Dynamot, dynamonavat, dynamovalot ja pienlaitelaturi matkalle

siis dyny ei kestänyt hesan talvea?

dynamossa minua pelottaa juuri tuo: sähköä ei näe

Ei: talven läpi ajossa ollut dynamo toimii moitteettomasti. Hommasin toisen rolleriin, mutta sillä ei ole tullut juurikaan ajoa ja on enimmäkseen seissyt kellarissa. Eli ongelmana jokin muu kuin hesalan talvi.

negaatio - 23:13, 21.3.2017 » siis dyny [i]ei[/i] kestänyt hesan talvea? dynamossa minua pelottaa juuri tuo: sähköä ei näe
itseäni pelottaa se että sähköä ei kuule, ja kuurot saattavat jäädä dynamolla varustetun pyörän alle.

Tutam voisi kattoa vielä ettei suola ole hapettanut liittimen kontaktipintoja, ja että liitin on kunnossa.

negaatio - 23:13, 21.3.2017 » siis dyny [i]ei[/i] kestänyt hesan talvea? dynamossa minua pelottaa juuri tuo: sähköä ei näe
Mä näinkin sun laskevan Orlolla Arkadiankatua eilen, ihan siisti etuvalo oli!

Odie - 9:01, 22.3.2017 »
negaatio - 23:13, 21.3.2017 » siis dyny [i]ei[/i] kestänyt hesan talvea? dynamossa minua pelottaa juuri tuo: sähköä ei näe
itseäni pelottaa se että sähköä ei kuule, ja kuurot saattavat jäädä dynamolla varustetun pyörän alle. Tutam voisi kattoa vielä ettei suola ole hapettanut liittimen kontaktipintoja, ja että liitin on kunnossa.
Tämän tsiigasin ensimmäisenä. Kontaktipinnat ovat kunnossa ja muutenkin ihan pränikkä napa.
Lumikko - 9:27, 22.3.2017 »
negaatio - 23:13, 21.3.2017 » siis dyny [i]ei[/i] kestänyt hesan talvea? dynamossa minua pelottaa juuri tuo: sähköä ei näe
Mä näinkin sun laskevan Orlolla Arkadiankatua eilen, ihan siisti etuvalo oli! https://i.ytimg.com/vi/X2MTxg6zC9o/maxresdefault.jpg
meikäl on tämmöset lamput https://scontent-arn2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/17333015_283559948732838_919662676869644288_n.jpg

Tutam: Pystytkö sanomaan kiekon pyörittelyn perusteella onko siellä kuorma päällä (=oikosulku) vai avoin piiri? Käämissä nyt tuskin mitään on itsestään tapahtunut, mutta kiristäessä on saattanut esim. vaihejohtimen eriste rikkoutua ja jäädä kiinni nollapotentiaaliin.

e: paitsi että napa taitaakin olla pikalinkulla, jolloin tuo ei ehkä olekaan yhtä mahdollista kun mutteriakselilla jossa akseli ja/tai kartiot saattaa liikahtaa muttereita kiristellessä.

Yritin kokeilla, että tuntuuko erilaiselta pyöritellessä, mutta paha sanoa: sama pykälä tuntuu kuin toimivassakin kiekossa, mutta en kyllä osaa sen perusteella sanoa, että onko jokin hajalla vai ei.

Ainoa epätavallinen juttu minkä asennuksesta muistan oli se, että kun laitoin kiekon takaisin paikalleen, pyöräyttelin sitä haarukassa ilman, että linkku oli kiinni, ja liitin pyöri siinä puoli kierrosta mukana töpselin ollessa kiinni. Eli kaapelia kääntyi vähän akselin ympärille, mutta liittimelle ei minusta käynyt mitään. On suora ja kontaktipinnat ovat kunnossa.

Pitää vielä vertailla toimivaan napaan, mutta mun mielestä tuosta ei vielä dynyn pitäisi hajota. Mainittiinko tässä ketjussa, että joltain oli SP:n tai Alpkitin napa hyytynyt varastossa? Vai mistä tuollaisen jutun olen kuullut?

meneehän liitin muuten oikein päin napaan? :slight_smile:

onksul myös rollerissa sellane markan busselin dynamovalo? jos ne on vaa samaan aikaan ostettu?

Ajattelin, että vika voisi olla lampussa, mutta testasin ongelmakiekkoa todistettavasti toimivan lampun kera ja nada.

e: markkabüchel bäst!

FF - 10:30, 22.3.2017 » meneehän liitin muuten oikein päin napaan? :)
joko tää selvisi?
FF - 11:36, 22.3.2017 »
FF - 10:30, 22.3.2017 » meneehän liitin muuten oikein päin napaan? :)
joko tää selvisi?
Jos skomma hulas ennen kiekon irtiottoa niin ei kai se siitä ois muuttunu.

Mykkä arvoitus dynynavan sielunelämä. Toimii tai ei.

negaatio - 11:43, 22.3.2017 »
FF - 11:36, 22.3.2017 »
FF - 10:30, 22.3.2017 » meneehän liitin muuten oikein päin napaan? :)
joko tää selvisi?
Jos skomma hulas ennen kiekon irtiottoa niin ei kai se siitä ois muuttunu.
Ite nään tässä mahdollisuuden et huollon aikana ennen kiekon irroitusta toimivuutta ei testattu ja kun kaikkea liitettiin takaisin liitin laitettu vahingossa väärin päin.

olen itsekin laittanut kerran liittimen väärin päin mutta trouble shoottasin sen noin viidessä sekunnissa oikein päin. :slight_smile:

Homma tosiaan skulasi aivan hyvin ennen säätöjä ja liittimen tietty tarkistin ensimmäisenä.

edit: Väittäisin, että vian olemista navassa puoltaa se, että testasin ko. napaa toisen pyörän lampuilla ja liittimillä. Valoa ei tullut, toisin kuin toisella kunnossa olevalla kiekolla.

Jos oot testannu kiekkoa toisessa pyörässä eikä toiminut, ja toista kiekkoa tässä pyörässä valot sytyttäen, eiköhän se vika ole eristetty itse dynamoon.

Jos kyseessä olisi oikosulku, liikkeelle pyöräytetty kiekko pysähtyisi hyvin nopeasti. Sen huomaisi kyllä.

Yleismittari on muuten aika oiva apuväline näissä hommissa.


Meikästä olis hauska ehkä listailla tähän paristo- ja akkuvalojen kanssa kohtaamani ongelmat, jotka muuten ovat dynamosysteemiä lukuisammat, mutta jätettäköön se nyt väliin. Oli dynamo tai muu valosysteemi, varavalo kulkee kuitenkin aina taskussa.

Onko dynyä testattu ajossa vai pelkästään käsin pyörittämällä?

Rollerin lamppua en ole vielä testannut, koska toisessa kiekossa liian leveät kumit, enkä ole jaksanut ruveta säätämään renkaiden kanssa vielä. Testi toimivalla lampulla kuitenkin viittaa dynkkyyn.

Ajossa en ole myöskään testannut, vain käsin pyörittämällä. Pitää vielä kokeilla ajossa, mutta en usko, että siitä on kiinni, koska käsin pyöritellen ovat tähän asti tuottaneet valoa.

edit: Ja joo, varavalo mukana olipa kyse patteri- tai dynamovalosta.

^muistaakseni kun omaan fillariini SP:n asensin niin ei toiminut aluksi käsin pyörittämällä vaan piti antaa vähän enemmän kierroksia. Voin muistaa väärinkin.

Pitääkin tänään koittaa mitä talvitauko on tehnyt mun dynylle.