Dear Eki - Lääkäripalsta

onneks koht 3 vk lomaa (eikä oo ees ainoo tänä vuonna), vois lähtee randoomaa läntee. katotaan mihin fysiikka riittää näinä päivinä, sinkulacrossari alkanu tuntua kevyeltä eli lihakset salee riittäis vaik mihin, jänteistä, kalvoista ja nivelistä ei sit tiiä Erkkikään. Bridge Clubikin on ens viikol noudettavissa Töölön Pyörästä. Toivottavasti muovinen SX Eagle ei jätä pulaan räjähtämällä väärästä hipaisusta. 2x-osasarjoja saa myyä.

Jaa itellähän ei pariin vuoteen ole ollut mitään nukahtamisaikaa vaan pää tyynyyn ja se on taju kankaalla parissa minuutissa. Tosin tässä nyt loppuvuosi meneekin lääkärillä juostessa että onko kilpirauhasongelmia vai pumpussa vikaa. Veikaan että kumpaakin jossain määrin

Itteni kerran ihan duunistressillä ja duunimatkoilla uupumuksiin vetäneenä suositteleen funtsimaan myös, onko hermosto sillä tasolla, että lomalla kannattaa kokeilla fysiikan rajoja. Jos nukkuminen on ongelma, niin fyysisen kuormituksen laatua kannattaa ehkä tarkkailla ja pitää sykkeet tarpeeksi alhaalla. Se jatkuva “täysii” on hyvä tapa vetää hermosto kireelle, jos ei oo rautainen peruskunto ja palautumiskapasiteetti.

1 Like

jos on kilpparioireita, viitearvot rajoilla tai edes lähellä rajoja ja jos terveyskeskuslääkäri sanoo ettei siinä oo ongelmaa ni ei kannata luottaa vaan käyä spesialistilla. mulle on ihan suoraan terveyskeskuslääkäri sanonu vuosia sitten että voiski ehkä määrätä muuten lääkityksen, mutta kun ei vaan saa koska säännöt. Ne viitearvot perustuu johonkin vitun Gaussin käyrään.

Mut toivottavasti siellä on hommat hoidossa. Ehkä julkisellakin puolella, jos siellä käyt, käytännöt on muuttunu vaikka rajallisten havaintojeni mukaan noussut keskustelu vajaatoiminnan kelvottomasta hoidosta Suomessa kuoletettiin nopeasti ja lässytettiin jotain että pitäs ihmisten vetää enemmän rautaa ja käsittääkseni mikään ei oo muuttunu.

Oon ekan kerran käyny jo noin 7 vuotta sitten tän takia verikokeissa ja sen verran ollu matalat arvot etten ole vieny eteenpäin mutta tänään itseasiassa juuri tuli viimeisimmät tulokset ja alkaa tulla TSH viitearvojen yläraja vastaan. Onneks saan hoidettua tän homman yksityisellä jos vaikka sais palvelua.

kiitos tästä huomautuksesta, varmasti totta. fysiikka ei oo ihan tip top, nukun välillä huonosti ja oon melko kroonisesti stressitilassa. koitan pidättäytyä paskomasta paikkoja. jotai 60-80 km päivämatkoja oon miettiny.

Tästä aiheesta riittäis kerrottavaa kyllästymiseen asti, mut riittäköön nyt vain huokaista, että kunpa vain olisin tän tiennyt ajoissa. No näillä mennään ja sillä hyvä

Ouran mukaan sopivin nukahtamisaika pään laittamisesta tyynyyn olis 15-20 minuuttia. Kovin nopea nukahtaminen tosiaan kertoo siitä, että lepoa olisi kaivannu enemmän. (Lepo ja paikallaanolo ovat kaksi eri asiaa.)

On täs menny muutama vuos, kymmenenkin, et nukahtamiseen menee joitakin kymmeniä sekunteja illalla, alkuillasta sohvalla hyvällä tuurilla pari minuuttia. en muista milloin viimeksi olen ollut virkeä.
Kuulemma syssymmällä mut vedetään korvasta jonnekki lekurille juttelee esim vatsallaan ja kaikissa muissakin asennosisa kuorsaamisesta.

fix’d

Ei pienintäkään epäilystä etten olis jossain määrin kroonisesti väsynyt näin kesäkaudella kun on kaikki työt päällä ja kevään mittaan oli aika paljon treeniä siihen päälle.

onko kellään muulla ongelmia sen suhteen ettei osaa juoda? ite vedän nesteitä väärään kurkkuun 0-4 kertaa päivässä ja sit menetän hermoni ja kaon ja yskin ja kröhin ja, tietenkin, kuinkas muutenkaan, vituttaa ihan saatanasti. sit yritän tehä sen niin hyvin ku mahollista eli helposti menee vituiks koska “miten sä muka juot?” vähän niinku neuvois jotain pelaa jotain pelii ohjaimella,ethän sä edes tiedä miten sä oot sen aina tehny sen kombon,sä oot vaan tehny sen ja ihan sama juttu ku yrität antaa komentoja itelles siitä miten juoda.

fuck this shit.mä oon kurkkuani myöten täynnä tätä proteiinipirtelöä (pun intended).

No juuh siis, onko sulla aina ollut tätä vai nyt vasta alkanut? Mulla parin viime vuoden aikana alkanut nielu satunnaisesti menemään väärään moodiin ja pari kertaa tuntunut että henki lähtee kun on puoli kuppia puerhia keuhkoissa. Fläsäri intin sikanassetestiin kun mentiin pimeään kasemattiin missä räjäytettiin kyynelkaasukranaatti ja sitten piti sokkona kaivaa naamari pakkauksesta ja saada se naamalle ja suodatin jengoille. Jos ei onnistunut niin syöksy ulos ja vapaasti oksennusta nurtsilla viis minuuttia. Oma diagnoosi on tietenkin hitaasti etenevä kurkkusyöpä.

ai, voi piru, jäämme kaipaamaan.

itellä onneks tää on salee vaa toiminnallista, tuli jossain vaiheessa aikuisikää, ei hirveen kauan aikaa sit meni aika pahaks. yksinkertaistettu selitys: aikuiset on nii hermostuneita että ne ei ehi keskittyä mihinkään, tutisee vaan laskut kädessä ja juoksee millon minnekin ja koittaa multitaskaa. en sit tiiä mitä muita tekijöitä on voinu vaikuttaa tän toiminnallisen häiriön kehttymiseen, epäilen että siellä 2k20 järkijättöisessä pimeydessä tapahtunut hermoston väärinkäyttö on voinu auttaa, siitä voi tulla kaikkee outoo. Ja kans siinä sivussa käyneen traumatisoitumisen välityksellä mikä taas tekee musta kroonisesti ylivireän.

mulhan on tosi normaalii että yritän tietoisesti tehä asiat niin täydellisesti et kaikki menee vituiks.

pitänee se vielä mainita että jos sattuis olee yhteys ni lievää taipumusta leukalukkoon on kans.

mitä nyt oon miettiny ni tai chitä koska mulla on joku hämärä käsitys et saattas auttaa keskittyy ja rauhottuu (parhaat kurssit itä-helsingissä?) ja sit noit netist löytyvii suuvärkkiterapiaohjeita tullu tehtyy vähän.

1 Like

tuli vielä mieleen että kun on tapana paljon inhaloida kombustoitua tupakkaa ja sweet leaf ni se on sit taas toisenlainen motorinen suoritus ja sit juodessa se toinen malli nauttia suuhun tulevia asioita alkaa dominoida ja siinä sitä taas mennään.

No kurkkusyöpä nyt on näitä oman autodiagnostiikan tuotoksia, mitäpä kuolemantautia ei olisi joskus itseltään löytänyt. Ei ole mahdoton toi vrångstrupismin yhteys pössyttelyyn, mulla on tässä parin vuoden yhdistettynä korona- ja avioeroaikana kulunut enemmän ja vahvempaa tupakkaa kuin koskaan.

2 Likes

Polvikipuja ollut vuosia kaikenlaisia aina vähän on-off ja välillä riippuen pyöräilyn ja muun urheilun määrästä ja välillä niistä riippumatta. Kaikenlaista asentojen säätöjä ja klossien siirtelyjä olen kokeillut ja joskus toimii ja joskus ei. Fyssarilla on käyty ohjeet saatu ja toteutettu toisinaan ja toisinaan ei.

Loppujen lopuksi päädyn aina siihen että polvea ympäröiviä lihaksia pitäisi vahvistaa ja treenata enemmän. Silloin ongelmat ainakin vähenisivät. Siispä kysyn teiltä muilta polvivaivaisilta vähän niiku hyviä tipsejä polvien ympäröivien lihaksien treenaamiseen/ylläpitämiseen yms. Mieluiten sellaisia mitä voi ihan himassa tehdä. En tässä nyt ehkä etsi ihmelääkettä kipuihin tms, vaan tavallaan vertaistukea ja hyväksi havaittuja harjoitteita jotka ovat vähentäneet polvikipuja ja vahvistaneet lihaksia jne. Nettihän on täynnä erilaisia ohjeita, mutta kivahan se on täällä suutaan pieksää myös, eikös?

Nilkan liikkuvuus ja lantion liikkuvuus ja tuki ainakin keskeisiä polven hyvinvoinnille.

Jos duuni on istumista ja liikunta satulassa istumista, niin ihan puoskarina heittäisin, et lonkankoukistajapuolta/koko etupuolen lihastoimintaketjua ois tod. näk. hyödyllistä avata ja vastaavasti pakaran alueen aktivaatiota ja mahdollisesti voimaakin lisätä.

1 Like