Dropouttien muutos

noita dropoutteja myydään myös valmiina täällä interwebissä, klikkaa ja rullaa vähän alan sivua.

niitä valmiita drop-outteja myöskin tuolta: gromada

laitetaan siis tuolta tilaukseen. :slight_smile:

Viimeisimpään puhujaan liittyen. Jos pitää mahdollisena, että joskus tulee mieleen käyttää täyspitkiä lokareita, ovat eteenpäin aukeavat, maantiemalliset haarukanpäät ratahaarukanpäitä oivemmat. Esteettiset arviot lienevät kullakin omansa.

Projekti on tämä:
Käytöstä poistetusta maastopyörän näpsäkästä rungosta pitäisi saada sinkula-aihio.

Ongelmahan tässä nyt on. Drop outit. Ja tekijää kyselen minäkin.

Olisi hienoa jos joku voisi muuttaa ao vanhat käyttöön sopivimmiksi drop outeiksi.
Onko tietoa pystyisikö joku Helsingissä tämän muutoksen tekemään (liikkeessä tai yksityisenä)? Edellä mainittuun omaan sorvaamiseen ei näillä välineillä kyetä.

Vai kannattaako luopua ajatuksesta ja säätää itse jonkinlainen ketjunkiristyssysteemi?

Nykyiset http://i213.photobucket.com/albums/cc44/Aeval_Mierka/30102009117.jpg

^ Viilaat/dremerelöit noita vähän pitemmiksi taaksepäin (täällä on jossain Randommin kuva vastaavasta operaatiosta) ja sovittelet sen jälkeen parin erikokoisen etu- ja/tai takarattaan ja mahdollisesti jopa hafllink-ketjun kanssa homman kasaan. Tai niin mä ainakin tekisin.

Kohta joku kyllä tulee ja opastaa sulle jotain aivan muuta.

Sinkula → ketjunkiristäjä
Fiksi → Eno eccentric tai magic gear ja dropouttien laajentaminen

Tulee varmasti halvemmaksi kuin ammattimiehelle maksaminen.

^ mun pointti ylempänä oli vähän niinkuin että sitä ketjunkiristäjää ei oikeesti välttämättä tarvitse, vaikka joidenkin mielestä se näköjään “pitää” olla koska sinkulamaasturissa jostain oudosta syystä kuuluu aina olla ketjunkiristäjä.

ole rohkeasti erilainen?

Toinen pointti on sitten se, että jos/kun sun runko on alumiinia niin voi olla skidisti hankalampaa alkaa vaihtamaan siihen kokonaan uusia haarukanpäitä, metallimiehet osaavat kertoa miksi.

kKllähän alumiiniä esimerkiksi tigilä hitsaa,ohuttakin,itse oon töiden puolesta pelannut 2-3 millin vahvuuksien kanssa aikanaan.Mutta ehkä kannata avaan viilata tosiana noita akselin reikiä ovaaliksi niin pääset helpommalla,ja halflink auttaa.Ja kai joka fillariin jonkinlainen “magig gear” löytyy,jolloin ei ehkä tartte paljoakaan,jos ollenkaan viilata ja stressata.

Tietysti, jos pitää runkoaan kovasti arvossa ja haluaa mahdollisesti palauttaa sen joskus vaihteelliseksi, niin ketjunkiristäjä on kivempi ratkaisu kuin dropouttien kaluaminen. Kiristäjätön pyörä on totta kai tyylikkäämmän näköinen.

komp.

ja jos meinaat fiksin niin mitenkä mä oonkaan käsittänyt että kiristäjien kanssa ei toi vapaarattaaton oikein pelaa “jarruttaessa”,enkä kyl ihmettelis että löysä ketju aiheutta aongelmia kun se skidatessa oikenee/jännittyy,ja rikkos vaikka mokomat kiristäjät.mut vapaarattalla kyllä pelittää,mullon ollu sekä vaihtajan tilalle tulevia,1 ja 2 rissasia ja sit parit itse takahaarukkaan siihen rattaiden välillä tulevaa,mut niiden säätö on mula ollut ongelmallista joskus.ja se vasta ruma on,kun tollanen kiristin killuu jossain rattaiden puolivälissä.

Mun on vaikea nähdä miten “käytöstä poistettu” vanha maastorunko menisi jotenkin kauhistuttavasti pilalle siitä, että droptoutteja vähän työstää pitemmiksi? Ja sinkulan ollessa kyseessä sitä ei edes tarvitse tehdä jos vaivautuu etsimään ns. magic gearin sopivan rattaiden kokojen ja kejun pituuden yhdistelmällä.

Sanon uudelleen, sinkulamaasturin voi tehdä myös ilman ketjunkiristäjää. Ei siihen ainakaan kuole jos tekee.

EDIT:
Hoolie, jos fiksiin laittaa ketjunkiristimen niin sitten kyllä melko suurella todennäköisyydellä oikeesti saattaa menehtyä…

No niin. Arvasin että tästä on jossain ketju, mutta en vaan onnistu tuon haun kanssa ikinä.

jussi - 9:10, 30.10.2009 » Mun on vaikea nähdä miten "käytöstä poistettu" vanha maastorunko menisi jotenkin kauhistuttavasti pilalle siitä, että droptoutteja vähän työstää pitemmiksi?
Plääh, menee vissiin itsetarkoitukselliseksi väännöksi. Ei siitä dropouttien laajentamisesta varmaan tässä nimenomaisessa tapauksessa olisi mitään haittaa.

Jos haluaa palauttaa pyörän vaihteelliseksi, olis varmaan kivempi, ettei akseli pääsisi elämään dropouteissa. Silloin kannattaa harkita niitä muita vaihtoehtoja, joissa ei tarvi dremelöidä runkoa. Jos maastofiksiä haluaa, niin sit melkein se eno tai uus runko. On-onelta saa pinkin scandalin alle 250:iin.

Jussi,juu sitä meinasinkin että killeri se on jos rupeaa kiristäjää fiksiin laittaan.Omaa kokemusta ei ole,vain se mitä olen muka ehkä sheldonin sivuilta ? lukenut,mutta käyhän tuo järkeen,että skidatessa lähtee ilkeesti ketjusita alapuolella löysät poies ja jos siel on kiristäjä niin tulee damagee,sekä fillarille ja ehkä myös ajurille.

jussi - 9:35, 30.10.2009 » Ja sinkulan ollessa kyseessä sitä ei edes tarvitse tehdä jos vaivautuu etsimään ns. magic gearin sopivan rattaiden kokojen ja kejun pituuden yhdistelmällä.
Miksei fiksiä? Testattu on. Pystydropeilla oikeestaan tekisin sinkulan mieluummin ketjunkiristimen kanssa ni ei tarvi olla vaihtamassa ketjua koko ajan, fiksin tietty ilman. Kumpikin onnistuu mihin tahansa runkoon kunhan välityksestä on valmis himpun verran joustamaan. Ei tarvi ees paljoa.
NKOTB - 9:59, 30.10.2009 » [b]Jos[/b] haluaa palauttaa pyörän vaihteelliseksi, olis varmaan kivempi, ettei akseli pääsisi elämään dropouteissa. Silloin kannattaa harkita niitä muita vaihtoehtoja, joissa ei tarvi dremelöidä runkoa. Jos maastofiksiä haluaa, niin sit melkein se eno tai uus runko. On-onelta saa pinkin scandalin alle 250:iin.
Palturia. Ei se mitään pääse elämään kun on linkku/mutterit kiinni. Oot ehkä saattanut kuullakin sellaisista vanhoista maantie-/retkirungoista, joissa on "horisontaaliset drop-outit" ja [b]vaihteet[/b]... ;)

Maastofiksi on ihan helppo rakentaa mistä tahansa rungosta, oli pystyt drop-outit tai ei. Pitää vaan katsoa oikeenkokoiset rattaat, esim. tällä.

Ja jos haluaa vielä lisää säätövaraa niin mainostan taas kerran: Viilatkaa navan akselin pää tasaiseksi → tarvittavat pari milliä säätövaraa kun ketju kuluu. Akseli on halvempi vaihtaa kuin runko. Näin:

tya - 10:05, 30.10.2009 »
NKOTB - 9:59, 30.10.2009 » [b]Jos[/b] haluaa palauttaa pyörän vaihteelliseksi, olis varmaan kivempi, ettei akseli pääsisi elämään dropouteissa. Silloin kannattaa harkita niitä muita vaihtoehtoja, joissa ei tarvi dremelöidä runkoa. Jos maastofiksiä haluaa, niin sit melkein se eno tai uus runko. On-onelta saa pinkin scandalin alle 250:iin.
Palturia. Ei se mitään pääse elämään kun on linkku/mutterit kiinni. Oot ehkä saattanut kuullakin sellaisista vanhoista maantie-/retkirungoista, joissa on "horisontaaliset drop-outit" ja [b]vaihteet[/b]... ;)
Joo ja lueskellut myös vanhojen setien muisteluksia siitä, miten vaikea oli saada kiekkoa pysymään paikallaan ;) Vaikka eivät varmaan missään pahimmissa kivikoissa pyörineen seikkailleetkaan...

Yhteenveto edellisestä keskustelusta:

  • ylempänä kuvatunkaltaisesta maastorungosta, tai yhtä hyvin vastaavanlaisesta maantierungosta, saa väsättyä sinkulan taikka jopa fiksin erinäisin metodein, helpommin tai vaikeammin, halvemmalla tai kalliimmalla.

  • Rungon haarukanpäiden/dropouttien vaihtaminen kokonaan uusiin ei ehdottomasti ole välttämätöntä.

  • Eri ihmiset preferoivat eri vaihtoehtoja, pääasiassa erilaisten henkilökohtaisten mieltymysten tai jopa täysin irrationaalisten uskomusten perusteella.

  • Ei ole oikeaa tai väärää tapaa vaan sen sijaan joukko erilaisia vaihtoehtoja joista valita.

Jaahas, kiitos mielipiteistä ja niiden summauksesta! Taidanpa jättää suunnitelmat dropouttien vaihtamisesta ja metsästää noista vaihtoehdoista helpoiten löydettävän kombinaation. Jospa tästä vaikka saisi jopa aikaiseksi Sen Ensimmäisen Fiksin Pösötin-sinkulan kaveriksi.