Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

Ainakin oli taagit laipat sai meinaan DT Comppia leipoa että asettui nätisti :grin:

Lähtökohtaisesti en tykkää tuosta Shimanon offset-liittimestä vaan enemmän SP:n inlinestä. Tottumiskysymys ehkä.

1 Like

nyt myös teemaan sopiva takapuoli.

115e välkkyvä punanen valo :sweat_smile:

1 Like

:joy::joy::joy::fire:

Kumilenkkikiinnityksellä vielä!

Eikä valo näy edes sivuille.

Salettia näkyy, jos sen kääntää osoittamaan sivulle päin. Vieläpä en mode pulse, koska 115 eurolla saa sellaisenkin ominaisuuden.

Entäs se toinen sivu? :grin:

Vai pitääks ostaa kaks? Molemmin puolin. Huh

FTFY

No eiku kolme, vasen, oikee, keskelle. Ja kaikki vilkkumaan.

Näin tämä on varmasti suunniteltu. Ja eihän 345 e ole vielä paha hinta siitä, että le mode pulse ihastuttaa 0, 90 ja 180 asteen kulmissa kanssaihmisiä. Ja tollai kolmoisasennettuna lampe arrieré on silti halvempi kuin lampe avant (349 e).

Joku vois kyllä ottaa ja tilata yhen tommosen etteen ja yhen taakse nii päästään porukalla pällistelemään.

Oletko päässyt ajamaan M99 Supernovan kanssa?
Kokemukset kiinnostavat.

Löytyykö palstalta usb werk tietäjiä? Toi kapistus on maannu käyttämättönä jo varmaan vuoden ja tänään ku sille ois ollu käyttöä ni ei se sit tietenkää toiminu.
Satkun ajoin ja ei missään kohtaa alkanu lataamaan. Eli onks se sisänen akku mikä noista menee vai jotain muuta? Ja mitä tolle sit tekee, serriin vai saaks tollasen takas henkiin?

Mulla lataa hitaahkosti varavirtalähdettä jos valo ei ole päällä. Wahoo ei taida latautua ollenkaan.
Ei oo mikään jeesuslaite omien kokemusten perusteella.
Kyllä se pitkillä ajoilla on kuitenkin aina käytössä.
Pitäisi varmaankin ostaa varavirtalähde jossa näkyy lukuina varaustilanne.

En oo USB-Werk -tietäjä, mutta oon tuskarrellut elektroniikan kanssa omaksi “ilokseni”.

En ostanut itselleni USB-Werkiä koska siinä on välissä akku. Akku tuppaa vanhenemaan, varsinkin jos sitä ladataan ja säilytetään vähän miten sattuu. Lisäksi akun kautta lataaminen tuottaa ylimääräisiä häviöitä kun sähkö muutetaan ensin kemialliseksi energiaksi ja sitten takaisin sähköksi. Dynamo tuottaa muutenkin aika pateettisen vähän virtaa (500 mA 6 VAC), joten sen tärvääminen mihinkään ylimääräiseen ei kiinnosta. Mulla on siis Powerstation, erittäin simppeli tasasuuntaaja, kondensaattorit plus regulaattori.

No. Tämähän ei tietenkään ole näin yksinkertaista koska USB-lataus sisältää kaikenlaista tunnistamista ja virrankäytön kättelyitä. Puhelin esim tsekkaa, paljonko virtaa on tarjolla, ja säätää latauksen sen perusteella. Dynamon tuotto on sen verran hentoa, että puhelin ottaa niin vähän virtaa että “lataus” hidastaa akun purkautumista mutta ei juuri muuta.

Niin joo. Tässä on vielä se lysti, että kun dynamon tuotto laskee, puhelin tms tsekkaa että jahas, nyt on saatavilla vain minimi - mutta vaikka virtaa olis sitten taas tarjolla, puhelin ei rupea käyttämään sitä (näin ainakin Pixelit). Voi olla, että jos laturissa on elektroniikkaa hoitamassa tiedottamista puhelimelle, niin puhelimen saa taas lataamaan nopeammin. Mutta se elektroniikka kuluttaa sähköä. Jatkuvasti. Eli jälleen yksi uusi häviölähde (ja potentiaalisesti risaantuvia osia).

Käytännössä pelkkä dynamon tuottama energia ei riitä siis suoraan puhelimen lataamiseen. Itse ratkaisen tän lataamalla yhden 18650- kennon akkua ja lataan sitten puhelinta siitä. Wahoo ottaa virtaa ihan nätisti, jos valo ei oo päällä, Wahoo lataa sen prosentin per kilsa.

Eli tää on melko hankala yhtälö. Forumsladeria oon miettinyt vaihtoehtona, mutta oon sen verran laiska ja tykkään yksinkertaisista asioista että en ole ainakaan vielä ruvennut.

Jos siis USB-Werk ei suostu yhteistyöhön, kyselisin eka valmistajalta, mutta veikkaan, että puskuriakku on kaputt. Eikä sitä vehjettä taida saada auki niin, että sinne voisi vaihtaa akun.

3 Likes

No siinä tuli asiaa! Oon kyl pidemmillä reissuilla ladannu varavirtalähdettä tolla usbi värkillä ja sitä kautta puhelinta, mut on se ennenki jaksanu ladata ilman tota varavirtalähdettä välissä. Et kai se akku on kuollu.
Pistin valmistajalle viestiä et mitäs tehdään tän kans. Asiaa vähän hankaloittaa se et valmistajan mukaan takuuasiat tulis hoitaa liikkeen kautta mistä ostettu ja tietty tää on ostettu liikkeestä minkä toiminta on jo loppunu.

Akku USB-Werkin sisällä.
Tätä en tiennyt.
Kuinka akun kunnon voisi tarkistaa?

Ei varmaan mitenkään, mutta värkin ohjeissa lukee näin:

“CAUTION: If the cache battery was depleted and the USB-WERK not used for several
months afterwards, it is possible that at first no energy can be supplied. If during the
period of non use the USB cable remained connected to the USB-WERK, discharging can
occur more quickly. It takes several minutes of cycling for the cache battery to possess
sufficient energy once more. After that, normal operation commences.
This can be prevented by charging the cache battery prior to periods of non use. To do
so, it is sufficient to cycle for 10 minutes with the light switched off and no USB device
connected to the USB-WERK.”

Eli ajelua ilman valoja pelkän värkin kanssa jokunen kilometri ja sitten pitäis toimia. Ohjeissa myös kerrotaan että ei toimi valon kanssa, pl. IQ.

“When the cache battery is depleted, the energy supply of the USB-WERK is interrupted so the battery can recharge. As soon as a certain charge has
been reached, energy is once more provided
via the USB socket.
Tip:
Cycle for approx. 10 minutes at 15 km/h
with the light switched off and with no USB
device connected to ensure a basic charge of
the cache battery”

2 Likes