Ensikertalaiselle sinkulavinkkejä

Hei!

Ostin tovin miettimisen jälkeen itselleni 80-l. alusta kotoisin olevan Peugeotin mallia PH8. Pyörä on alkuperäisessä kunnossa ja tarkoituksena on siis tehdä siitä riisuttu mukava kaupunkisinkula.
http://lh6.ggpht.com/_62-pX0dwP_0/ShxEnh3nR8I/AAAAAAAAABI/oQ_ljIPat0A/s512/IMG_0914.jpg

Pyörä on tällä hetkellä ihan ajokunnossa, joskin taka-akseli on kuivana ja juntturassa. Otin sen irti ja alkasin ihmettelemään vapaaratasta. Katsoin Sheldonin sivuilta, että tuossa saattaisi olla tuommoinen Maillard Helicomatic -tyyppinen vapaaratas. Mitenkäs on tuommoisten laita? Onko mitään mahdollista saada sinkularatasta tuommoiseen kiinni? Omasta rattaasta vielä kuvanen.
http://lh3.ggpht.com/_62-pX0dwP_0/SihAzs8U6_I/AAAAAAAAAB4/RXaBKnlB9HY/s512/freewheel.JPG

Onko tuosta siis mihinkään sinkulamielessä, vai onko vaan aloitettava etsintä uudesta takakiekosta? Ei se kyllä ihan samaltakaan näytä. 24 kpl tommoisia syvennyksiä…

Ja vielä vaivaava kysymys: kun renkaassa lukee 28-622, niin onko silloin juuri kyseessä 700c kiekko?

Kiitos!

Helicomatikkiin et saa sinkularatasta kiinni, valitettavasti.

700c on sama kuin 622.

Kannattaa nyt heti alkuun tunnustaa itelleen, että toi ei oo mikään kauhean hieno tai laadukas pyörä. Porsaasta ei saa illallisseuralaista, vaikka sitä kuinka koristelisi iltapuvuilla ja korkokengillä. Suosittelen, että laitat ketjun vaan sille takarattaalle, jolla ketjulinja menee suoraan, ruuvaat vaihtajan irti ja nautit edullisista kilometreistä.

Edit: Tai jos se vaihtaja toimii, niin pura, putsaa ja rasvaa se, niin sulla on paljon sinkulaa monikäyttöisempi pyörä, kun voit ajella sillä sinkulavaihteella ja ylämäessä laittaa pienemmän vaihteen sisään. Äläkä hukkaa lokareita ja tarkkaa. Ne on parhautta.

Rataspakan kiinnityksestä päätellen toi ei kyllä näytä helicomaticilta, siinä on tuo tartuntapinta ulkopuolella ja siitä otetaan kiinni sellasella lenkkiä muituttavalla avaimella. Tai sitten tuo on joku mulle tuntematon versio helicomaticista. Uskoisin kuitenkin,että tossa on alla kierteet, joihin saa halutessaan bmx-vapaarattaan.

Äläkä tosiaan hukkaa niitä lokareita.

Mitään originaaliosia ei kannata heittää pois tai lahjoittaa, koska kyseessä on Peugeot. Niissä on käytetty aika eksoottisilla mitoituksilla varustettuja osia.

Jos ja kun tuohon Helicomatic-napaan ei saa sinkularatasta, helppo tapa testata sinkulan miellyttävyyttä ylipäätään on ottaa vaihtaja pois ja lyhentää ketju jollekin sopivalle takarattaalle sopivaksi. Se ei ole kovin kaunis viritys, mutta eipä se mitään maksakaan. /edit, asbi oli nopeampi./

Ei toi ole helicomatic, tavallinen vapaarataspakka. Maillardiin sopivaa avainta löytyy aika monesta halvasta työkalusarjasta edelleen, tai lähikauppa veivannee ton edullisesti irti.
edit: se on sitten eri asia, mitä ranskalaiseen kierteeseen ton tilalle saa sopimaan…Kannattaa tarkistaa mikä kierre siinä on, kun rattaat on irti, jos vaikka ei olisi ranskalainen.

joope - 6:06, 5.6.2009 » Maillardiin sopivaa avainta löytyy aika monesta halvasta työkalusarjasta edelleen, tai lähikauppa veivannee ton edullisesti irti.
Osaatko kertoa, mikä esmes Park Toolin avaimista tohon natsaisi? Mun pitäis kans saada vanha Maillardin pakka irti ja nää paikalliset pyöräkaupat lähinnä myyvät pyöriä, eli niille pitää näköjään osata kertoa, millaista avainta kaipaa.

Itse asiassa mulla on yhessä Pösössä samanlainen pakka, ja sen sisällä olevat laakerit rahisevat ja kolisevat eli kaipaisivat öljyä tai rasvaa. Sitä ei kuitenkaan saa syötettyä pakan sisään tuosta etupuolelta. Jos joltakulta löytyy sopiva työkalu irroittamiseen, olisi kiva lainata hetkeksi.

Kiitosta vaan kaikille tiedoista!

asbi: Tokikaan en tuota minään kamalan hienona tai modernin laadukkaana ostanutkaan. Porsas tai ei, olisi mukava laittaa vanha fillari vielä uuteen eloon kaupunkiajelua varten.

Pakka on kyllä sellaisessa ajokunnossa, että edelleen vakavasti harkitsen sinkulointia. Josko edes olisi mahdollisimman huoletonta ajelua sen jälkeen. Osat ovat ja pysyvät tallessa. Kukaties ajelen tuolla kesän ja myyn sen jälkeen taas mahdollisimman hyväkuntoisena alkuperäismuodossaan ±0€ tai -5€ -diilillä.

NKOTB, olisko tää: Cassette & Freewheel | Park Tool

asb - 9:55, 5.6.2009 » NKOTB, olisko tää: http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=4&item=FR-4
Joo, tota itsekin veikkailin. Hammastus näyttää aika samalta kuin tossa säikeen kuvassa, eli tommonen tiheävälinen ja halkaisijaltaan aika iso.

Jos toi vapaaratas on se, miksi luulen, avaimen kolon halkaisija kolmen sentin paikkeilla, niin Parkilla ei ole siihen sopivaa avainta olemassakaan.
Täällä toi numero 405 on se, mikä mulla on mielessä, tuollaisia on ollut uskomattoman monessa työkalusarjassa.
FR-4 ei ainakaan tuohon sovi, liian vähän hampaita ja lienee melkein sentin liian ohut.

No, toisella puhelinsoitolla löytyi apu. En päässyt kurkkaamaan millainen oli avain, kun paskasella kiekolla nöyryytetty kiukkuinen mekaanikko kiikutti kiekon ja irrotetun pakan mulle. Onneksi oli kuin olikin brittikierteet, ettei tarvinnut koko kiekkoa uusiksi kasata.

Niin ja voihan sitä ostaa uuden takakiekon + sinkulakitin… perus hybriditakakiekkoa pitäs saada peruspyöräliikkeistä alle 50e… sinkulakitti pyörähuollosta 28e… ja kiekon voi sitten vaikka testamentata perushybridiin nastarenkaan kera talvikiekoksi jos sinkulointi ei kiinnosta…

Tosta on helppo tehdä sinkula.

Itse tein muutama päivää sitten konversion vastaavasta pösöstä parissa tunnissa. Ainoa mitä piti ostaa oli muutama hassu pultti.

Purkaa toi helicomatic:in kasetti pyörittämällä pienintä ratasta vastapäivää (tarviit asianmukaisen työkalun). Tämän jälkeen poista kaikki tarpeettomat rattaan ja jätä toi pienin 14 hampainen siihen kiinni.

Kammesta sitten ruuvaat sen suurimmat 52 hampaisen rattaan pois ja jätä 42 ratas. Tarviit tämän jälkeen lyhyemmät mutterit tai vaihtoehtoisesti laita jotain prikkoja väliin. Prikoilla sinun on myös löydettävä ketjulle suora linja.

Helppoo :slight_smile:

Congi - 21:41, 20.6.2009 » Purkaa toi helicomatic:in kasetti pyörittämällä pienintä ratasta vastapäivää (tarviit asianmukaisen työkalun). Tämän jälkeen poista kaikki tarpeettomat rattaan ja jätä toi pienin 14 hampainen siihen kiinni.
Asianmukainen + työkalu = ketjuruoska