Dear Eki - Lääkäripalsta

Itsehän tulen tänne retostamaan että onneks mulle sopii tämä 7-15 kuvio aamuherätyksineen todella hyvin, en haluiskaan valvoa pitkälle yöhön kun päivällä on paljon kivempi tehdä juttuja. Muistan kyllä että joskus yliopisto-opintojen alkuaikoina tykkäsin pötkötellä ysiin-kymppiin asti, kun ei ollut silloin vapaa-ajasta pulaa eikä kiire mihinkään.

Kyllä mä tunnistan illallapuuhailun ja -kukkumisen viehätyksen tottakai. Luulen että monella jolla on pieniä lapsia ja prioriteetit vähän hakusessa niin tää voi olla paha kun se ilta on vasta sitä kullanarvoista ”omaa aikaa”. Mutta nyt ku ne ajat on onnellisesti takanapäin niin oon ruvennu ylipäätään arvostamaan aamuja. Hienoa aikaa!

Mulla on kans kovin samanlaisia huomioita ku muutamalla ylemmällä aamuheräilyn ja aiemman nukahtamisen kanssa ja noin. Teen kans 7-15 töitä ja ei oo mulle yhtään ns. luontainen rytmi tämä, mutta kummasti sitä heräilee useimpina aamuina jo sarastusvaloon muutaman minuutin ennenkuin kellot soi. Tässä oon nyt vähän reilun kaksi vuotta eläny tähän tyyliin enkä esim kolmivuorotöitä viittis enää millään.
Meinaa illat kyllä venyä melko myöhäiseksi vaikka väsyttääkin, yleensä noin 6-6,5h malttaa nukkua ja aina väsyttää, saatana. Iltapuuhailu best, juuh.

Lisättäköön vielä että mulla kans esim lomalla mun rytmi lipsahtaa tosi helposti siihen et valvon kahteen ja heräilen joskus puoliltapäivin jos ei oo kelloo.

1 Like

Tää ei nyt varsinaisesti liity, mutta viime vuonna funtsin aikaisen nukkumaanmenon, eli tinkimisen mun omasta ajasta, jotta olisin huomenna pirteänä työnantajalle varatulla ajalla, olevan ns. paska idea.

6 Likes

mulla tää iltavalvominen on tavallaan sitä että otan aika korkealla korolla lainaa tulevaisuuden omasta ajasta. Tommoset 2-3h depispäikkärit ei itelle oikeen oo semmosta omaa aikaa minkä takia kandee valvoskella.

Mulla on yks työkaveri (kotona rouva ja alakoululainen) joka menee nukkumaan klo 20-21 ja herää joka aamu klo 5 ja puuhailee omiaan aamusella ku muut nukkuu. Minusta varsin innovatiivinen ratkaisu.

Itte en tohon pystyis. Ite oon ratkassu tän niin että on työ jossa mukavat työajat, omaa aikaa otan illalla, aamulla ja muutenki millon tahdon. Hih hih. Hajotkaa paskaan elämäänne vitun normot.

1 Like

näin minä makaan kun sinä käyt töissä

1 Like

Siis unirytmihän on ollut jopa intissä ihan sama.
EI unta ennen puoltayötä, aamuherääminen tuskaa.

Kellonympäri valvominen auttaa toki nukahtamaan seuraavana iltana aikaisin, mutta ei auta aamuheräämiseen. Vaikka väkisin herääkin ja vielä toisenakin iltana nukahtaminen on helppoa, ei se eneää kolmantena ole. Ja siinä välissä kaikki kolme päivää on mennyt ihan pöhnässä, väsyneenä ja flegmaattisena.
Ja aina melkein pukkaa tuossa viiden kuuden aikaan aivan hirveä väsy. Se menee ohi ja seuraava uniaika on sitten klo 1 jälkeen. Päikkärit auttaa jos ehtii, eikä vaikuta illalla nukahtamiseen.
Unen laatu sinällään Ok, mutta määrä jää vähäiseksi.
Ja vaikka liukuva työaika onkin, haittaa työtehtävien hoitoa jos tekee työt sellaiseen aikaan, ettei muut ole töissä. SIksi joutuu sopeutumaan n. 8-16 työaikaan, vaikka tänäänkin aloitin vasta 9:30.

Päikkärit kuudelta ei vaikuta illalla nukahtamiseen? Oukki.

e. Oikeestaan en ehkä ihan ymmärrä mikä sun ongelma on. Unirytmi on sopeutunut työaikoihin mutta joskus väsyttää. Herääminen ei ole kivaa? Ei kai se kenenkään mielestä oo. Jos oot toimintakykynen, työkykyinen ja elämänhallinta kondiksessa niin ei kai oikein voi ajatella että nukksit liian vähääkään.

eikun ei ole sopeutunut. Ikinä ei saa illalla unta siihen aikaan, kun olisi järkevää.
Vaikka söisin hiilari-iltapalan samaan aikaan lasten kanssa kahdeksalta ja menisin yhdeksältä nukkumaan. Ehkä se sitten on nukahtamisvaikeus, jota voisi hoitaa pillerillä.

Toisaalta, jos aamulla ei ole heräämisvelvotteita, eli ei tarvitse patistaa lapsia päiväkotiin tai kouluun, eikä tehdä töitä, ei myöhäinen nukahtaminen ole ongelma, kun voi nukkua vastaavasti pidempään.
Eikä rytmi siirry jatkuvasti eteenpäin. Se vakiintuu kahdessa yössä tuohon n. 02-11 väliin ja pysyy siinä.
aamulla herääminen lyentää uniaikaa, mutta ei helpota aikaisempaa nukkumaanmenoa. Puuhasteli illalla omiaan tai ei. monesti tulee kyllä puuhasteltua. Eilenkin, asensin vessan kynnyksen, joka oli odottanut ovenpielessä 2kk, ja vedin silikonit kodinhoitohuoneen pöydänreunaan ja asensin talon viimeisen jalkalistan eteiseen sekin oli odotellut valmiiksi leikattuna, että hakee akkunaulaimen varastosta ja liipaisee. Sitten vielä piirtelin vähän ja kuunteliin musiikkia, mutta en katsonut mitään ruutua.
Menin nukkumaan kahdentoista aikaan, vaikkei vielä tuntunut siltä ja varmaan joskus puoli kahden aikaan sai unen.

Itselläkin luontainen rytmi on jotain ihan muuta, mutta väkisin pystyn toimimaan 8-16 työajan puitteissa, eli ongelmat eivät ole yhtä pahoja kuin käyttäjä uljaalla. Mulla auttaa jonkin verran jos pystyn kurinalaisesti aikaistamaan nukkumaanmenoa. Harmi vaan että selkärankaa tähän toimintaan löytyy yhtä paljon kuin etanalta.

Päikkärit tosiaan on huonohko ratkaisu (parhaimmillaan silti parasta! :heart_eyes:), mutta välillä pakollisia jotta pystyy sitten vapaa-ajalla toimimaan edes vähän alusta.

Viimeisen vuoden ajan on tuntunut, ettei oikein palaudu vaikka nukkuisi ihan reilusti. Kävin uniapneatestissäkin, mutta siitä ei ollut kyse. Melatoniinia tekisi mieli testata.

Painopeittoa voin kyllä suositella, auttaa nukahtamiseen. Ostin sen ensin puolisolle, mutta jäi minun käyttöön, joten saisi olla painavampikin kun mitä nyt on.

Jos ei nukuta (ja on oikeasti rauhottanu elämänsä niin että on mahdollisuus tuntea nukuttaako vai ei) niin ei missään nimessä pidä mennä nukkumaan.

Jos aamulla herääminen tuntuu vittumaiselta ja on olo että olis kiva saada pidempiä unia mutta tästä huolimatta elämä sujuu jotenkuten, et unohtele asioita, et hukkaa tavaroita, et saa hallitsemattomia raivokohtauksia, et unohda tapaamisia, rahaa tulee tilille, lapsilla on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä ruoka-aikoina, niin en ehkä kauheesti ottaisi ressiä asiasta.

Tässä parhaimmat elämänohjeeni Sinulle juuri tähän hetkeen.

Olihan tästä joku vuosi sitten enemmänkin juttua jossain lehdissä että toisilla ihmisillä on aikaisempi ja toisilla myöhäisempi rytmi ja se on ihan normaalia joskin epäkäytännöllistä jos työajat on suht kiinteät. Ei kyseessä ole siis että sussa olisi jotain vikaa, eikä kysessä ole sama juttu kuin se että vähän väsyttää kun herätyskello soi.

kiitos näistä isällisistä ohjeista.
EIhän tuo tosiaan muuta haittaa aiheuta, kun vaikeuden nousta ylös aamuisin ja iltapäivän väsyn.
Iltapäivän pahin puutuminen sattuu huonosti siihen kohtaan, milloin olisi perheen näkökulmasta paras aika puuhastella arkisia askareita, touhuta lasten kanssa, leikata nurmikkoa, käydä kaupassa ja huoltaa polkupyöriä. Nyt se meinaa olla vähän raskasta.

1 Like

Vahvistetun diagnoosin puutteessa yleensä viittaan D(elayed)S(leep)P(hase)D(isorder)-epäilyyn.

Eli tuppaa alkaa unettaa joka ilta/yö/aamu jokunen tunti myöhemmin ku edellisenä yönä. Aamusin usein tekee mieli kuppi tai kaks kahvia koska ei ehi saamaan tarpeeksi unta tai se unikaan ei riitä ku joku osa hermostosta väittää et nyt ois niinku just oikee aika nukkuu. Sit saatan ottaa torkut myöhemmin siitä kahvista huolimatta. Illaksi saatan piristyä jos uupumiseltani jaksan. Sit jos meen nukkuu tosi aikasin eli ennen iltazoomeja, ni saatan nukkua just sen pari tuntia, herätä iltazoomeihin enkä nuku enää pätkääkään. Iltazoomeissa on vaikee nukkuu vaikka ois univelkaa ja uni ois maittanu alkupäivästä eikä lääkkeetkään aina riitä.

Jotain sanotaan, että tohon DSPD:hen usein liittyy joku CRY2-geeni ja poikkeava vaste melatoniinille, tiiä sit.

Ja minä kun olen luullut olevani valvomisaddikti, jonka vuorokausirytmi hiipii ilman erityisiä ponnisteluja aina vaan eteenpäin, mutta tää voisikin olla joku /disorder/.

Kaipa nukahtamisongelmat voi medikalisoida ja osalla ehkä jostain biologisesta onkin kyse, mutta ihminen on myös hyvin mukautuvainen.

Jos ei illalla nukuta, on tosi paljon ja vielä lisää unentuloa häiritseviä tekijöitä, joiden poisteluun kannattaa pyrkiä.

1 Like

Ottamatta kantaa kenenkään henkilökohtaisiin tilanteisiin (koska ovat niin nyanssikkaita, ettei tässä formaatissa oo mielestäni järkevää), niin unirytmi/päivärytmiasioissa kannattanee kokeilla muutoksia ruokailurytmiin. Se on kuitenkin päivänvalorytmin ohella yks tärkeimpiä elimistön rytmeihin vaikuttavia juttuja.

Ja tietysti valorytmin osalta ne näytöt ajoissa kiinni, jos illalla on tarkoitus nukkua ajoissa.

2 Likes

Rangaistuksena siitä että olen täällä jaellu jotain ihme unineuvoja, en pääse enää aamuisin ylös. Kamalan vaikeeta herätä. Oijjoi. Lisähöysteenä se että väsyttää ja nukuttaa illalla ihan hirveesti. Varmaan kuolen pian.

3 Likes

mikäs suhun iski? neuvonnan jälkeinen masennus?

Noniin. En oo yksin.