Color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä

En viitti enää floodaa, mut NKOTB:inkin kanssa ollaan isossa mittakaavassa samalla sivulla.

En tiedä tuon sanojan tarkoitusperistä, mutta jos aletaan miettimään pitäisikö johonkin puuttua, niin sillä on suora vaikutus puuttumiskynnyksen kasvamiseen. Puuttumiskynnyksen pitäisi olla matala ja itteensäottamiskynnyksen korkea.

Totta. Mutta kysymys kuuluu: missä vaiheessa se puuttumiskynnys on jo liian matalalla ja lopputulos on negatiivinen? Esim. työelämästä on aika tuttua se, että jos joka ainoasta virheestä tulee moitteita joltain pikkupomolta, niin siinä ei mikään muutu ainakaan parempaan suuntaan, alkaa vain molempia osapuolia vituttamaan ja itellä moti laskee entisestään. Vastaavalla tavalla vaikuttaisi toimivan yli-innokas kasuaalin rasismin ja ennakkoluulojen osoittaminen ns. kansan syvien rivien eli tolkun immeisten tekemisistä ja sanomisista: se näyttäytyy heille vain nalkuttamisena ja ei palvele tarkoitustaan ollenkaan. Hankala tilanne, en tiedä mistä balanssi löytyy.

Joo siis tottakai sillä, että valtaosa japanilaisista on lyhyempiä, kuin esitetty verrokki, on yhteyttä keskipituuteen, koska ihmisten pituudet muodostavat todennäköisyysjakaumaa muistuttavan jakauman, jossa keskimääräisen pituisia ihmisiä on paljon ja keskiarvosta reilummin poikkeavia vain vähän. Tuon toteaminen ei siltikään ole rasistista, koska tässä ei edelleenkään todeta, että kaikki ovat, tai muutenkaan esitetä eriävää pituutta mitenkään eriarvoisena tms seikkana. Japanilaisten pituus vain sattuu olemaan keskimäärin lyhyempi, kuin vaikkapa suomalaisten, joten sikäläiseen tarpeeseen rakennetut rungot ovat siten keskimäärin pienempiä.

Kyse ei ole missään vaiheessa ollut ennakkoluulosta, ei rasistisesta sellaisesta, ei neutraalista sellaisesta, vaan kyse on ollut ihan vaan yleisesti saatavilla olevasta tiedosta, eikä maininta siitä, että runko on tehty australialaiselle, mikä selittää yleisemmästä tarjonnasta poikkeavaa kokoa tarkoita, että kyseessä olisi jotain ennakkoluuloja japanilaisia kohtaan.

Oon edelleenkin sitä mieltä, että tollanen hakemalla haettu mukarasismiin puuttuminen heikentää sen aidossa tarpeessa käydyn rasismikeskustelun vaikutusta, kun nyt täällä pitää miettiä, että olenko rasisti, jos tiedostan japanilaisen olevan keskipituudeltaan minua lyhyempi. Vaikka stereotyyppisestikin ajattelisin japanilaisen olevan lyhyt, niin ei se minään yllätyksenä tule, että joku voi olla pitkä, enkä silti ole rasisti.

Continuing the discussion from color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä:

Ei pidä. Mutta kannattaa miettiä, liittyykö tuohon tietoisuuteen omassa ajattelussa sellaisia käsityksiä jotka ovat lähtökohdiltaan rasistisia tai johtaako tuo tietoisuus rasistisiin ajatusmalleihin. Ois just tärkeää erottaa rasistiksi väittäminen ja potentiaalisesti rasistisien ajatusmallien esiin nostaminen. Ensimmäinen on syyttämistä, jälkimmäinen mun mielestä lähinnä palvelus. Keskustelun lähtökohtana pitäs olla tietoisuuden lisääminen, ei hyökkääminen ja puolustautuminen tai voittaminen ja häviäminen.

1 Like

Jalo ajatus, mutta kuten täälläkin nähtiin, niin syyttelyltä tuo jälkimmäinenkin usein tuntuu. Ja jos ei varsin syyttelyltä niin ainakin tukaroinnilta.

Ihan sama meno ku seksismilangan kanssa aikanaan. Ei ole seksismiä! Ei ole rasismia! Minua rasittaa lukea! Aika samat tyypitkin. Vänkyti vänkyti. Onneks aika menee etiäppäin ja edistys etenee.

3 Likes

Mä oon kyllä tästä ihan totaalisen eri mieltä, enkä oikeastaan nyt edes jaksa vääntää tästä.

Mä olen lukenut nämä kaikki ja nauttinut. Hyvää settiähän tässä on, kunhan jaksaa olla big wave text surfer, joka ei huku tekstimassaan.

1 Like

Mun on ihan helvetin vaikea ymmärtää sitä, miksi joidenkin ihmisten on ihan_pakko tulla spleinaamaan (lisää haluamasi etuliite), kun joku huomauttaa siitä, että jokin lause/ilmaisu on ongelmallinen/tökerö, koska sen voidaan ymmärtää (erityisesti kontekstista irrotettuna) sisältävän ennakkoluuloja ja rasistisia vivahteita. Toki se huomio oli ilmaistu aika kärkkäästi, mutta jokanen jota hiertää huomauttaminen ilmaisusta, joka on moniulotteinen ja siten myös mahdollisesti ongelmallinen, voisi katsoa hetken peiliin ja miettiä, mikä siinä itseä sapettaa.

Ei ole liian matalaa kynnystä puuttua vähättelevään, halventavaan, syrjivään tai yksinkertaisesti rakenteelliseen rasismiin, jota suurin osa ei edes tunnista tai ymmärrä rasismiksi. En mäkään sano, että myyntitopsun laatija on rasisti tai että kommentti aussikuskin oletetusta keskipituudesta vs. japanilaisten keskipituus olisi tarkoitettu halventavaksi, mutta kyllähän siitä nyt saatana pitää voida sanoa koska ei ole yksi eikä kaksi ihmistä tällä laudalla, jotka on löytänyt siitä rasistisia sävyjä. Ja siitä voi ja siitä PITÄÄ voida sanoa ilman että jengi tulee länkyttämään ja suoltamaan tosi ontuvaa retoriikkaa siitä, miksi kukaan ei saisi kokea asiaa x ongelmallisena/syrjivänä/rasistisena, koska önk tönk. Miksi se on teille niin punanen vaate, jos täysin teihin liittymättömästä asiasta huomautetaan?

Kaikki ymmärtää jo, että on aika iso runko useaimmalle japanilaiselle keirin-kuskille, mutta se ei nyt ollut missään kohtaa tän epistolan pointti. Ja jos te ette kykene näkemään sitä ongelmallista ilmausta, josta ihmiset huomauttivat niin ei teillä pitäisi olla mitään kontribuoitavaa tähän keskusteluun. Joskus voi vaan olla hiljaa, mutta ei rakenteellisen rasismin kitkemisessä.

8 Likes

Tää on semmonen kommentti, mitä kukaan meistä valkoisista länkkäreistä ei voi vakavalla naamalla laukoa ilmoille tän keskustelun tiimoilta. Oikeesti.

Sä unohdat nyt sen, että josba on valkoisena rakennetekniikan inssinä kaikkien asioiden asiantuntija. Myös rasismikeskustelun.

No nytkö pitää mennä henkilökohtasuuksiin vai mitä. Keitä nää on nämä tietyt henkilöt joihin viittaat? Sano suoraan tai anna olla vihjailujes kanssa. Ihan vastaavasti joku vois vaikka väittää että TIETTYJEN HENKILÖIDEN ELÄMÄNTEHTÄVÄ tällä foorumilla on olla ottamatta mistään onkeensa vaikka kuinka asiallisesti sanottais. Mutta ei semmoisen sanominen olis asiallista vaan typerää, alhaista ja liiottelevaa.

edit. miks vitussa tää ei näytä sitä postausta johon vastasin vaikka painan reply-nappia juuri sen postauksen kohdalta ruvetessani kirjoittamaan. Käytänkö mä tätä jotenki väärin.

4 Likes

Josban turauttelu oli liputettu asiattomaksi ja poistettiin näkyviltä varmaan just tovi ennen kuin painoit nappia

Joo mun postaus on vissiin vartin jäähyllä ennen ku palaa ihmisten ilmoille, ni se varmaan tulee sitte näkyviin sunkin lainaukseen.

Tää aihe vaatii jaloja ajatuksia.

En kysy tätä vittuiluna sua kohtaan, vaan yhtenä lähtökohtana pohdinnalle yleisemmin: kuinka kaukana tuollainen peräänkuulutettu mahdollisesta rasismista huomauttamisrealismi on hengeltään vaikkapa meille kaikille surullisen tutusta roturealismista? Eli onko kyseessä vain realismiin vetoaminen, ettei vaikeaa keskustelua ja ajattelutavan muutosta tarvitsisi kohdata?

Joo siis periaatteessa näin se toimisi, mutta hyväksyin sen liputuksen aiheellisena ja viesti jää jäähylle

1 Like

Mun on taas hankala ymmärtää sitä, miksi te rasismia aktiivisesti vastustavat ja hyvää tarkoittavat ihmiset ette ymmärrä, että tällainen jokaisesta pienestä asiasta huomautteleminen ja sormella osoittelu käy monille lähtökohtaisesti samanmielisillekin (kuten minä) todella raskaaksi seurata ja alkaa sotimaan tarkoitustaan vastaan. Kyllä mua vituttaa räikeä rasismi ja loukkaavan ilmausten käyttö ja “vähättelevä, halventava, syrjivä tai yksinkertaisesti rakenteellinen rasismi” ihan niin kuin ketä tahansa pohjimmiltaan hyvää ihmistä, mutta en mä jaksa tämmöisistä väkisin vahingollisiksi tulkituista ja varmuudella ilman pahaa tahtoa kirjoitetuista pikkujutuista valittamista lukea pyöräfoorumilla. Tämä sormella osoittelu muutenkin vain syventää kuilua sun kaltaisten rasismia vastaan aktiivisesti taistelevien ihmisten ja perusjanarien välillä. Lopputuloksena ne perusjanarit viittaa sulle ja sun “joutavalle pikkuasioista valittamiselle” (en ole siis itse tätä mieltä) kintaalla ja sä et saavuta mitään muuta kuin hyvän mielen itsellesi ja hyväksyntää oman kuplasi sisällä. Ei rasismin vastaista taistelua sillä tavalla voiteta. En totta puhuen tiiä miten se voitetaan, mutta mun mielestä toi sataa lopulta vain oikeistoöyhöttäjien laariin, kun se ajaa perusjanareita susta ja sun hyvistä tarkoitusperistä kauemmas.

Kirjoittaja kokee itse olevansa 80% aktiivisesti rasismia vastustava henkilö ja 20% perusjanari.

1 Like

Tää on kyllä hiton vaikea aihe. Niinku oikeasti, olisin varmaan taannoin liittynyt mukaan puhumaan sudenhuutelusta ja kuinka “oikeaa rasismia” ei kohta enää oteta vakavasti, koska sitä “väkisin nähdään” siellä ja täällä.

On ihan väistämätöntä, että kehityksen myötä ne virheet mitä me havaitaan käyvät pienemmiksi ja pienemmiksi. Sellaisiksi, joita ei olla aiemmin edes huomattu, koska on ollut niin paljon isompia kanoja kynittävänä. Kun pyritään 4/5 tasolta 5/5 kohti, ei voi välttyä ns. pikkuasioiden huomaamiselta. Jos tää pääsee yllättämään, koetan hengittää syvään ja miettiä, onko asiassa sittenkin jotain mitä en ole heti huomannut.

Tästä saa kans huomattua, miten tärkeää on antaa korjaavaa palautetta niin, että se on helppo ottaa vastaan. Se pitäis antaa kasvotusten, kahden kesken ja pelkästään faktoihin nojautuen. Jos palautetta tai tällasen “call-outin” tekee julkisesti, kirjoitettuna tekstinä ja vielä mukaan pääsee jotain kirjoittajan motiivien arvailuja, on lähes sadan prosentin varmuudella odotettavissa puolusteleva reaktio.


Pyörän tausta australialaiselle tehtynä on ilman muuta kiinnostava tieto ja kuuluu myynti-ilmoitukseen. Se, että runko on sen takia isohko on lukijalle tarpeeton tieto. Asbia mukaillen runko on sen kokoinen kuin on siksi, että se on tilaajansa mitoille sopivaksi tehty. Voisi se olla tehty japanilaisellekin, vaikkapa naiselle, tosin tuonkokoinen raami japanilaisnaisella olisi tosi epätodennäköinen. (Ja varmaan sitäkin suurempi myyntivaltti.)