Dear Eki - Lääkäripalsta

Tuommosta oli eilen ja tuntui helpottavan, kun siirsin pyllyä taaemmas ja vaihdoin pienemmälle vaihteelle. Eli indikaattori liiallisesta runttaamisesta?

Tosin mulla oli runkolaukkukin, joka pakottaa polvet vähän normaalia ulommas…

Satulaa siirretty taakse päin. Odotellaan, että kivut lähtee ja sitten taas pidempiä lenkkejä (toivon mukaan ilman kipuja).

(Kadenssi oli itsellä suurimman osan lenkistä 80-90, joten ei runttaaminen pitäisi olla ongelma)

Hyvin raa’asti yksinkertaistettuna polven etupuolen/yläpuolen kipu johtuu etureisistä ja polvilumpion taakse koskee jos ongelma on takareidessä. Eli etureiden kevyttä hierontaa/venyttelyä ja satulan siirtoa taaksepäin suosittelisin minäkin. Mulla noita kipuja on tullut yhen kerran silleen kunnolla, ja silloin syypäänä oli se että ajoin jarruttomana ja varoin oikean jalan juoksijan polvea, jolloin vasemman jalan terve polvinivel sai sit liikaa runtua ja koski juuri tuolla tavalla. Meni ohi levolla ja vannejarrujen suosimisella.

2 Likes

Musta tuntuu että mulla homma toimi niin, että aluks vaativista haasteista saatto tulla pitkäksikin aikaa kipeetä, sitten kohta polvi- ja akilleskivut yms. tuntui vähän lihaskivunomaiselta asialta joka vaati vaan ison reissun jälkeen hetken palautumista ja nykyään kestää niin että en saa oikeen millään kipeetä. Tai ehkä tokan päivän tienoolla voi tuntua jotain mutta sitten vetreytyy taas ja voi jatkaa miten vaan. Eikä säätöjen kanssa oo niin tarkkaa. Patsi että satulan pitää olla tarpeeks alhaalla ettei tarvi kurotella ja takana ettei tarvi kannatella yläkropalla niin vaan voi keskittyä olennaiseen.

1 Like

Mites tuo urinointi pidemmillä matkoilla, kuulin huhua että ei kannattais jättää väliin. Just meni 400 km ilman vessataukoja kun ei tehny mieli, mitä nyt viimeisen 15 km aikana vähän. Nestettä join 4,5 litraa. Joko eturauhanen on tuhottu?

Virtsan väristähän kai se on hyvä arvioida et onko juotu riittävästi. Itekin oon tyyppiä joka voi ajaa alle 20 lämmöissä tuntitolkulla juomatta ilman, että vaikuttaa mihinkään. Aineenvaihdunnat on erilaisia eri ihmisillä :slight_smile:

Pari viikkoa sitten käytiin 150km lenkillä ja frendi joi varmaan 6 litraa sinä aikana siinä missä itellä meni litra. Täytyikin pitää monta kusitaukoa tuon kaverin kanssa.

Oma kusettomuusennätys on varmaan 200 kieppeillä enkä ole vielä kuollut

Hitto nyt viikon oon kärsinyt niskakivusta toisen korvan juuressa joka säteilee kallonpohjaan. Ymmärsin, että voisi olla trapezius-lihaksen joku jumitus. Mitään sysäystä en keksi ongelman synnylle, se vaan alkoi vikalla lomaviikolla eli tuskin on toimistotyöperäistä. Ei tuo nukkumista haittaa, mutta aamulla sängystä noustessa totuus lyö kunnolla päälle ja pakko ottaa buranaa, jolla yleensä pärjää iltaan.

Tässä just parhaillaan yritän kipukepillä roimia tuota niska-hartia-akselia, katotaan josko tuo jossain välissä helpottaisi. Ei oikein viittis työterveyteenkään mennä, sillä varmaan ohjeistaisivat apteekin kautta kotiin ja palaamaan kuukauden päästä jos oireet eivät helpota.

2 Likes

Hyvä kiropraktikko voisi auttaa. Itselläni oli pahimmassa tilanteessa kaksi käyntiä kiropraktikolla viikossa, kun ei tullut olemisesta mitään. Käsittelyn jälkeen oli epätodellinen olo, kun lihakset rentoutuivat ja pää kääntyi. Toki tämän jälkeen on tullut käyty vielä pitkään fysioterapiassa.

Yksi fysioterapeutin suosittelema laite on tens. Pidin höpönä, mutta en sen jälkeen, kun viimein ostin sellaisen. Vaati vähän opettelua, mutta apua olen saanut siitä. Korvaa kipulääkkeitä. Siis tälläinen on minulla Omron Heat Tens kivunlievittäjä | Prisma verkkokauppa

1 Like

Nyt kun tarvii korjata tuo nilkka niin minkälaista tyyppiä siihen tarvitaan? Hieroja esitti osteopaattia mutta onko se joku oikea ammattilainen vai höpöhommaa?

Mä sain aikanaan osteopaatilta ihan tosi hyvää apua kun oli kädet soittamisesta hajalla. Suosittelen!

Jos joku muu tulee tänne hakujen perusteella saman vaivan takia, niin mulle fyssari sanoi, että lihastasapaino syynä. Vasen jalka itsellä vahvempi, kun oikea ja sen takia oikea polvi kipeytyi kovassa rasituksessa.

Parantelukeinona ollut (ja tulee olemaan) kehonpaino- ja salitreeni keskittyen tekemään molemmilla jaloilla ja yhdellä jalalla kerrallaan. Kuukauden verran tässä on tehty hommia ja vähemmän kipeytynyt polvi ajossa.

Tietämättä mikä nilkassa vaivaa, niin ehdottaisin fysioterapiaa. Yritä löytää pyöräilevä tai pyöräilyä ymmärtävä fyssari.
Itse käynyt polviongelmien takia säännöllisesti fyssarilla noin puoli vuotta ja saanut mielestäni todella hyvät avaimet ongelmien ratkaisemiseen. Polvivaivoja ollut pitkään ja tajusin parin ekan fyssarikäynnin jälkeen, etten olisi pelkällä Googlella/YouTube jumppavideoilla ikinä löytänyt ratkaisuja vaivoihin.

Osteopaatilla en ole käynyt mutta varmasti ihan hyvä ratkaisu sekin.

Osteopaatti, kiropraktikko ja naprapaattihan ovat kaikki tieteelliseen näyttöön pohjaamattomia manipulaatiohoitajia. Osteopatia taitaa olla noista lähimpänä lääketiedettä ainakin Suomessa, muualla voi olla eri juttu. Fyssaria suosittelisin minäkin tästä syystä, kokemusasiantuntijuutta ei ole.

Hesarissa oli taannoin tilaajille artikkeli osteopatian opetuksesta Metropoliassa.

Otteita:

Opiskelija makaa hoitopöydällä selällään. Hänen takanaan istuu opettaja, joka pitelee opiskelijan takaraivoa ja niskaa käsillään. Opettaja ei liiku. Hän ei tee mitään. Tässä koulutetaan osteopaatteja ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Käynnissä on edistyneen osteopaattisen hoitotekniikan esittely. Opettajan mukaan sen avulla on määrä tasapainottaa aivo-selkäydinnesteen rytmistä sykettä. Metodilla ei ole tieteellistä pohjaa.

Kaksi haastateltavaa mainitsee tapauksen, jossa turhautunut opettaja ojensi tieteellistä näyttöä penännyttä opiskelijaa. Opettajan väitetään sanoneen, että opiskelijalla ei ollut “osteopaatin sielua”.

Artikkelissa sanotaan myös, että kaikki osteopatian menetelmät eivät ole höpöhöpöä, mikä varmasti pitääkin paikkansa. Monethan noista on kuitenkin apua saaneet, vaikka sekoilun maku on toisinaan vahvaa.

1 Like

Oliko sulla akillesongelma vai mikä? Itsellä akillesjänteen tulehdus parani levolla ja tällä itsehoito-ohjeella Akillesjänne (kantajänne) - Terveyskirjasto.

1 Like

Tää +1. Mulla ollut about kaikki lihas-/jännevaivat aina vasemmassa alaraajassa, lieneekö jotain lihasepätasapainoa just ollut taustalla. Siirryin tekemään salilla perus-takakyykystä yhden jalan askelkyykkyä (tai sen tapaista liikettä, jossa pitää taaempaa jalkaa tuettuna penkin reunalla, en tiedä/muista onko sille joku oma nimensä) ja kahdella jalalla tehtävistä päkiöille nousuista vastaavaan yhden jalan liikkeisiin. Paljon paremmin saa isoloitua käyttöön kummankin puolen lihakset ja toistaiseks akilles- ja IT-jänteiden vaivat olleet kurissa (kop kop…).

Joo tää varmaan olikin just se artikkeli mistä olin saanut takaraivoon että tuossa olis jotain enkelihoito-elementtejä mukana.

Itseni tuntien, jos luen ohjeet netistä hoitoon niin en todennäköisesti seuraa niitä. Meen varmaan mun hierojalle joka on hoitanut kaverin menestyksellä kuntoon vastaavassa vaivassa, vaikka sillä ei taida olla virallista fyssarin tutkintoa. Sen kanssa on helppo kommunikoida että mitkä on tarpeet ja toiveet.

Vahva suositus fysioterapeutin tapaamiselle ja sitten kärsivälliselle ja pitkäjänteiselle ohjattujen harjoitteiden toteuttamiselle.

Kiropraktikko ja osteopaatti eivät siis ole Valviran laillistamia terveydenhuollon ammattinimikkeitä. Sen verran kannattaa ottaa selvää tekijästä, että ei ainkaan istu rullatuolissa tai makaa kasviksena, jos niskan alueelle päästää operoimaan.

Kiropraktikolla voi olla fysioterapeutin koulutus sekä kiropraktikon koulutus ulkomailla sellaisesta länsimaasta, jossa kiropraktikko on terveydenhuollon laillistama nimeke. Samoin osteopaateilla. Sellaisiin olen törmännyt.

Fysioterapeutti on tasan niin hyvä, kun häntä kiinnostaa asiakkaan yksilölliset ongelmat ja niiden hoito. Useita fysioterapeutteja on tullut vastaan, jotka kaapivat jonkun kuntoutusohjelman kasaan jostakin arkistosta sen isommin ihmettelemättä.