Dear Eki - Lääkäripalsta

Aika harva tietää, miltä tuntuu kun on vetänyt liikaa. Ennenkuin vetää vielä siitä reilusti yli, eikä sit enää pysty vetää. Eikä välttis koskaan toivu ihan ennalleen, uupumus jättää hermostoon jäljen.

3 Likes

kofeiinillahan on kans joitain edelleen aktiivisia metaboliitteja mitä ei mun käsittääkseni oo laskettu tohon 2-8 h arvoon, mm. teobromiini, joka ei kamalasti eroa kofeiinista. Loput on sit kai melko selektiivisiä enkä tarkkaan tiiä mitä ne tekee.

Paitsi että teofylliini voi auttaa hengityssairauksiin+tappaa, mut 3 dl kahvii nyt tuskin siihen riittää ku lääkinnälliset annokset kai lähtee 100 mg ja 3 dl kahvia on n. 150 mg kofeiinia, mistä ihan max. 25 % kai muuntuu teofylliiniksi ja todennäkösesti paljon vähemmän.

1 Like

ihan totsitottis toi homma, mut selkeestikään ei herkkyyttä tolle aineelle ole meikäläisellä niin siks uskalsin sanoo et olisin “ihan seiffillä alueella” eli et niinku, ei sillee kofeiini futaa enää illasta ku aamulla donkkaa kupposen.

se oli ehkä unitutkija matthew walker joka valaisi aiheesta, että on tyyliin kolmee erilaista ihmistä mitä tulee kofeiiniin, et siä dna:ssa on tyylii pari eri mahkua miten palikat sattuu menee. mut ehämmää mitään muista enkä mä noita podcasteja bookmarkkaile niin kunhan huutelen. tai sit se oli kokonaan eri hemmo, mut tuskin. toi walker oli john rogenin vieraana joskus ja nyt kattelin ku se oli lex fridmaninkin kans jutteleen.

no jotain ton suuntasta vois kokeilla. mä siis kyllä syön iltapalaks puuroo mut en missään nimessä just ennen nukkumista, ainaki tunti ennen.

niinhän se on joo, saarnaat kuorolle kamu (:

roller94 tiputtelee sellasta knowledgee sellasella korkeelentosuuden tasolla et tää haisuli ei pysy kyl kelkassa mukana mitenkää joten tippaan vaan fedorani, käännyn 360 astetta ja talutan fixini biiffin terdelle.

1 Like

no siis maksa tekee dopesta lisää toisenlaista dopea mut kokemusasiantuntijuus on tässä kyllä kova juttu.

Vastikään luin tutkimuksesta (en tutkimusta) jonka mukaan keskipäivällä nautittu kahvi häiritsee aina yöunta. Sit heti kohta luin tutkimuksesta jonka mukaan näin ei ole. Että ei kai muu auta ku tehä omia havaintoja tai en tiiä. Voishan sitä kai tutkimuspapereita lukea mutta onko se sitten edes helpompaa, nopeampaa tai luotettavampaa ni en tiä?

Tosta oli joku joskus maininnutkin ja laittanu jotain lähdettä että on kolme päätyyppiä ihmistä mitä tulee kofeiiniin, oliko se sitten tuolla kahvitopsussa 2019 tai 2020?

en kyl muista yläasteen bilsantunneista midis mut joo kai (:

Onkos kellään sellasta uniongelmaa, että ei sovellu tähän yhteiskunnan rytmiin.
Menee aina niin, että illalla ei nukuta ja aamulla ei meinaa päästä ylös.
Jos lomalla elelee pidempään vapaasti oman rytmin mukaan, menee se aina siihen, että nukkumaan 2-3 aikaan ja ylös 10-12.
Siinä se sitten pysyy ja tuntuu hyvältä.
Yhteiskunta on vaan tehty jonkun keskiaikaisen kukon sisäisen kellon mukaan ja pitäisi saada unta illalla, että jakasisi herätä aamulla. Ei vaan onnistu. Jos menee 22:00 nukkumaan, pyörii vähintään 2h.
Jos menee 24:00 nukkumaan, ei pyöri kun ehkä puoli tuntia. SIlti 6:30 herääminen on ikävää, eikä tunnu pidemmän päälle mukavalta.

Milläs konstilla kääntämään unirytmiä porvarillisemmaksi?

Tarpeeks aikasi ku herää tarpeeks monena aamuna niin kyllä alkaa illalla simmu kaikertaa. Laita vaikka klo 4 herätys. Ja lopeta iltapuuhastelu. Sänkyyn ajoissa, hiilihytraatit masussa. Tylsää kirjaa saat petissä lukea täts it.

Intissä ainakin itsellä onnistui varsin hyvin unirytmin aikaistaminen Konstan ja komppanian vinkein, vaikka noin muuten menen myös yleensä nukkumaan vasta joskus puolenyön jälkeen. Voi myös kokeilla että valvoo koko vuorokauden, ja sitten melatoniinilla opettelee varhaisempaa nukkumaanmenoa. Tosin eikö 6.30 heräämiset oo ihan duunareiden juttuja ja liukuva työaika se vasta porvarillista onkin.

Tässä toista lomanjälkeistä työpäivää par aikaa kokevana samaistun täysin. Aina oon ollut enempi yöihminen ja joutunut sopeutumaan. Kyllä se rytmin muuttaminen väkisin aina joksikin aikaa onnistuu esim noilla Konstan opeilla, mutta enpä tiedä voiko luonnolleen pidemmän päälle mitään. Liekö jotain peruja luolahenkilöajoilta, kun väki eleli laumoissa ja nukkui vuoroissa, että toisilla tää rytmi on luonnostaan erilainen.

Rupesin oikein miettimään ja vaikka inhoon kaiken maailman nykyajan vehkeitä ja hömpsötyksiä niin on kyllä tunnustettava että taloyhtiön kierrätyshyllyltä vuosia sitten löydetty Philips-merkkinen sarastusvalo tai mikä tommosen nimi nyt onkaan on kyllä helpottanu omia aamuheräämisiäni ihan hämmästyttävän paljon. Siis kyseessä on tommone 25cm läpimitaltaan oleva mokkula johon puol tuntii ennen herätysaikaa alkaa hiljalleen syttyä pehmoinen lämmin auringonnousua ”simuloiva” valo. Kun herätysaika on käsillä valo on kirkkaimmillaan ja metsässä äänitetty lintu alkaa laulella luupilla. Ihan todella paljon vähemmän inhottava ja ahdistava herätys kuin keskellä talven pimeintä pimeyttä repivällä volyymilla ilmoille pärähtävä Braun-herätyskellon piipitys from hell.

2 Likes

Lautasellinen kaurapuurohan mainittiin jo tuossa vähän ylempänä. :slight_smile:

Hah totta. Voi jessus. Jostakin syystä en ollut perehtynyt näihin tapauskertomuksiin.

Itsehän tulen tänne retostamaan että onneks mulle sopii tämä 7-15 kuvio aamuherätyksineen todella hyvin, en haluiskaan valvoa pitkälle yöhön kun päivällä on paljon kivempi tehdä juttuja. Muistan kyllä että joskus yliopisto-opintojen alkuaikoina tykkäsin pötkötellä ysiin-kymppiin asti, kun ei ollut silloin vapaa-ajasta pulaa eikä kiire mihinkään.

Kyllä mä tunnistan illallapuuhailun ja -kukkumisen viehätyksen tottakai. Luulen että monella jolla on pieniä lapsia ja prioriteetit vähän hakusessa niin tää voi olla paha kun se ilta on vasta sitä kullanarvoista ”omaa aikaa”. Mutta nyt ku ne ajat on onnellisesti takanapäin niin oon ruvennu ylipäätään arvostamaan aamuja. Hienoa aikaa!

Mulla on kans kovin samanlaisia huomioita ku muutamalla ylemmällä aamuheräilyn ja aiemman nukahtamisen kanssa ja noin. Teen kans 7-15 töitä ja ei oo mulle yhtään ns. luontainen rytmi tämä, mutta kummasti sitä heräilee useimpina aamuina jo sarastusvaloon muutaman minuutin ennenkuin kellot soi. Tässä oon nyt vähän reilun kaksi vuotta eläny tähän tyyliin enkä esim kolmivuorotöitä viittis enää millään.
Meinaa illat kyllä venyä melko myöhäiseksi vaikka väsyttääkin, yleensä noin 6-6,5h malttaa nukkua ja aina väsyttää, saatana. Iltapuuhailu best, juuh.

Lisättäköön vielä että mulla kans esim lomalla mun rytmi lipsahtaa tosi helposti siihen et valvon kahteen ja heräilen joskus puoliltapäivin jos ei oo kelloo.

1 Like

Tää ei nyt varsinaisesti liity, mutta viime vuonna funtsin aikaisen nukkumaanmenon, eli tinkimisen mun omasta ajasta, jotta olisin huomenna pirteänä työnantajalle varatulla ajalla, olevan ns. paska idea.

6 Likes

mulla tää iltavalvominen on tavallaan sitä että otan aika korkealla korolla lainaa tulevaisuuden omasta ajasta. Tommoset 2-3h depispäikkärit ei itelle oikeen oo semmosta omaa aikaa minkä takia kandee valvoskella.

Mulla on yks työkaveri (kotona rouva ja alakoululainen) joka menee nukkumaan klo 20-21 ja herää joka aamu klo 5 ja puuhailee omiaan aamusella ku muut nukkuu. Minusta varsin innovatiivinen ratkaisu.

Itte en tohon pystyis. Ite oon ratkassu tän niin että on työ jossa mukavat työajat, omaa aikaa otan illalla, aamulla ja muutenki millon tahdon. Hih hih. Hajotkaa paskaan elämäänne vitun normot.

1 Like

näin minä makaan kun sinä käyt töissä

1 Like

Siis unirytmihän on ollut jopa intissä ihan sama.
EI unta ennen puoltayötä, aamuherääminen tuskaa.

Kellonympäri valvominen auttaa toki nukahtamaan seuraavana iltana aikaisin, mutta ei auta aamuheräämiseen. Vaikka väkisin herääkin ja vielä toisenakin iltana nukahtaminen on helppoa, ei se eneää kolmantena ole. Ja siinä välissä kaikki kolme päivää on mennyt ihan pöhnässä, väsyneenä ja flegmaattisena.
Ja aina melkein pukkaa tuossa viiden kuuden aikaan aivan hirveä väsy. Se menee ohi ja seuraava uniaika on sitten klo 1 jälkeen. Päikkärit auttaa jos ehtii, eikä vaikuta illalla nukahtamiseen.
Unen laatu sinällään Ok, mutta määrä jää vähäiseksi.
Ja vaikka liukuva työaika onkin, haittaa työtehtävien hoitoa jos tekee työt sellaiseen aikaan, ettei muut ole töissä. SIksi joutuu sopeutumaan n. 8-16 työaikaan, vaikka tänäänkin aloitin vasta 9:30.