Dear Eki - Lääkäripalsta

Kävin tänään lekurissa kipeän päkiän takia. Jutellessa ja tutkiessa jalkapohjaa selvisi, että jalkaholvi oli painutut hiukan kasaan, ammattikielellä poikittaisholvin laskeuma. Seistessä normaalin kolmen osumapisteen - kantapään ja jalkaholvin molempien reunojen sijaan, päkiän keskikohta osui maahan. Näin ei siis pitäisi olla. Kerroin lääkärille pyöräilyharrastuksestani ja yhteistuumin tulimme siihen lopputulokseen, että syynä on jatkuva skidaaminen vasemmalla jalalla. Vammaan olen itse syyllinen, koska ajelen usein melko pehmeäpohjaisilla kengillä - tyhmä.

Hoitona on jalkateräjumppa, esim. kynien poimiminen varpailla, myös varpailla maalaaminen auttaa.

maza- - 16:11, 14.2.2013 » Ergonomiahyypiö suositteli sähköpöytää ja satulatuolia. Paraneekohan selkäkivut
RTZ - 16:13, 14.2.2013 » ^Jos ei, niin sitte voi kokeilla vielä sähkötuolia. Oma kokemus on, että jos on kovin kipee, ei tuossa satulatuolissa jaksa kovin kauaa istua 'oikein'. Eli kannattaa ruveta myös jumppaamaan.
zykkeli - 16:21, 14.2.2013 »
maza- - 16:11, 14.2.2013 » Ergonomiahyypiö suositteli sähköpöytää ja satulatuolia. Paraneekohan selkäkivut
Joku viisas joskus tiennyt kertoa, että 8 huonoa työasentoa päivän aikana on parempi kuin yksi vaikka kuinka säädetty hyvä. Eli sähköpöytä on hyvä jos vaan käytät säätömahdollisuutta useita kertoja päivässä. Sähkötuolin sijaan kyllä itse valitsisin ehä mieluummin myrkyllä tappamisen.
maza- - 16:24, 14.2.2013 » Joo sähkötuoli sitten jos selkä hajoo fillaroinnin tai töiden takia.
Meilläkin kävi eilen työergonomiaa korjaava fysioterapeutti (tai vastaava). Itselläni pöytätaso nousi n. 10cm, jotta tuolia voisi nostaa saman verran ja näin saatiin jaloille tilaa olla lytistymättä. Vapaana keikkunut istuin kiinnitettiin vähän etukenoon ja selkänoja on selkeästi pystympi. käsinojat heivattiin pelistä pois kokonaan ja nyt kyynärpäät nojaa pöytään. Päänäyttö siirtyi tarkemmin keskelle ja näyttö osoittaa suoraan silmiin. Näyttö myös siirtyi pöydän takalaitaan, jotta etäisyys pysyy sopivana itseni lähentyessä pöytää.

Silti niskat jumissa.

Kannattaa myös muistaa että tuollaiset krooniset selkäongelmat ( ja miksei muutkin) yleensä syntyvät pitkä ajan sisällä (asentovirheet, huonot työasennot jne ). Tällöin on harvoin mahdollista saavuttaa oireeton olotila lyhyen ajan sisällä. Nimim. Selkäongelmista ( melkein ) eroon jumppaamalla joka aamu ja ilta kahden vuoden ajan. Sen jälkeen on riittänyt aamujumppa (reilun vuoden ajan). Työpisteessä on satulatuoli ja sähköpöytä. En juurikaan käytä normaalia tuolia enää koska selkä aloittaa oireilun muutaman päivän käytön jälkeen.

^^ jos niskat meinaa vetää jumekseen jatkuvasti, kannattaa tarkastaa myös pään asentoa - aika usein sitä kenottaa leukaa ylemmäs kuin on tarpeen → aiheuttaa virheasentoa niskaan + yläselkään… + kannatteleeko käsiään jotenkin turhaan yms yms.

itellä kova tuoli työpisteellä, kankkuluut penkin reunalla, kantapäät lattiassa, ylös ainakin kerran tunnissa. on pysynyt aika hyvin loitolla selkävaivat nyt pidemmän aikaa.

millähän saisi niskahartiakivun laukeamaan. Pää ei tahdo kääntyä vasemmalle kuin 45 astetta. Kipu säteilee päähän ja silmiin. Doupit ei oikein auta ja mitään oikeasti miestä väkevämpää nyt en nauttisi.

Jumiutui viimeyönä, kylmän, parin tunnin soittojen ja salihommien yhteiskombosta luultavasti

Auttakaa apua, voin pahoin

oisko hierojalla käynti mitään?

Toi varmaan helppaa parin päivän sisällä. Lätki nyt tiikerisalvat niskaan ensihoidoksi.

Jos on saunaan mahdollisuus, niin pitkän kaavan mukaan välillä päätä jäähdytellen saa jumitukset kyllä laukeemaan. Mut jos sieltä on joku lihas pahasti kipeytyny ja jumiutuminen johtuu ympäröivien lihaksien kiristymisestä, ei tohon oikein nopeeta helpotusta oo.

Mihin kohtaan kipu paikallistuu?

Relaksantti laukasee noi jännitykset ihan hyvin. Mutta tietty se on vähän ongelman siirtoa. Hieroja jeesaa hyvin kanssa.

Tnts: onks sun näytöt millä korkeudella? Yläreunan pitäs olla muutaman sentin sun katselukorkeuden alapuolella.

http://www.hyvinkaa.fi/Tiedostot/Terveydenhuolto/kuvat/nayttopaate.jpg

Neljänkymmenen vuoden terveyskeskuslääkärikokemuksella isäni sanoisi tähän että liikettä kivun rajoissa ja buranaa.

Tarkoittaa siis sellaisia tyhmyyksiä kuin sauvakävely, kävely, hölkkä, kevyt venyttely, uinti (jos osaa tekniikan).

Burana auttaa yllättävän moneen kun on tulehduskipulääke

Kiitos nopeista vastauksista kun kerrankin tosissaan tarvii avustusta

hierojalle tässä kyllä saa lähteä, mutta akuuttiin ensihätään vähän niksejä, koska moinen jumi aika uusi juttu. Tosin hyvin odotettavissa ollutta.

Ajattelinkin että tuskin tuo nyt tuosta mihinkään laukeaa. Olenkin kuuman vesipullon kanssa tässä heilunut ja koittanut pitää mahdollisimman lämpimänä. Lämpö tuntuu kyllä auttavan. Pitää päästä saunaan

Kipu sijoittuu vasempaan epäkkäslihakseen. Lavasta pahimman kivun alueelle niskaan ja siitä aivan takaraivoon asti.

Omaa hölmöyttähän tämä on, mutta helppo soppa keittää, kun monta uutta pändiprojektia, hartiat jäykistävä jäätikkösompailukeli ja vähän uudenlaista urheilemista muutenkin. Pitää alkaa skarppaileen venyttelyn kanssa.

venyttely ei vissiin älyttömästi kannata nyt?

Edit. Minä en oikein buranamiehiä ole. Karen isän vinkit jo käytössä, hyvät vinkit kaikkeen

Kivun rajoissa kannattaa venytellä. Mutta lihaksessa on pieni tulehdustila päällä. Parempi on sauvakävellä.

Jos osaat hiihtää hyvin niin sekin toimii.

Ookko munakorva koskaan kokkeillu kahvakuulailua? Ite enimmäkseen istumatyötä tekevänä olen saanut pidettyä hartia- ja niskajumit poissa. Vaatii toki oikeat suoritustekniikat että ei vedä enempää hartioita jumiin.

Kare_Eskola - 18:31, 14.2.2013 » Neljänkymmenen vuoden terveyskeskuslääkärikokemuksella isäni sanoisi tähän että liikettä kivun rajoissa ja buranaa. Tarkoittaa siis sellaisia tyhmyyksiä kuin sauvakävely, kävely, hölkkä, kevyt venyttely, uinti (jos osaa tekniikan).
Itse elän ainakin siinä uskossa että uinti olisi hyvä ennalta ehkäisevä liikunta muoto ainakin lapaluiden seudun selkäkipuihin pyörivien liikeratojensa ansiosta ja koska noste niin ryhtikään ei muodostu ongelmaksi. Tätäkin pitää tietysti tehdä säännöllisesti. Karen mainitsemasta tekniikasta sen verran, että riittävän hyvin oppii helposti siten että joku kaveri mukaan joka voi vähän aikaa seurata sivusta ja siitä neuvoa mitään teet väärin.

Minulla menee rintarangasta jotain pienin väliajoin hakauksiin. Se aiheuttaa voimakkaan kivun ja lihasjännityksen. Nykyisin näitä on vähenevässä määrin. Pää ei käänny toiseen suuntaan ja muutenkin tekee kipeää. Pahimmat kivut menee ohi noin viikossa, mutta jumi jää rankaan. Pyöräilyssä tuntui jossain vaiheessa pitkään pistävä tunne yläselässä, mutta pistin sen toimistotyöläisen toimenkuvan piikkiin. Hieroja sitten kerran ehdotti, että kyseessä olisi “kylkiluulukko”.

Kävin osteopaatilla, joka avasi rangan lukot. Niitä oli koko selän alueella. Viimeksi, kun kävin oli taas rintarangassa kohta, joka ei kaareutunut taivutuksissa nikamien ollessa jumissa toistensa kanssa. Se on yllättävää, miten paljon olotila muuttuu paremmaksi, kun jumit saa auki. Suosittelen hierojan sijaan tai lisäksi osteopaattia tai OMT-fysioterapeuttia.

Paras harjoitusmuoto itselläni hartiaseudun ja yläselän ongelmiin on ollut tasatyöntöhiihto.

Kunnolla kipulääkettä kehiin, niin pääsee helpommin eteenpäin.

Onko täällä muita seisomatyön tekijöitä?

Mä oon tossa miettinyt kun alkoi nuo ajokengät tuntua ikäviltä taas vaihteeksi että mistä kiikastaa. Klossien asentoa oon silloin tällöin aina vaihdellut kun ei sellasta oikeaa asentoa oo vielä löytynyt. Nyt ongelmana on vasemman jalan särky.

Kenkinä mulla on sidin Eaglet, hyviltä tuntuivat hankittaessa ja muutama kuukausi sen jälkeen. Nyt sen sijaan palannut tuttu ongelma, eli jalkaholvin särky ja muutenkin polkeminen on kivuliasta jo lyhyiden pätkien jälkeen. Noissa kengissä on itsessään lestissä tuo jalkaholvin tuki, mutta musta tuntuu että tuo kenkä painaa tuosta päkiältä, eli ikään kuin tuo tuki tulisi liian eteen, jättäen samalla sen varsinaisen tuettavan kohdan hieman tyhjän päälle.

Samaa ongelmaa ilmeni Adidaksen ajokenkien kanssa. Silloin ajankohta oli just kesän jälkeen, kun oli pari kuukautta ollut töissä missä pääsääntöisesti ollaan seisaaltaan. Sama homma nyt, pari kuukautta takana. Kun olin pelkästään koulussa, ei ongelmia ollut. Pari tuntia ajeli ihan kivutta, vaikka oli paksua sukkaakin yms. Nyt jo viiden minuutin ajo tekee kipeää.

Eli kysymys kuuluukin että onko ongelma tuttu muille, ja millä lähteä korjaamaan. Ylipäätään tuo jalkapohjan lihaksiston venyttely on otettava työn alle, samoin kunnon työkenkien hankinta. myös muita vinkkejä kuulen mielelläni, ihmetyttää kun hyvät kengät yhtäkkiä muuttuvat kivuliaiksi.

Suosittelen lämpimästi työkengiksi jonkin sortin pyöreäpohjaisia sandaaleita/kenkiä. Itselläni on Ryn- sekä Mbt-merkkistä sandaalia työjalkineina (olen hieroja). Niissä jalkapöytää ei mulla rupea pakottamaan pitkänkään päivän aikana, niin kuin tavallisessa kengässä. Olen päätellyt että lienee kyse jalkapöydän lihasten toimeliaisuudesta ja verenkierrosta - stabiili, tiukka ja jäykkä kenkä ei paljon liikettä suo jalalle.

Viitsisikö joku Sidin esim. Dominatorit koossa 43-43,5 omistava mitata jalkansa leveyden? Mulla on Eaglet koossa 43,5 ja ne on ilmeisesti sama kenkä kuin Dominator hivenen paremmalla ilmanvaihdolla. Vastaavasti kiinnostaisi myös Mega-mallin omistajien jalan leveydet… Syy tähän on se, etten ole nyt noin viikkoon pystynyt jalkasärkyjen vuoksi ajamaan pyörällä, ja oon alkanut miettiä että onko vika liian kapeassa ajokengässä. Tämä sama ongelma on tullut jo kahdesti, eri kengillä. Olisiko helpotus siis leveämpi kenkä vai onko vika jossain ihan muualla… Näin netin ylitse nyt ei mitään sen suurempia diagnooseja tehdä, lähinnä kiinnostaa että onko taas lähdettävä kenkäostoksille…

edit. jos joku vaivautuu, niin voi laittaa noita mittoja myös PM:llä, ellei sitten tietoa koeta muuten arvokkaaksi

Tää on nyt vähän nollakyssäri ehkä, mutta tyypit joilla alkaa olla kriittiset erot jalkaterien pituuksissa - how do I shot web?

Kannattaako esim. tollasta keinomateriaalista tehtyä sidiä viedä jonnekin suutarille, ja onko eri paksuisista pohjallisista mitään apua näissä tilanteissa? Vasemmassa jalassa paksumpi sukka?

Toistaseks oon pärjänny ilman särkyjä mutta kynnet on pidettävä aina naurettavan lyhyinä ja kenkiä joutuu pitämään lähes päivittäin, muuten seuraavan kerran tuntuu taas siltä kuin olisi liian pieni tossu toisessa jalassa.

Pelottaa.