Dear Eki - Lääkäripalsta

Nenäpolypoosin perushoitonahan on kortisonisuihkeet ja joitakin valmisteita saa käsikaupasta ilman reseptiä, niin sellaistahan voisi itsehoitona kokeilla. Ja nenäkortisoniahan voi käyttää ihan säännöllisesti, toisin kuin Nasolinia/Otrivinia yms. Toki lääkärin arviossakin lienee hyvä käydä.

hemmetin hemmetti - 15:25, 13.11.2020 » No hemmetti. Saa varmaan hyvin lääkäriajan kun kertoo että on jännä nuha ja hengitysvaikeuksia.
Jos ei halua siltä istumalta sinänsä miellyttävään korona-testiin, niin hieman tarkempi kuvaus auttanee asiaa.

sg:llä on pointti. Omallakin kohdalla kroonistunut tukkoilu, jota jonkun päähän saadun tällin vuoksi vinoon mennyt seinämä nenässä vielä boostasi. Akuutti (ei voinut hengittää nenän kautta lainkaan) tilanne hoitui kortisonitippojen käytöllä ja sen jälkeen vaihtelevalla Avamysin käytöllä.

Teen nyt silleen että käy hakee käsikaupasta kortisonisumua ja varailen lääkäriaikaa sitten kun paikallinen lockdown sallii. Luulen että tää homma lähti keulimaan keväällä olleesta koronasta, koska aiemmin oli tosi paljon lievempi.

Tattista vaan kaikista vinkeistä.

Karlsson - 9:42, 13.11.2020 »
vvaltsu - 9:31, 13.11.2020 » Se on ainakin ihan normaalia että nenä vuotaa ajaessa. Mitä kylmempi ilma ja mitä kovempaa vetää niin sitä enemmän valuu räkä...
Joo, rasituksessa kun yleensä verisuonet supistuu nenässä eli henki kulkee paremmin. Ja oma kokemus on, että nenävuodot (ja simmu-) tasoittuu vähän ajan päästä. Lähtiessä liikenteeseen saa kyllä kuivata naamaa yhtään viileämmällä kelillä.
Ajolasit auttaa mulla ihan merkittävästi valumiseen. Viileällä kelillä aika must, ilman niitä on esim. työmatkan jälkeen paljon räkäisempi olo nenässä ja nielussa.

TCR:n toimesta järjestivät äskettäin tämmöisen webinaarin, jossa on kisoja itsekin ajanut lääkäri Doug ja nimenomaan pyöräilyn kanssa työskenteleviä lääkäreitä kertomassa asioita, aivan mielenkiintoinen on.

tulin sanomaan etta kiitti kortisonivinkista, homma toimii.

Dear Eki. Mikähän avuksi kun vasemma peukalon tyvinivel kipeytyy MTB ajossa? Onko stonga liian lähellä vai puristanko liian kovaa? Onks muilla ollu samantyyppistä ongelmaa?

Lähinnä pihtiote polttaa tossa tyvinivelen kohdalla et oisko siinä joku hankauksen aiheuttama fiba. Ollu tammikuun alusta asti. Droppitangolla ei ongelmaa.

Itselläni oli sama vaiva kun tangossa oli liian vähän backsweepiä.(Muistaakseni 5°.)
Silloin väänsin alitajuisesti tyviniveliä tankoa vasten. 10° backsweepiillä vaiva korjaantui heti.

1 Like

mites täällä jengi on uniongelmiensa kans toiminu?

meikällä on tässä ny on/off ollu sellasta ärsyttävää, että uni loppuu kesken. kuukaus sit oli paha kun saatto olla kymmenenkin yötä putkeen et unet jää 3-4h mittasiks. tässä kuussa on ollu ihan OK jaksoja et jotai tyylii kolmekin yötä peräkkäin oon saanu 7-8h unta, mut tässä taas heräsin kolmelta mieli virkeenä, kroppa selvästi ei levänneenä nii aattelin kysästä että onks esim samoja vaivoja ollu ja miten niitä on hoidettu jne.

ihan perus kuvio on tää et ku menee 22-23 aikoihin nukkuun nii uni tulee oikein hyvin ja nopsaan, mut sit kikkeliskokkelis tietosuus tulee takas 3-4h myöhemmin ja oon koittanu nukahtaa, mutta luovutan sit viimestään tunnin kohdalla. ihan siis ääneen sanon tyyliin ei sitte tai vitut tästä tms ja alan sit keitteleen kahvii ja surffaan nettii tai mitä sitä ny vois keksii tekemistä aamuyöllä.

hyvin huomaa et lihasten palautumiseen ja muistiin tää vaikuttaa ehkä eniten.

no melatoniinilla oon koittanu tähän vaikuttaa, mut ei se oikein toimi vaik onki pitkävaikutteinen ryyni.

Mulle käy noin, kun ruho on ylikierroksilla. Kierrokset pitää saada alas joko harjoittelua, stressiä tai muuta kuormitusta vähentämällä. Melatoniini on itselleni likimain hyödytön aine tuossa tilassa. Jos ei noita oireita ota tosissaan vaan jatkaa menoa, uhkaa ennen pitkää ylikunto, joka voi olla viheliäinen pitkäkestoinen riesa. Mä olen moisesta tilasta palauttelua harjoitellut viimeiset 2,5 vuotta.

no voihan kyrsä kyllä se toi ressinpaska sitte vaan för satan. tai siis mun harjottelu on kahvakuulaheilautukset ja punnertaminen joka toinen päivä vaatimattoman pyöräilyn ohella. vaatimaton eli työmatkat ja satunnaiset 10-20km lenkit.

ellei sit “muu kuormitus”, mut niinku fyysinen vai henkinen kuorma?

no mut joo henkiselle osastolle menee saleen pahus.

Kuormaa voi tulla vähän mistä vaan. Itselläni yksi suurimmista syistä pahaan ylikuntoon päätymisessä oli oma tyhmyys ekan skidin syntymän jälkeen. En osannut (ymmärtänyt haluta) keventää treenejä sen huomioimiseksi, että laadukkaaseen lepoon ei ollut mahdollisuuksia. Eikä kyllä ole edelleenkään, mikä hidastaa tavalliseen kuntoon pääsemistä.

Post mortem -kirjoitus. En sitten koskaan mennyt asian kanssa lääkäriin, sillä vaiva tuntui pikkuhiljaa kokoajan paranevan viikko kerrallaan. Askellus normalisoitui parissa viikossa, mutta vielä parin kuukauden päästä vasemman nilkan koukistaja tuntui heikommalta kuin toinen kun koitin istuma-asennossa pelkällä koukistajalla nostella juttuja ilmaan. Joskus vuodenvaihteessa häkellyksekseni samat oireet tuli oikeaankin jalkaan joskin ehkä vähän lievempinä. Vähän jo siinä pelästyin että onko mulla joku MS-tauti tai vastaava alkamassa ja arvoin lääkäriin menoa ajatellen pahinta. En sitten saanut aikaiseksi jostain syystä, ehkä siksi koska kaikki perus fyysinen toiminta oli vaivatonta. Talvipyöräilin aivan normaalisti jne.

Sen huomasin että kantapäillä ei pystynyt kävelemään, mikä oli vähän huolestuttavaa. Homma lähti siitä molempien jalkojen osalta kuitenkin paranemaan päin taas ja kuukausi sitten helpotuksekseni huomasin, että tuokin onnistuu vihdoin kuten back in the days. Nyt oon pyöräillessä huomannut pientä väsymisenkaltaista tunnetta pohkeissa, jota ei joskus esim viime kesänä vielä nähdäkseni ollut tässä määrin, mutta veikkaan että se on ihan vaan lihaskunnon puutetta johtuen sekä näistä hermosto-oireista että pitkään venähtäneestä voimaharjoittelutauosta (kiitos covid).

Mutta joo. Aika pitkäkestoinen rupeama, mutta onneksi näyttäisi parantuneen lopulta itsekseen. Vähän hankalia nää tällaiset jossa ei oikein tiedä kehittyykö tilanne huonompaan vai parempaan. En sitten tiedä oisko lääkärikään osannut tuolle muuta tehdä kuin tarjota jotain relaksantteja tms? Leikkauspöydällekään ei kai kovin herkästi tällaisista lähdetä?

Ite kans tapellu uniongelmien kanssa oman osani. Yksi ratkaiseva tekijä on ollu kofeiinin kokonaan pois jättäminen. Ruudulta pyrin arki-iltana olemaan veks viimeistään kasilta. Yksi toimiva työkalu on etäterapiana apin kautta toteutettava uniterapia. Lähetteen saa tk:lääkäriltä. Ketoosi syventää unta ja parantaa sen laatua mutta jos on kova stressi päällä niin välttämättä oo fiksuinta jos ei oo aikaisemmin ollut.

Mut joo. Stressi on pahin kaikista. Työkalut ja elämäntavat hoitaa siitä ympäriltä mut stressi on se ydintekijä. Suosittelen etsimään työkaluja, jotka vähentävät stressikuormitusta. Itselleni toimivat jooga ja meditaatio.

Voi ziisus kun osaa jalkapohjan syylä olla syvällä. Viikkotolkulla syövytelly muurahaishapolla, kuorinut kerroksia mut vasta nyt pääsin kunnolla pahaan ytimeen. Päiväsi ovat luetut paskiainen!

Syylend muuten eka itsehoitokama joka on toiminut kunnolla, ottaa toki aikansa. Vuosiin ei oo kyl mitään ollu kun poistin tolla joskus kaikki.

Ok, keski-ikä lähenee ja sydämen lyönnit kuuluu toisessa korvassa. Verenpaineet on kuitenkin minulle normaalilla tasolla. Missä vika?

^Google pulsoiva tinnitus. Malformaation/aneurysman mahdollisuus kannattanee poissulkea.

ei tää ole tinnitusta kuullukkaan

Ei meinaa mitään ininää, vaan nimenomaan sykkeen tahtiin olevaa ”suhinaa”.

Musta silloin Olli Lindholmin menehtymisen aikoihin joku lääkäri sanoi, että jos säännöllisesti nukahta alle 20 min, on hyvä todennäköisyys, että on apnean tai muun unenlaatua heikentävän ongelman takia kroonisesti väsynyt :thinking: