin ton Gipiemmen kammen spiderin vastapuolesta osaa sanoa, omissa kammissani spideri on ns tasainen lättä eli jalkoja ei ole koukattu ulkokautta. Tämä vain tiedoksi kun asiaa pähkäilet.

Tässä vielä sun kampien spiderin sisäpuolelta. Omani näyttävät samalta, eli spideri on kuin tasaisesta levystä leikattu biitti. Kun tota hilaat lähemmäksi keskiötä, voi kampi ottaa keskiöön kiinni liian lyhyellä akselilla.

Ei tosiaankaan oo tarkotus mitenkään offtopikoida, toivottavasti tästä jotain apua on ketjulinjapohdinnassa, ja vantterakin saa faktaa ja havaintoa tiskiin.

josbanse - 9:54, 14.8.2014 » Setä sheldon sanoo näin: "Shimano spec, measured to the midpoint between the rings. With typical 5 mm chainring spacing, this puts the inner at 41 mm, [b]the outer at 46 mm.[/b]

Uskoisin … spideri on erittäin lähellä chainstayta … rattaiden väli ei todennäköisesti kuitenkaan ole ihan tuota 5mm … Mulla kammet ovat … Gallin maantietuplat ISO viisteellä. Näistä ei ole ilmoitettu keskiöakselin haluttua pituutta, mutta käytännössä vastaaville … pituus on 114mm ISO … ilmeisesti … linja on lähellä 43mm. ISO mitta tälle linjalle olisi siis se n.111mm. Voi olla, ettei toi mun linja oo täydellinen, mutta yhtään kapeammalla akselilla spideri osuisi keskiöpatruunan kupin kaulukseen kun nyt väliä on about hiuksenpaksuus … Jos noilla about saman aikakauden italialaisten kampien ISO-viisteillä ei ole paljon eroa, niin siitä hyvät referenssit.

Eli siis yksien ISO-kampien yhdelle JIS-keskiölle tehdyn, mahdollisesti ketjulinjaltaan vähän heittävä sovituksen perusteella annat asiasta neuvoja yli Sheldonin suositusten? Jos sulla ei oo tarkkoja mittauksia vaan tommosia "voi linja heittää ehkä" havaintoja, niin faktoista ei kannnattais puhua. S. Brown kerkes ehkä vähän useammankin kampisetin asentaa ja kerätä tietoo. Ja Vantterakin on näiden kanssa ehkä puljannu jonkun verran, luulen ma.

Appelsiinin paikka.

Ja se ketjulinjojen ero on todennäköisesti kyllä toi 5mm, spideri paksuus + rattaan paksuus, no?

^Voit kaivaa parempaa tietoa. En nopalla googletuksella löytänyt mitään ketjulinjastandardia italolle. Arvasin omien kampien akselinpituudeksi saman kuin saman valmistajan toisten maantiekampien samalta aikajaksolta, koska niille ei tietoa ollut ja toi mun nykyinen sovitus johtaa myös oikein maantiesetuppiin asetettuna aika lähelle tota 114mm linjaa. En myöskään väittänyt mitään faktaksi mikä ei faktaa ollut. Oma suositukseni näille on toi shimanon jis patruuna, koska se on halpa, jolloin vaihtaminen ei tule niin kalliiksi.

Banaaneja minä teille antaisin enkä appelsiineja, innostutte vielä heittelemään toisianne niillä appelsiineilla. Elisa, laita sinne ISO-viisteinen keskiö jossa akselin pituus on 109mm-111mm ja ratas ulommalle paikalle.

Noin yleisesti ei varmaan kannata alkaa ihan hirveesti joka asiassa neuvomaan, jos ainoa “tietolähde” on “nopa googletus”.

jooseppi - 10:29, 14.8.2014 » Banaaneja minä teille antaisin enkä appelsiineja, innostutte vielä heittelemään toisianne niillä appelsiineilla. Elisa, laita sinne ISO-viisteinen keskiö jossa akselin pituus on 109mm-111mm ja ratas ulommalle paikalle.
Ketjulinja 109mm ISO-keskiöllä 44mm.
josbanse - 10:28, 14.8.2014 » [i]En nopalla googletuksella löytänyt mitään ketjulinjastandardia italolle. Arvasin omien kampien akselinpituudeksi saman kuin saman valmistajan toisten maantiekampien samalta aikajaksolta, koska niille ei tietoa ollut ja toi mun nykyinen sovitus johtaa myös oikein maantiesetuppiin asetettuna aika lähelle tota 114mm linjaa.[/i]
Niin, eli annat neuvoina arvauksiasi? Et näe ongelmaa?

Ja yksi tärkeä pointti on tuo jo mun ylempänä lainaama:

Niillä on. Siksi et löytänyt pikagooglauksella standardia.

Korjailin vähän tota omaa sepustustani, ettei tule väärinkäsityksiä. Jos joku siitä hyötyisi edes sen, että osaa etsiä omat kampensa velobasesta. Vantteran havainto on oikein, eli 107 ISO olisi lähellä oikeaa. Varoituksen sanana: clearancet voivat olla tiukat.

josbanse - 10:28, 14.8.2014 » En ... löytänyt mitään ... standardia italolle.
bingo!

italialaisten kanssa ainakin teollisuuden puolella ollut semmonen nyrkkisääntö että toivo parasta ja varaudu pahimpaan…