Eettiset valinnat, ympäristötietoisuus jne. pyöräilevän kuluttajan näkökulmasta

https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-pahkina-toffeesuklaa-50g-rfa-6410405242587

Erinomainen tarkennus.

Suklaan on tosin aika kakka randolle kun on lämpötilaherkkä. Joko sulaa tai on kova ku faan. Liian kapee sweetspot suklaarandoilulle.

Myös ne Tuplan pikkupuffit on perkeleen hyviä olla bönthöbägissä. Kivempi napostella pieniä suupaloja eikä pelata sen patukan kääreen kanssa ja paniikissa vetää puolikkaan Tuplan huiviin ja sit henki ei kulje. Voihan sitä tietty pysähtyäkkin.

Brunbergin riisipalat jumal bönthöpussinaposteltavaa, se pakkaus istuu muotonsa puolesta ainakin omaan Swiftin bönthikseen just optimaalisesti.

oon antanu itteni ymmärtää, ettei suklaakaan ole eettisten valintojen näkökulmasta täysin ongelmaton valinta: Child labour in cocoa production - Wikipedia

vaan eipä mulla oo mitään ratkasuja tarjota :person_shrugging:

1 Like

Siinäpä sulla melkonen paradoksi ja graalin malja.
Eettisyydestä en tiä, mut ite diggaan nakd pähkinäpatukoista.

1 Like

Mä taas luin jostain Tesla-fanaatikosta joka oli ylpeä että saa olla ensimmäisenä edistämässä autoilun sähköistymistä ja maailman pelastamista fossiilisten polttoaineiden päästöiltä. Jep, arvaatte oikein, tyypillä oli tallissa kolme Teslaa.

1 Like

Ite pyrin siihen että koitan olla itseni kanssa aika rehellinen erilaisista valinnoistani ja niiden eettisyydedtä.

Se että pyöräily on parempi ratkaisu kuin autoilu ei tarkoita sitä että mun viisi fillaria olisi hyvä ratkaisu, saati sitten se että ajokamppeita kaikkineen on ehkä reilu kuutiometri niiden fillareiden lisäksi.

Se että tuottamani lomamatkat ovat pyöräilymatkoja eikä vaikka formulamatkoja ei poista sitä että 40 ihmistä lentää jonkin neljäksi päiväksi ilman mitään pakottavaa tarvetta.

Omistan kolme lihansyöjäeläintä eikä se ole teuraseläimelle mitenkään parempi vaikka ne ovat kaikki löytökissoja.

Jne

Että mun mielestä aikuinen ihminen voi ihan hyvin tunnustaa itselleen että kaikki tehdyt ratkaisut ei ole täydellisiä ja ne on välillä tehty itsekkäistä syistä, ja sitten ehkä sitä kautta on helpompi lähteä toteuttamaan parempia päätöksiä myöhemmin tai ainakin voi olla helpompi elää sen oman ristiriitansa kanssa.

E: ei liity suklaapatukoihin vaan pyörien ym keräilyyn

13 Likes

Häh, helteellä suklaapakkauksen kulmaan reikä, ja tursotus suuhun kuten energiageelillä. Pakkasella hetkeks kainaloon ja sama juttu. Problem solved.

Mut joo, täytyy ottaa Tupla ja sen uuden variantit uudelleen haltuun, viimeks varmaan syöny mummovainaan kanssa hiihtolenkillä silloin joskus.

Mitä mä oon missannu?

Pepsi and Mars named international sponsors of war for pumping money into Russian economy

Jaha, no voi plääh.

Itse jättänyt Continentalin kamat pysyväisluonteisesti kaupan hyllyyn Continentalin Venäjä-venkoiluiden johdosta. Vissiin paine kasvanut tarpeeksi, koska ovat vihdoinkin laittamassa pillejä pussiin Venäjällä.
Se, että ovat lähdössä Venäjältä pitkin hampain, ei riitä pelastamaan yrityksen mainetta ainakaan omissa silmissä.

1 Like

Mulla ei itsellä riitä taidot arvioida listan luotettavuutta, mutta onhan noita joo: International sponsors of war | War and sanctions
Osalla brändeistä on toki perseilyä taustalla jo ennen sotia (sic) että näin vain mennään.

Oisko Fazerin joku korkeearvone kaiffari joskus sanonu, et on mahotonta hankkia suklaata eettisesti, ja suurinpiirtei “tämä on vaan hyväksyttävä jos suklaata haluaa syödä”

Vähän sama taitaa ymmärtääkseni koskea myös esim. älypuhelimia. Ja luoja ties mitä kaikkea muuta. :grimacing:

1 Like

Suklaa, kahvi, tee, rööki, banaani… Epäekologista sekä riistoa, vaikka olisikin luomua ja reilun kaupan.

ymmärtäähän sen, ettei Veijo Fazerilla ole intressejä kaleeria keikuttaa, mutta ainakin joku yrittää, jos sitten vain markkinointimateriaalin tasolla: This is our mission and story - Tony's Chocolonely

2 Likes

mä taisin joskus lukea jotain että Tony’silla ois ihan oikeetakin katetta sanoilleen. Olin aluksi skeptinen mutta sanoisin että se on yksi parhaista uhkapeleistä jos haluu yrittää reiluu.

1 Like

“…kahvi,…”

Tämä on melko vaikea paikka, ja yritän sitä omalla kohdalla paikata tilaamalla sumpit Coffee Collectiven kaltaisilta yhteisöiltä. Ainakin se oma fiilis on, että tuottaja saa paremman tilin ja pavut on laadukkaampia jne. Myös jotkut suomalaiset paahtimot ovat alkaneet lisäämään läpinäkyvyyttä tuottajamaksuista. Eli fak paulig.

Käsittääkseni kans Arvid Nordquistilla on kohtuu reilu meno, jos ostaa niitä Reko/Eko-sarjan kahveja.
Jossain vaiheessa ostin Cafe Caracolia kun tuttu oli mukana trokaamassa noita. https://cafecaracol.org/

Nordquistia ainaki saa kaikista lokaaleistaki kaupoista Sustainability

Ja maistuu paremmalle ku suomalaiset paahdot.