Edullisen nopean pyörän osto kokonaisena tai osissa

oho. otan haasteen vastaan. sut tuntien otetaan siideritölkki kaljatökkiä vastaan.

Diili. Jäämme odottamaan.

Saatiin tehtyy ne competive cyclistin mittaukset gimman kanssa, ja todennäkösesti lähetään tilaamaan kimpassa tsygiä Classical Bicyclestä, just tuo RIH Luxe himottaa. Luin niitä tekstejä competitive, eddy ja french fitistä. Saattais olla meikäläiselle tuo french fit paras, koska mul on pieniä selkäongelmia. Haluun kans kruisailla mahdollisimman miellyttävästi. Toisaalta tekstissä luki et se on vähiten käytetty, joten oisko Eddy fit parempi. Mitä mieltä ootte tästä?

The French Fit

Seat tube range c-c 62.8 - 63.3
Seat tube range c-t 64.7 - 65.2
Top tube length 58.3 - 58.7
Stem Length 11.3 - 11.9
BB-Saddle Position 85.7 - 87.7
Saddle-Handlebar 59.2 - 59.8
Saddle Setback 6.7 - 7.1

The Eddy Fit

Seat tube range c-c 61.1 - 61.6
Seat tube range c-t 63.0 - 63.5
Top tube length 57.1 - 57.5
Stem Length 11.1 - 11.7
BB-Saddle Position 87.4 - 89.4
Saddle-Handlebar 57.5 - 58.1
Saddle Setback 7.2 - 7.6

Sulla taitaa olla aika pitkät jalat. Jos kärsit selkäongelmista, olisi runkosi hyvä olla melko korkea muttei liian pitkä, ts. satula suhteellisen matalalla ja tanko suhteellisen lähellä.

Noiden mittojen perusteella esim. satulaputki c-t 64cm ja vaakaputki 57,5cm. Tuollainen runko on aika omituinen mittasuhteiltaan. Valitettavasti omituinen on synonyymi harvinaiselle ja vaikeasti löydettävälle.

Se ehdotettu RIH Luxe näyttää jo menneen jollekulle täkäläiselle (sivuilla lukee SOLD! Finland shipped -5-11), jos siis ketjun aloittaja ei ole ostaja.

Itse aiheeseen liittyen: kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen oikeaan kokoon. Mun kaksi ekaa konversiorunkoa olivat väärän kokoisia, mutta otin niistä opikseni ja hankin sittemmin oikean kokoisen rungon - tai no, runkoja.

No voi helvettiläinen, joku bongas nenän edestä. Joku tän ketjun lukijoista saletisti, shipped to Finland :D. Näin se menee, nopeet syö hitaat. Noh, mul ei oo kiire kun on toi ruoska johon ostin just talvirenkaat. Kyllä accro, mul on on pitkät jalat. Mulle saa mielellään ehdotella tsygiä ja vastaavia sivuja kun classical-bicycles.com, yritän olla ens kerral nopeempi :stuck_out_tongue:

Silvio Gamagoolo - 2010-11-05 21:12:12 » Se ehdotettu RIH Luxe näyttää jo menneen jollekulle täkäläiselle (sivuilla lukee SOLD! Finland shipped -5-11), jos siis ketjun aloittaja ei ole ostaja. Itse aiheeseen liittyen: kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen oikeaan kokoon. Mun kaksi ekaa konversiorunkoa olivat väärän kokoisia, mutta otin niistä opikseni ja hankin sittemmin oikean kokoisen rungon - tai no, runkoja.

Miten ois fiksi/sinkulapyörien tojota korolla charge plug L-koossa?

^Pienehkö? Ynnä vaihderajoittuneisuus.

Mites jos kävisit velosportissa kattoo, oisko runkoja? Ainakin aiemmin ois isoja Rossin:in ratarunkoja ollu pilvin pimein… Vähän aikaa ja Raikan kans juttelee mukavia.

kukkone - 2010-11-05 21:25:07 » No voi helvettiläinen, joku bongas nenän edestä.
Ehkä Tuure sai jonkun lukijan tajuamaan kuinka harvinaisia nuo isot rungot nykyään ovat. Mua kiinnosti tuo Bustraanin veljesten 60-vuotisjuhlamalli ihan esteettisessä mielessä. Hienoa käsityötä. Teki mieli ostaa se, vaikka rungon korkeudessa oli melkein kymmenen senttiä liikaa mulle.

Edelleen suosittelen, että laitat sähköpostia sille Frankille. Eiköhän se tän talven aikana löydä jonkun sopivan fillarin sulle, kun nuo mitatkin on nyt tiedossa.

mul ois se c-c 61-58 cressu edelleen.

Kyllä isoja runkoja löytyy. Mullakin on ensi talven projektijonossa Motobecane GT (63c-t ja 59c-c).

Mull Dundane
Ei mulla yksivaihteisia vastaan oo mitään, mut fiksiä en halua.
Austone
Yritän bongata vähän isompaa, bout 63 cm runkoa.
B-veli
Kiitti ehdotuksesta, laitan frankille viestiä.
Edit. Laitoin Frankille viestiä
jiima
Voisin käydä juttelee

b-veli - 2010-11-06 04:55:50 »
kukkone - 2010-11-05 21:25:07 » No voi helvettiläinen, joku bongas nenän edestä.
Ehkä Tuure sai jonkun lukijan tajuamaan kuinka harvinaisia nuo isot rungot nykyään ovat. Mua kiinnosti tuo Bustraanin veljesten 60-vuotisjuhlamalli ihan esteettisessä mielessä. Hienoa käsityötä. Teki mieli ostaa se, vaikka rungon korkeudessa oli melkein kymmenen senttiä liikaa mulle. Edelleen suosittelen, että laitat sähköpostia sille Frankille. Eiköhän se tän talven aikana löydä jonkun sopivan fillarin sulle, kun nuo mitatkin on nyt tiedossa.

Frankki ehdotti mulle tätä:
http://www.classical-bicycles.com/images/completebikespics/SDC11693.JPG

Mitä mieltä olette, sopisko meitsille ja onko hintansa ja ulkomailta kuskaamisen väärti?
Tuosta näyttää puuttuvan polkimet. Mitä muuta siihen pitää hommata? Niin ja kai nuo on indeksoidut vaihteet?

Diamant Professional

Made out of Columbus tubing.
9 Speed
Brakes : Campagnolo GS
Derailleur front : Campagnolo
Derailleur rear : Mavic
Crank set : Ofmega Criterium
Stem : TTT
Seatpost : Campagnolo
Headset : Hattaswan
Hubs : Campagnolo Record
Rims : Ambrosio

Frame size is 61,5 cm C-T
Top-tube size is 56 cm C-C

PRICE 250 €

Se Frankkihan on aivan helvetin hyvä ja kunniallinen mies, häneltä kannattaa ehdottomasti ostaa pyörä ja luottaa hänen ammattitaitoonsa. - sinähän tarvitset siis tämmöisen:

Seat tube range c-t 64.7 - 65.2 (= noin 65)
Top tube length 58.3 - 58.7 (= noin 58,5)

Ja tämä hyvä ja ammattitaitoinen kauppias, jokaisen pyöräilijän ystävä, tarjoaa sinulle tämmöistä:

Frame size is 61,5 cm C-T
Top-tube size is 56 cm C-C

Ja nyt sitten kyselet kaiken tämän opastamisen ja kirjoittamisen jälkeen, että sopiiko tuollainen sinulle ja että kannattaako tuollaista ostaa.

Olen hetken aikaa vähän sanaton, ja vastaan nyt sinulle: Osta pois vain. Se on ihan riittävän sopiva runko sinulle. Et luultavasti huomaa yhtään mitään eroa verrattuna siihen oikean kokoiseen runkoon. - Olen muuten jopa aika vakuuttunutkin siitä, ettet huomaa et niin yhtään mitään eroa.

Tuure

-.-
P.G. Wodehouse: Mitä iloa aivoista on ihmiselle? Häiritsevät vain hänen mielenrauhaansa.

Tommosta 65 en tuu vastausten perusteella löytämään ikinä. Jatketaan etsimistä ja toivotaan et 63+ runko tulee tielle. Arvostan vastauksiasi tle88, mutta ota vähän rauhallisemmin jooko.

tle88 - 2010-11-07 01:14:29 » Se Frankkihan on aivan helvetin hyvä ja kunniallinen mies, häneltä kannattaa ehdottomasti ostaa pyörä ja luottaa hänen ammattitaitoonsa. - sinähän tarvitset siis tämmöisen: Seat tube range c-t [u]64.7 - 65.2[/u] (= [b]noin 65[/b]) Top tube length [u]58.3 - 58.7[/u] (= [b]noin 58,5[/b]) Ja tämä hyvä ja ammattitaitoinen kauppias, jokaisen pyöräilijän ystävä, tarjoaa sinulle tämmöistä: Frame size is [b]61,5[/b] cm C-T Top-tube size is [b]56[/b] cm C-C Ja nyt sitten kyselet kaiken tämän opastamisen ja kirjoittamisen jälkeen, että sopiiko tuollainen sinulle ja että kannattaako tuollaista ostaa. Olen hetken aikaa vähän sanaton, ja vastaan nyt sinulle: Osta pois vain. Se on ihan riittävän sopiva runko sinulle. Et luultavasti huomaa yhtään mitään eroa verrattuna siihen oikean kokoiseen runkoon. - Olen muuten jopa aika vakuuttunutkin siitä, ettet huomaa et niin yhtään mitään eroa. Tuure -.-

Arvostan vastauksiasi tle88, mutta ota vähän rauhallisemmin jooko.

Moite otettu vastaan.

Joku sai joku aika sitten tuollaisen jättipotin huutonetistä:

Eli: On niitä, kunhan jaksaa vain etsiä. Mene sinne kyläsaaren kierrätyskeskukseen, ja tilaa sieltä se sopiva runko itsellesi. Raha on tässä maailmassa se asia, mikä puhuu, ja minkä ääntä kuunnellaan. Vie vaikka alkuun se presidentti kahvipaketti sinne ja jätä tilaus.

Nishiki merkkisissä ( aito Kawamura japanista) pyörissä oli lyhyitä ja korkeita malleja. Minullakin on runkona yksi 63 c-c & 57,5 c-c osittain kromattuna. Se ei kylläkään ole myynnissä ei mistään hinnasta.

Tuure

-.-

Tuo merkittävin mitta noissa antamissasi mitoissa on nyt tuo tarvitsemasi 58,5 cm vaakaputki. Ostamalla 400+ millisen uuden satulatolpan ja erikoisen korkean ja pitkällä pystyosiolla varustetun stemmin tai vielä mieluummin esim. soman tekemän quill adapterin ja siihen sitten sopivan modernin oikean mittaisen ahead stemmin, saat tehtyä itsellesi pyörän, joka on tarpeeksi korkea noin pitkäjalkaiselle.

Adapteri: http://store.somafab.com/sohiristad.html

Jos rungon pituus vaade ei mene yli 60 sentin, niin yleensä kaiken muun voi järjestää jopa kohtalaisen helpostikin käyttämällä vain erittäin korkeita kannattimia. Niinhän ne nykyaikaiset modernit kuitupyörätkin ovat hyvin matalia ja niissä on lyhyt emäputki, jotta ammattilainen saa tangon riittävän matalalle. Ennen satulan kannatinta näkyi 10 senttiä, nykyisin melkein järkiään liki neljännes metrin verran.

Tuure

-.-

Katsot siis vain, että emäputki ja satulaputki ovat samassa kulmassa (suosittelen klassista arvoa 73 astetta) ja siis yhdensuuntaisia keskenään, niin suurestakaan korotuksesta ei tule muutosta ohjaamon pituuteen.

Tuure, miksi tarjoat selkävaivaiselle mittaustuloksien pisintä vaihtoehtoa vaakaputkelle? Eikö pikemminkin 57 - 58cm olisi parempi?

Jotenkin ajattelin, että koska stemmin pituuden suosituskin oli kuitenkin 11-12 senttiä, niin tarvittaessa se kokonaispituus lyhenee sitten kätevästi tuolta. Stemmin lyheneminen aiheuttaa oikeastaan vain vähän herkemmän ohjauksen. Yleensä se ongelma on aina se liian suuri lyhyys, jota ei voi stemmiä pidentämällä kasvattaa, mutta pykälän verran pitkän, tai kuten tässä tapauksessa juuri suositellun kokoisen, voi aina sitten tarvittaessa hiukan stemmillä lyhentää. Stemmihän toimii asiallisesti vaikka 8 senttisenäkin.

Minulla on perustelematon käsitys, että ranskalainen mitoitus on juurikin näihin vanhoihin teräsrunkoihin soveltuva, ja sopii myös retkipyöriin, ja nämä kilpa yms. mitoitukset ovat ehkä parempia uusiin kuiturunkoihin.

Voi tietenkin olla, että katson tätä asiaa sellaisesta persjalkaisesta näkökulmasta, josta kaikki pyörät ovat aina lähinnä liian lyhyitä, ja asiaa ei voi millään satulaputken tai stemmin säätämisellä oikein hyvin korjata. Korottaa ja lyhentää käsittääkseni voi aina kohtuullisessa määrin, mutta pidentää ei niinkään. Liika stemmin pituus aiheuttaa ohjauksen keskelle semmoisen potentiaalikuopan, kädethän sitä tankoa työntävät kuitenkin koko ajan eteenpäin ja tanko ei oikein lähde kääntymään liian pitkän stemmin kanssa. Ohjauksesta tulee… sana “jähmeä” on nyt se mitä siitä tulee mieleen. Hyvän (harjoitus)kilpurin elävyys ja herkkyys on vedetty liian pitkän stemmin kanssa aivan roskikseen. Kyllä se harmittaa, kun itseni täytyy pakosta käyttää noin 13 senttistä. Niissä pyörissä oli alkuun 10 senttiset perustemmit, ja aina kun olen askel askelissa sitä stemmiä pidentänyt, kun olen pitempiä löytänyt, niin onhan sen huomannut siitä pyörän ohjauksesta. Ei se pidentäminen sitä ohjausta ole varsin parantanut. Hengitys kulkee kuitenkin paremmin. (on se pitempi asento raskaampi käsillekin, mutta saavatpa treeniä sitten nekin) Pahinta on minusta kuitenkin ajaa yhtään köyryssä tai lysyssä.

Hyvä stemmin pituus on klassiseen 73/73 pyörään noin 8-12 senttiä, ja koska suositus oli kuitenkin 196 senttiselle miehelle jo siihen yläkanttiin 11-12, niin ajattelin, että tarvittaessa lyhentää sitten tuolta. - Jos siis edes tarvitsee lyhentää.

Näin minä itse tämän asian järkeilin. Ja tietenkin… voi sitä asiaa katsoa jostain toisestakin suunnasta. Mutta jos ottaa edes yhtään liian lyhyen rungon, niin millään konstilla siihen ei saa sitä lisäpituutta enää jälkikäteen.

Tuure

-.-