Cyclo Cross/Gravel Grinder/Monstercross -speksauslanka

Aattelin tätä köyhän miehen “Looppia” testata tulevassa retkibuildissa.

http://www.rosebikes.fi/tuote/xtreme-pro-free-town-ii-handlebar/aid:257352

Vähä vähemmän backsweeppiä jne. mutta kokkeillaan.

Mika K - 12:14, 9.1.2015 »

Mä olen jo kauan miettinyt miksei noita strutseja ole pyörien keuloilla enemmän.

Kiinnosta kyllä tommoinen tosissaan.

Mikä johti sut Konga-trussiin? Minkälainen oli hinta ja saatavuus muihin merkkeihin verrattuna?

E: Oletko kokeillut muita merkkejä/malleja? Eikös 1-V:llä ole joskus ollut jotain muitakin trussikeuloja esillä?

Pistetään tähän väliin Krampus Pursuit!

Ei.

pistä pois

Laku - 19:42, 9.1.2015 »
Mika K - 12:14, 9.1.2015 » Mä olen jo kauan miettinyt miksei noita strutseja ole pyörien keuloilla enemmän.
Kiinnosta kyllä tommoinen tosissaan. Mikä johti sut Konga-trussiin? Minkälainen oli hinta ja saatavuus muihin merkkeihin verrattuna? E: Oletko kokeillut muita merkkejä/malleja? Eikös 1-V:llä ole joskus ollut jotain muitakin trussikeuloja esillä?
Minua kiinnostaa truss-keulan soveltuvuus eri mittaisille emäputkille. Tarvittaessa avaruudettimia vai?

Olisko tuo uhka vai mahdollisuus täysjäykkään 29+/29 enskapyörään?

dILETANTTI - 20:34, 9.1.2015 »
Laku - 19:42, 9.1.2015 »
Mika K - 12:14, 9.1.2015 » Mä olen jo kauan miettinyt miksei noita strutseja ole pyörien keuloilla enemmän.
Kiinnosta kyllä tommoinen tosissaan. Mikä johti sut Konga-trussiin? Minkälainen oli hinta ja saatavuus muihin merkkeihin verrattuna? E: Oletko kokeillut muita merkkejä/malleja? Eikös 1-V:llä ole joskus ollut jotain muitakin trussikeuloja esillä?
Minua kiinnostaa truss-keulan soveltuvuus eri mittaisille emäputkille. Tarvittaessa avaruudettimia vai? Olisko tuo uhka vai mahdollisuus täysjäykkään 29+/29 enskapyörään?
Ehdottomasti mahdollisuus. Toi edellisellä sivulla postaamani Jones löytyy omasta tallista ja täytyy kompata Mikaa truss keulan erinomaisuudesta. Ohjaus on jäykkyyden myötä erittäin tarkka ja jarrutuksessa tapahtuva taipuminen on olematonta. Jos meinaat Paradoxiin truss keulaa alkaa sovittamaan menee se todennäköisesti kustomiksi jo ihan siitä syystä että Jones on ac mitaltaan lyhyt ja 55mm rakella joten ohjaus menee aika hätäiseksi. Tosin uudessa 29+ Jonesissa taitaa ac mitta olla pidempi, mutta rake on reippaat 76mm.

Mika voinee kertoilla itse huomasiko eroja Kongan ja Jonesin keulojen välillä.

Olisin samalla kannalla eli ehdottomasti mahdollisuus!

Tuo trussin ajotuntuma on niin paljon paree kuin mikää muu itsellä ollut jäykkä keula. Erityisesti sen huomaa jossain ruffimmassa kivikossa ja juurakossa, kun eturengas ei nulju puolelta toisella, vaan pitää sen käskytetyn ajolinjan ja etenee kuin hirvi. Samoin jarrutuksessa tärinät jne loistaa poissaolollaan ja luotto keulaan on kova, vaikka painoa ei juuri normiteräskeulaa enemmän olekaan (itseasiassa mun Konga alukaulaputken kans painaa saman kuin Sawyerin orkkiskeula eli jotain 9XXg se oli).

Itse päädyin tuohon trussiin netistä luetun perusteella. Kaikki hehkutti ratkaisua ja paatuneena jäykkis-miehenä se sopi omaan ajatusmaailmaan paremmin kuin hyvin. Lisäksi, kun itse olen aika raskastekoinen tukevampi keula kiinnosti. Tuo mun Konga Truss tosiaan tehtiin omiin tarpeisiin ja aika ennustettava oli tuntuma/käyttäytyminen raken jne suhteen. Mulla taitaa olla kans 50 tai 55mm rakea, jos oikein muistan. Mitoitettiin tuo oman pyörän emäputkeen just eikä melkein ml. ohjainlaakerin stack-mitta. Mutta kai tuohon voi muutaman avaruudettimen laittaa yläpäähän hieman vapausasteita tuomaan. Itse en ainakaan nopealla koeajolla ole Jonesin trussin ja Kongan välillä eroja huomannut. Toki niitä varmaan on, mutta dekadilla pienempiä kuin muihin keularatkaisuihin verraten.

Itse kyllä suosittelen ottamaan Kongaan yhteyttä tässä asiassa. En tiedä mikä Jonesin Trussin nykyinen hinta on ja mun keulan hinnnasta en huutele, koska tilasin sen ennenkuin Kongan paja oli virallisesti olemassa eli nykyään mennään varmaan ns. hinnaston mukaan. Veikkaan kuitenkin kotimaisen vaihtoehdon olevan selvästi edullisempi ja mikä parasta, se on sitten just eikä melkein runkoon sopiva. Ja loppuun kuva :slight_smile:

http://www.kongabicycles.com/Pics/trussfork_gallery1.jpg

Kiitos tiedoista ja arvioista. En paljoa Kongan sivuja ole katsellut, mutta vahva arvaukseni on että trussikeulan mainostaminen ja hinnastoiminen voisi tuoda asiakkaita. Trussirunkoja ei kanssa liikaa näe. 29äri tai rasvapyörä trussikeulalla ja -rungolla vois kiihottaa monia ostamiseen.

E:korjaan ulosantiani: kyllähän tuplakolmiorunkokin on trussi-rakenne, ja kyllä niitä näkee joskus liikaakin. Tarkotin lähinnä jotain quadangle-, pholcus-, trussbridge-tyylistä monikolmiorunkoa.

Trussikeula näyttää siltä, että tohon kylkeen saisi pyöräretkeillessä jonkun pienen sivulaukun tai pussin kiinni kevyelläkin kiinnitysratkaisulla vs. yhteen putkeen telineen pulttaaminen.

Oma puolikiloinen täyskuitukeula toimii kyllä mainiosti, mutta pakostakin lukemansa perusteella alkaa miettiä, josko parempaakin voisi olla. Eron pitäisi kyllä olla aika selvä, että nykyisen tilalle ostaisin toisen keulan ja samalla lisäisin fillarin painoa melkein puoli kiloa.

Jesh. Tietty kuskinkin painaessa aataminasussa helposti >100kg alkaa olemaan hyvällä ajotuntumalla pientä painonlisäystä enemmän merkitystä, varsinkin jos täyskuitu aiheuttaa maastossa sydämentykytyksiä.

Kiitos vastauksista. Paradoxista meinasin tehdä hassuttelupyörän. Runko on roikkunut tallin seinällä pari vuotta, kun se meni takuuseen ja otin Primen tilalle. Sekin on jo kerran vaidettu uuteen runkoon takuuna. Vanha on nyt hitsattu kuntoon Finpeakilla. Runkoja on enskaan riittävästi. Onhan tuo täysjoustolla ajaminen mukavaa, mutta silti Surlyllä olen viimeajat taas sinkuloinut ja siitähän tämäkin lähti.

Paradoksin geo voisi toimia hyvänä pohjana täysjäykkisenskalle. Runko on siinä tilassa, että oli tarkoitus ajaa se ns. loppuun. Siihen en ehkä raaski truss-keulaa laittaa. Tarkoitus olisi ihan rytistellä hissienskaakin kokeeksi. Eteen ajattelin 29+ kiekkoa. Tätä pitää haudutella.

Löytyi muuten Ali Babasta Trussia This product is no longer available.

jahas jenkkikisa vasta huomenna

Löytyi muuten Ali Babasta Trussia http://xacd.en.alibaba.com/product/434601781-221658446/HOT_Ti_truss_fork.html
Uh, vois olla kova Raijiniin. Onneksi pyöräily alkaa kiinnostaa taas enemmän vasta keväällä, joten voin sivuuttaa tuon tyynesti.

Yli 180cm pitäis kieltää pyöräily. Period.

…joke joke

Tai sitten tarjota apua fillarin säätöjen kanssa. Satula näkyis olevan aika edessä ja surullinen, stemmi lyhyt ja spacereiden korottama (korkean emäputkenkin jatkoksi) ja työmatkatempoilijoiden vakiosäätönä huput laitettu sojottamaan ylös.

mash cxss pitäis kieltää. Miten ihmeessä cinelliltä on tullut noin ruma ja tyhmä runkosetti :frowning:

kyttyra - 11:05, 12.1.2015 » mash cxss pitäis kieltää. Miten ihmeessä cinelliltä on tullut noin ruma ja tyhmä runkosetti :(
Pah. Se on hieno. Tahon yhen.