Dear Eki - Lääkäripalsta

Mulla on kyllä muutaman kilometrin kävely tuntunut auttavan palautumista tosi kivasti. Paremmin oikeastaan kuin mikään muu

sepäs siinä onkin kato syön niin että ei oo nälkä ja mielestäni ihan monipuolisesti vihanneksia ja kanaa mut varmaan voi monipuolistaa siellä sitten vähän tää perussairaus siinä tuo haasteita tosin. mut siis en tykitä eineksii tai roskaruokaa edes kerran viikkoon, ehkä kerran kaks kuukaudessa ehkä. jos oon törsäävällä tuulella. ei mee ees herkkuja oikeen, kun ei oo tuntunu tarvetta lohtusyömiselle. edgekin erittäin 100%. katso alla mielenterveys. arkena työpäivien jälkeen otan rennosti ja katon jotain leffoja tai teen musajuttuja tai jotain muuta mieluista rentoilua. välillä haaveilen (: nukun suunnilleen 8h tai 5 unisykliä. erittäin säännöllinen unirytmi: kybältä unille, kuudelta herätys.

mielenterveys tai psyykkinen hyvinvointi ei oo ollu moneen vuoteen näin hyvällä mallilla kuin nyt: tuntuu siltä että tunnelin päässä on valoa ja että se valo ei oo juna. tai siis voin hyvin (:

problemo on siis eniten etureisissä tuntuva kireys ja jaloissa yleisesti väsymys ja tää tuntuis loppuviikkoa kohden aina lisääntyvän.

antaisitko jotain määritettä mitä on kevyt liikunta? nykyisellään liikunta on 15km työmatkaa ma-pe ja sunnuntaisin 2h skeittausta.

Noi työmatkat ja skeittaus voi olla kevyttä liikuntaa. Tai sit vähemmän kevyttä. Riippuu ihan siitä, millä sykealueella vedät kun teet niitä.

työmatkoilla ei hengästytä eikä syke nouse korkeelle, skeitatessa kylläkin!

Onko työmatka 15 kilsaa / suunta? Sellaisesta tulee liikuntaa sen verran, että en ihmettele jos väsyttää. Tää on tietenkin hyvin yksilökohtaista. Pelkät 8 h yöunet ei ainakaan itelläni riitä levoksi ja syödä pitää ihan urakalla, ettei paino ja jaksaminen dippaa. Mulla joitakin vuosia sitten työmatkan pidennyttyä neljästä kilsasta neljääntoista putosi neljän kuukauden aikana neljä kiloa painoa kun en huomannu että olis ehkä voinut huomioida kulutuksen. Jotkut ihmiset ei vaan huomaa jatkuvaa kalorivajetta nälkänä.

aivan siis sori, 15km menopaluu. lyheni pätkätyöläisenä tekemästäni 25km menopaluusta tuohon 15km, mutta noita 15km on useammin koska joka ma-pe ajan 15km menopaluun kun 25km menopaluuta ajoin 0h sopimuksen tarjoamien vuorojen varjolla (keskimäärin 2-3krt vko)

Voisko olla ihan vaan voiman puutetta? Montako pistoolikyykkyä menee?

Vahvat lihakset ei väsy niin helposti.

1 Like

voihan se olla.

pistoolikyykky kuulostaa hienolta, mikä se on? veikkaan että pari per puoli jos se on mitä luulen sen olevan. siis sitten kun on tekniikka kunnossa sen tekemiseen.

epäilen silti että voiman puute perse ei ole tässä se asia. mutta eihän sitä voi tietää. mistä sen voi selvittää?

Voimatreeni ei ole ikinä pahasta, kai sitä voi kokeilla ja tunnustella paraneeko olot?

1 Like

Kireys etureisissä ja jatkuva jalkojen väsymys väistyi mulla lähes kokonaan kun otin voimaharjoittelun mukaan ohjelmistoon, sekä jaksoitin viikon treenit selkeästi omaan aikatauluun sopiviksi.

Sitä ennen tullut ajeltua treenimielessä aika fiilispohjalta, ja yleensä ne oli maastossa tai kiinteällä ajoa suht kovilla sykkeillä. Nyt ottanut paljon enemmän pk-sykealueilla tapahtuvaa liikkumista mukaan ja jaksaminen on kyllä aika eri tasolla.

oot ihan oikeessa. oon nyt treenannut nilkkani siihen kuntoon, että kyykistyminen oikein ei ole enää juttu eikä mikään eli seuraavaksi sitten voisin kiusallani opetella tuon liikesarjan. voima on jännä juttu sinänsä, uskon kovasti toiminnalliseen voimaan ja siihen, että niihin toimintoihin saa voimaa mitä harjoittaa. ajan fiksillä päivittäin ja reitillä on yksi paha ylämäki joten fiksillä mäkien ajamiseen saan voimaa mäkiä ylös ajamalla ja tietty toiseen suuntaan kun menen niin poljen vastaan. kahvakuulalla oon treenannut perusheilautusta ja turkkilaista ylösnousemusta. 16kg on siinä pökäleessä painoa, sopiva haaste siihen turkkilaiseen; ei tarvitse pelätä nivelien puolesta kun asento pysyy hyvänä koko suoritteen ajan. näitä jaksan tehdä 3kpl 5 sarjaa. perus heilautuksia jaksan tehdä ainakin minuutin putkeen ja yhden käden heilautuksiakin menee lähemmäs 20.

kyykky on ollut mulle kauan vaikea asento. sitten on vielä se, että ilmeisesti ihan pohjalle mennessä ja selän pyöristyessä voimagainit katoaa (lähde jeff cavalier bro science ja jeff nippard), eli eniten jerkkua saa kun menee niin alas minne pääsee selkä suorana eli tuo kuva vähän hämää. tai mitä lie noituutta onkaan.

asiallista keskustelua kaikilta osallistuneilta ja haluaisinkin kiittää teitä (:

2 Likes

Ei fiksilläkään junttaamalla saa kyllä kovin kummosta voimatreeniä. Emmä jaksa pistoolikyykkyjä tehdä, vaikka oon veivannu kymppitonnin kahtena vuotena putkeen, josta puolet kiinteellä. Salille se on, tai ois, mentävä. Mutku ei kiinnosta.

Oon ite huomannut, että tuo viikon loppupuolelle painottuva nuukahtaminen on pahentunut aikoina milloin on sahannut lähinnä vaan työmatkaa ma-pe. Esim talvella, Paskakelien/motivaation puutteen aikaan. Jonkun lenkin sijoittaminen puoleen väliin viikkoa on keventänyt loppuviikon tunnelmia.

Omat arkirutiinit tosin on niin itseään toistavia. Maanantaista perjantaihin röihin aamukuudelta ja kolmen jälkeen himaan, töissä tulee n.10- 15 tuhatta askelta laahustettua plus muu fyysinen kuormitus. Rutiiniin turtuminen tappaa jalat ja mielen.

Tietty kanssa kannattaa vähän seurata energian saantia ja kulutusta. Mun on pakotettava itseäni välillä syömään kunnolla plussalle. Selviän päivästä muuten ilman näläntunnetta parin tuhannen kilokalorin saannilla vaikka kulutus on enemmän. Tuntee uupumuksena ennen pitkää.

1 Like

jos huomaat, että pistoolikyykky sujuu vain toispuoleisesti, niin tuu kertomaan. en sillee pidä todennäköisenä että mua tarvitaan, mut tiedät nyt kuitenkin.

1 Like

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jsr.13534

täällä on siitä unestakin puhuttu ni katoin et tää on hyvä paikka.

milloin “iltavirkkujen” vallankumous ja järjestyksen palautus yhteiskuntaan?

kumppani on ekaluokan opettajana ja siltä alkusyksystä muksut kyseli sellaisia Elämän Suuria Kysymyksiä kuin

-miks tänne pitää tulla näin aikaisin
-saako lähteä kotiin kun tekee mieli
-milloin on päiväunet

ja siis, n i i n p ä

11 Likes

Sitä ei voi 6-vuotias käsittää, miten pitkä aika on kuuskyt vuotta.

4 Likes

Zürichin yliopistossa tehdyn tutkimuksen yhteyteen on ehkä hyvä lisätä semmonen tieto että Sveitsissä koulu alkaa aika yleisesti 7.00.

Ei ihme jos teinien olo helpotti!

2 Likes

Dirty Sipoossa sain hieman polvivammaa taas. Onko muilla kokemusta pistävästi kivusta polvilumpion sisä/yläkulmaan? Satula liian korkealla? Liian edessä? Klossit väärässä kohtaa?