Crescent Mixte 306 Fashion line

Noniin, tästä tulee tyttöystävälle Joululahja.
Kävin noutamassa toissapäivänä Tikkurilan lähistöltä vanhalta patulta.
Pyörä on seissyt kuivassa tallissa n.15 vuotta omistajan mukaan (oli tyttären pyörä).

Jos jollakulla on antaa vinkkejä/neuvoja keskiön, takanavan yms. suhteen olisin hyvin kiitollinen.

Asiaan.
Teen pyörälle täyshuollon ja sinkuloin sen mitä luultavimmin siinä samassa.
Tähän mulla on kaksi vaihtoehtoa; tehdä tuosta takakiekosta sinkle jos onnistuu (en ole vielä perehtynyt takanapaan) tai muussa tapauksessa mun vanha takakiekko josta meni fix-puolelta ukkorenkan kierteet.

Viiksi-stonga on hakusessa, sekä siihen passelit jarru-kahvat. Tarakka lähtee mitä luultavimmin samassa rytäkässä kiinteän patteri-toimisen valaistuksen kera.
Tarkoitus olisi saada hiukka kliinimpi ilme tuon palikkahässäkän tilalle.

Maalipinta näyttää hyvältä, joten uskon että pesulla ja vahauksella sekä alumiiniosien kiillotuksella tosta saa siistin.

Tässä vielä kuva.

IDEOITA?

Onko toi muhvitettu runko? En tiennytkään että Crescent on sellasia tehnyt mixteihin. Ehkä Tuurella on nippelitietoa kyseisestä mallista, ainakin keskiö- ja ehkä vapaaratas-tietoutta häneltä ainakin saat.

Suunnitelmasi kuulostaa hyvältä, kannattaa varmaankin miettiä minkälaiseen käyttöön pyörä tulee. Jos sillä ajellaan talvella ja pimeällä, kannattaa pitää lokarit ja valaistus. Kampien alueella kannattaa säilyttää jonkinlainen ketjusuoja, sillä oletuksella että naispuolinen henkilö todennäköisestikään ei halua lahkeisiin tai legginseihinsä ketjuöljyä.

Ostoslistalle menee mainitsemasi osien lisäksi myös renkaat, ja mikäli tuossa on teräsvanteet niin niiden uusimista kannattaa harkita. Jarrut näyttäis olevan jotkut Weinmannin center-pullit, palat ja vaijerit vaihtamalla ne toimii varsin hyvin, varsinkin jos saat rihdattua kiekot luotisuoriksi.

On muhvirunko, en itsekkän tiennyt moisista.
Ja tuota Tuuren mahdollista tieto-pakettia odottelenkin :wink:

Lokarit säilyy, mutta valaistus muuttuu nykyaikaisemmaksi ja huomaamattomammaksi(ollessa pois päältä).

Joo uudet renkaat löytyy valmiiksi ja sisäkumit on ostoslistalla.
Jarrut, sekä vaihdekomponentit on Shimano SIS ja Tourney-sarjaa.

Kiekot on teräs-Weinmannit, Maillardin navoilla.
Rihtaus myös toki tarpeen mukaan.
Onko noi teräksiset kiekot niin epävarmoja vanhemmiten, vai miksi suosittelet vaihtoa?

Kaikki osat lähtee irti kuin unelma ja vaijerit eivät ole ruosteessa kuin kuoren ulkopuoliselta pinnalta!
Juu, uudet kuoret ja vaijerit ovat kuitenkin myös ostoslistalla…

Teräsvanteet ovat painavia, siinä isoin syy miksi niiden vaihtamista voi harkita. Jo tuohon aikaan kuin tuo Crescent on ollut kaupassa ostajaansa odottamassa on hintavammissa pyörissä ollut alumiiniset ontelovanteet → jäykemmät ja keveämmät.

Vaikka ei kamalasti perustaisikaan pyörän keventämis-hössötyksestä, niin pyörivän massan minimointi, järkevyyden rajoissa, on suositeltavaa. Ajosta tulee paljon mukavampaa kun sitä massaa ei tarvitse jatkuvasti olla reisillä kiihdyttämässä, eron huomaa jo vähemmänkin pyöräillyt varsinkin ylämäissä.

Teräsvanteet on hemmetin paljon painavammat kuin alumiiniset. Pyörän kokonaispaino kannattaa ottaa huomioon kun harkitsee sen muuttamista yksivaihteiseksi.

mä luulen et tohon menee aikalailla heittämällä joku bmx vapaaratas.velipojan resenttiin meni ainakin tuskitta,ja kaippa noissa samaa napaa on käytetty.

Juu ton tiesinkin, ajattelin vain että jos oli jotain muutakin mitä pitäisi tietää.

Cressu on nyt purettu melkolailla kokonaana osiin ja osa palikoista kiilloteltu ja pesty päivän aikana.
Toistaseksi on selvinnyt että tuo keula on Tange ja keskiö Hatta.
Tältä se nyt osissa näyttää

Napoja en kerennyt vielä avaamaan, joten niiden kunto on epätiedossa.
Runko on todella siistissä kunnossa kuitenkin ja se on pääasia.

hoolie - 13:31, 6.11.2009 » mä luulen et tohon menee aikalailla heittämällä joku bmx vapaaratas.
Jos tossa on Maillardin napa, niin saattaa hyvinkin olla ranskalaiset kierteet. Sellaiselle saa vähän hakea bmx-mallista vapaaratasta. Jos Krz tarvitset, niin miulta löytyy vielä ylimääräisenä sellainen (1/8" ja 16t) Saat vaikka vitosella + pk. Pistä privaa jos tarvitset.

Onko noin.
Noh,täällä meni ihan nätisti 16t Dicta sen vanhan pakan tilalle,mut ei tullu tuo mieleen että noissa vois olla ranskis-kierteellä myös napoja.Sori.

CHEERS!

Ensimmäinen koeajo suoritettu viime viikolla. Tosin oheisen kuvan jälkeen oli vielä asennettu jarrut ja lokarit, sekä samalla säädetty stonga, stemmi, yms.
Ihan hauska peli ajaa, joskin pieni mulle. Mutta eihän se mulle tulekkaan…

Laitoin nyt koeajolle mun vanhan takakiekon jossa oli vapaaratas valmiiksi kiinni, aika kepposelta tuntuu tommonen 40/16 välitys. Ja lahjan saajakin on ahkera spinninigissä kävijä joten en usko olevan ainakaan liikaa hänellekkään tuon välityksen.
Ulompi ratas onkin kiinteästi noissa kammissa (SR Custom) ja sisemmällä rattaalla tuli ketjulinjakin aika passeliksi. Joten ulompi saa jäädä toistaseksi lahjesuojineen tuohon kunnes löydän toiset(halvat) kammet tai rälläkän lainaan jostain.

Tän kuvan jälkeen tosiaan on tullut palikkaa kiinni, piti vaan kantaa piiloon olkkarista kesken kasauksen.

Noniin. Nyt on polkimet avattu, putsattu ja kasattu.
Uudet jarruvaijerit ja etujarrupalat a la shimano 105.
Uusi stonga saapui maanantaina ja uudet korkkiteipit hain lähikaupasta Annankadulta.

Rupeaa olemaan paketissa ja täytyykin viedä äkkiä takas piiloon ennenkuin lahjan saaja tulee kylään.

Toiset kammet ois aika jees, mutta muuten alan olemaan tyytyväinen.


mistä sä tuon stongan, tarvitsisi samanlaista, -tapaista täälläkin. Fashion line myös projektina.

Toi on Velo Orangesta, niiden omaa tuotantoa.

Täytyy tykkäillä näistä projekteista. Muista kiristää ketkut ennen kuin tuleva omistaja lähtee koeajolle :wink:

Se isompi ratas on varmaan 50-hampuinen. Olisko 50-19 jo liika kova välitys, tai löytyiskö noita vapareita 20-hampaisina jostain? Keskiön ja vaparin vaihtamalla pääsisit varmaan helpommalla kuin toiset kammet hommaamalla.

kaviskö tuohon valkoiset kammet?

Blah. Miten mä muistin, että Dicta olis tehnyt 19-hampaista vaparia. Näyttäis 18 olevan se isoin yleisesti tarjolla oleva. Eli osta vaan ne uudet kammet myy noi mulle, jos ne on terästä ja hyväkuntoiset.

Ainakin Helsingin Foxcompissa on 20 ja 22 piikkisiä vapaarattaita. Tuli kyseltyä, koska itsellänikin on juuri cressun fashion line samoilla kammilla loppumetreillä. Todellakin muotia nyt. Meikällä kylläkin miesten malli ja aidolla Bellerin ranskistangolla…

Ach… mennyt ihan ohitse minulta tämä projekti…

Minulla on tuota lähimmäksi osuva luettelo vuodelta 1991. Osat vaihtuivat liki vuosittain, joten osaluettelosta ei ole hyötyä.

Koska olet jo sen laittanut ja putsannut, niin osathan ovat varsinaisesti selvillä. Rungon alaputki ja satulaputki ovat cromoa, ne muut putket ja haarukat ovat hi-tensileä. (-pitää taas mainita, että tämän firman hitensile ei ole mitään kiinalaista naularautaa, jota sanotaan sitten hitensileksi, vaan ihan oikeasti se on hyvälaatuista terästä. Luultavasti SS1412, kun ovat sitä muuallakin käyttäneet)

Koko on ilmeisesti 56 senttiä, rungon paino 3100 grammaa ja haarukan 900 grammaa. Se on hyvin kestävä ja luja kapistus. Pyörän hinta oli esim. vuonna 1991 niinkin paljon, kuin 3710 markkaa, mikä oli tuolloin todella paljon rahaa. Mixte runko on aina vähän painavan sorttinen, mutta vastaavasti se on taas liki ikikestävä.

Sangen hieno pyörä. Värin perusteella se on jostain 1989 kieppeiltä. Ne olivat hyviä aikoja… naisilla oli pöyheät tukat ja bleisereissään olkatoppaukset. Maailma kulki rajattoman kasvun uralla. Huokaus sentään… tuo on tosiaan jo 20 vuotias pyörä. Hyvä että se on taas käytössä.

Tavallaan voidaan sanoa, että tuo 92306 oli mixte runkoisten huippumalli, ja yhdenvertainen saman ikäisen 92309:n kanssa. Sait ne kammetkin irti… hyvä asia. Huollettuna keskiö on pitkäikäinen, ja siihen tosiaan nykyisin saa korvaavia ratkaisuja. Mutta tuo kestää hyvin pitkään alkuperäisenäkin. Akseliin voisi laittaa roiskesuojaksi semmoiset kumirenkaat, O-renkaat, juuri siihen laakerikupin reiän eteen. Kyllä sekin edes vähän suojaa. Purkaa ei enää kannata, mutta seuraavan täyshuollon yhteydessä, joka toivottavasti tapahtuu jatkossa vuosittain. Jos pyörä on aivan ympärivuotisessa ja raskaassa käytössä, niin kahdesti vuodessa mieluummin.

Jos pyörällä ajetaan kurassa ja loskassa, niin valkoinen siro itse tehty roiskeläppä suojaisi vielä kenkiä ja ketjua vähän paremmin. Satula voi minun silmääni olla naisen takamukseen ehkä vähän liian kapea… kuuntele tulevaa omistajaa tarkalla korvalla. Koska naiset ajavat vähän pystymmässä, he arvostavat myös esim. jousitettua satulaputkea ihan toisella tavalla, kuin me etukenossa ajavat miehet teemme.

Minulta kesti itseltäni tovin, että tajusin, että se on vaimo, joka päättää, mikä hänen pyörässään on hyvää ja toimivaa, ja mikä taas ei. ← Tämä edellinen lause kannattaa kaikkien naiselleen pyöriä rakentavien lukea ihan toiseenkin kertaan. Ja Ajatuksen kanssa.

Vaimo ajaa Nishiki Arrow Ladyillä. Jousitettu satulatolppa, isohko naistensatula (piti olla valkoinen vielä) säädettävä ohjainkannatin ja suora tanko. (hommasin hyvin tukevan sellaisen). Lähteä saivat esim. nousukahvat ja monet ylimääräiset kamppeet. Säädettävä ohjainkannatin on siksi, että siinä sai suuren korkeuden ja 11 sentin syvyyden, mitä yhdistelmää ei muuten tahdo löytää. Tärkeää tangossa oli käsien täsmälleen oikea kulma. Pehmeät superloni tupet. Muovi tai kumi ei kelvannut. Hiekkatie, ja kova vauhti, ilmeisesti tärinän takia superloni on se paras. Matkaa on 9,2 kilometriä, menomatka kestää 35 minuuttia ja paluumatka myötä mäkeen harjun sivua pitkin reilusti alle 20… laskekaa tuosta. Keskinopeus on hiekkatiellä noin 30 kilometriä tunnissa.

Hän ajaa aika pystyssä, ja paino hyvin tukevasti takamuksen päällä. = Jousitettu tolppa ja iso sopiva oikea naisten satula ovat se paras yhdistelmä. Huomatkaa, että niitä tolpiakin on sitten eri painoluokille, niissä on semmoisia väri täpliä, joista sen oikean painon saa selville. Lukkopolkimina on Shimanon A530 mallit, se kaksipuoleisuus oli hyvin tärkeä asia.

Tuure

-.-

Kiitos ja juu, muistan :slight_smile: Täytyy vielä suorittaa koeajo ennen lopullista niputtamista. Ja nuo valkoiset kammetkin rupes houkuttelemaan…

NKOTB - 3:55, 25.11.2009 » Blah. Miten mä muistin, että Dicta olis tehnyt 19-hampaista vaparia. Näyttäis 18 olevan se isoin yleisesti tarjolla oleva. Eli osta vaan ne uudet kammet myy noi mulle, jos ne on terästä ja hyväkuntoiset.
Noi kammet on lelumiinia, kuten miltei kaikki muukin runkoa lukuunottamatta. Niin ja kiekkoja.

Joo punnitsin rungon ja se oli noilla paikkeilla, on pikkusen paksua putkea muuten.
Satulatolppa on niinkin perverssiä kokoa kuin 25,8 halkaisijaltaan, joten pienehköjen etsintöjen jälkeen päätin senkin kiillottaa ja jatkaa käyttöä vaikka onkin tolla rumalla “erillisellä” kiinnityksellä. Pullottaa noin kapean satulan alta rumasti mun silmään…

Noi ois TODELLA päheet, mutta ei huvittais noita tulleja maksella joka paketista…