Ekologialaskuri

Uskoisin laskurin olevan ainakin ihan suuntaa antavaa. Ekologialaskuri

Ja jottei ihan kukkatäti touhuiluksi menisi, niin kuka pistää suurimmat lukemat säästettyihin hiilidioksidi määriin/bensa litroihin? Rajoitetaan mittaukset “hyötypyöräilyyn”, eli liikkumiseen paikasta A paikkaan B.

Työmatka: -1.05kg CO2, -0,42 Benzaa…

Mä luulen, että mun työmatkoilla mä en milloinkaan saa katettua sitä hiilijalanjälkeä mikä syntyi kun mun fillari tehtiin. Puhumattakaan muusta ympäristökatastrofista.

Mut eihän se tähän keskusteluun kuulu! Eli 0,14 litraa ja 0,35 kiloa.

Oman perheen työmatkat:

0,49 l ja 1,225 kg sekä 1,26 l ja 3,15 kg.

Yksi duunipyöräilypäivä on 2,66 litraa ja 6,65kg

Miettikää minkälainen määrä esihistoriallisia simpukoita on nyt kuollut turhaan, kun niiden muodostamaa öljyä ei hyödynnetä polttoaineena!!! Sietäisitte hävetä. Te vihaatte luontoa, kun ette halua hyödyntää sitä.

Työmatkapäivinä n. 2 l ja 5 kg

Konkelin ajatuksen herättämä offtopic-pohdintaa:

Auton valmistus ja kuljetukset käyttäjälle vastaa yleistettynä muistaakseni yli 100 000 km:n ajoa (lähes 20 tonnia co2:na). Jos siis ostaa auton, joka saastuttaa puolet vähemmän kuin vanha auto, niin valmistus on saatu kompensoitua yleensä vasta jossain 200 000 km:n ajelun kohdilla.

Veikkaisin, että polkupyörä syntyy ja siirtyy härmään jollain 500 kg:n hiilillä.

Mutta pitää silläkin siis ton laskurin tyylillä laskettuna säästää about 3000 km henkilöauton ajokilometrejä. Monilla toi 3000 km säästyy arkifillaroinnin ansiosta vuodessa.

Kannattaa kuitenkin miettiä aina kun sitä uutta kiiltävää fillaria tilailee, että onko se 3000 km:n autossa istumisen arvoista. Ja jotta sillä uudella fillarilla säästyisi oikeasti 3000 km autoilua, niin kyllä sille pitää niitä kilometrejä tulla ihan kunnolla. Mitään alle 10 000 km:n potentiaalisen tulevaisuuden omaavia fillareita ei kannattaisi paljoa ostella.

MrHat: Öljyä voi hyödyntää myös polttamatta sitä taivaalle. Esim. skidailemalla renkaita. Ja käyttämällä muutenkin paljon kumeja! Large Margen vaatimien renkaiden öljyillä saisi varmaan ajella autoakin jo mukavan matkaa. Mites muuten renkaiden hinnat korreloi öljyn hintaan? Meneekö pidemmällä tähtäimellä samassa suhteessa öljynhinnan kanssa?

Tosin fillarin rengastuksen voisi saada hoidettua ilman öljyäkin helposti esim. luonnon kumeista ja kankaista. Toisin on ilmeisesti vain tekoverisuonten kohdalla. Niitä ei kuulemma pysty mitenkään tekemään toimiviksi ilman öljypohjaisia muoveja.