Color of cycling: etnisyys ja rotu polkupyöräilyssä

Teit juuri itsesi naurettavaksi. Onnea.

2 Likes

Nyt kyllä kannattaisi jäähdyttää koko tämä viestiketju. Osa myynti-ilmon lukijoista ymmärsi tekstimuotoilun väärin. Se on nyt eskaloitunut aivan turhaksi kiistaksi.

1 Like

Tää vie mummielestä keskustelua aivan väärään suuntaan. Se kuulostaa vähän siltä, kuin kasuaali jokapäiväinen rasismi olisi ihan ok lakaista maton alle, josta se aina välillä tupsahtaa esille, kun joku vähän mattoon kompastuu. Sen sijaan, että selvitettäisiin mikä oli ongelma ja miten ongelman voisi hoitaa.

Onko lukijan vastuulla ymmärtää hiukkasen rasistiset tokaisut siten, että niistä katoaa kaikki negatiiviset vihjailut?

1 Like

Jos henkilön ensimmäinen oletus on “rasismi”, hänen tulisi aivan ensimmäiseksi kysyä asiaa ilmoittajalta, jotta ei leimata syytöntä. Syytön kunnes toisin todistetaan, ei syyllinen kunnes toisin todistetaan. Nythän niin ei tehty. Tämä on pienehkö foorumi, jossa on hyvää porukkaa. Oletetaan aina ensin hyvää, vasta sitten sitä pahinta.

Tässä vastaat siis jälkimmäiseen kysymykseeni, että rasistinen tulkinta on aina lukijan vastuulla. Tuntuu että se lähtee ajatuksesta, että eihän kukaan täällä nyt oikeasti ole rasisti. Valitettavasti näin ei ole ja sun ehdottama toimintatapa ei toimi lainkaan tilanteessa, jossa viestin lähettäjä on ihan pesunkestävä rasse. Koska se luo porsaanreijän, jolla rasistisen sisällön postaaminen foorumille on ihan ok, jos postaaja vain kieltää olevansa rasisti.

Ja täältä on ajettu rasisteja ulos. Täällä ei ole pelkästään yviä tyyppejä, vaikka tämä onkin poikkeuksellisen hyvä foorumi.

“Viestin lähettäjä on pesunkestävä rasse”? Ok. Ilmeisesti täällä tiedetään jotain mitä en itse tiedä. Jään odottelemaan aloittajan vastausta. Taidanpa oikeastaan lähettää hänelle yv:n, että tulee varmistamaan asian, jotta hän ei turhaan menetä mainettaan. Niinkin helposti tällaisen asian voi hoitaa, ilman turhia riitoja.

nyt ymmärrän viittauksen

1 Like

Asbi ei kommentoinut tän topsun alottajaa rasistiksi vaan totesi, että mikäli yleisellä tasolla oletetaan aina, ettei postaaja postaa rasistista sisältöä ja sisällön rasismia pitää erikseen tiedustella, pystyy joku aidosti rasisti postaamaan rasistista sisältöä, joka pitäisi sitten yhteisön normien perusteella tulkita “hyvän kautta” lähtökohtaisesti.

Mitä mä sain tästä tämän nimenomaisen myyntitopikin kuvailusta irti oli: NJS rungot on tavallisesti suht pieniä, nyt on löydetty poikkeuksellisesti isompi koko. Rungon historiasta tiedetään, että sillä on kisannut aussi ja se on kerrottu ja tää on mun mielestä ihan kiva yksityiskohta tietää, jos tällanen kisailuhistoria nyt sattuu rungon omistajaa kiinnostamaan. Samalla on annettu ymmärtää, ettei japsikeirinukoista löydy juurikaan noin pitkällä rungolla ajavia, koska japsit yleisesti on lyhyempiä → tossa ei oo mitään rasismia vaan ihan vaan faktat tiskiin.

Niin ja miks tulin alunperin postaamaan? Kunhan halusin kommentoida

3 Likes

Joo, mutta se miksi saatavilla on 58 kokonen runko tyypillisesti vähän pienempien runkojen sijaan on kuitenkin poikkeuksellista ja on mun mielestä ihan kiva yksityiskohta tietää, että runko on tehty aussille, koska tuollakin tiedolla voi olla merkitystä sen suhteen, haluaako rungon ostaa vai ei. Mun mielestä on ainakin kiva mahdollisuuksien mukaan tietää, kuka on kisannut milläkin mun pyörällä joskus historiassa. Se, että rivien välistä antaa ymmärtää australialaisten olevan keskimäärin japanilaisia pidempiä ei millään muotoa ole rasismia.

1 Like

Kysehän oli siitä että “japanilaiset ovat pieniä, joten tämä runko ei ole tehty japanilaiselle, vaan australialaiselle, jotka ovat pitempiä”

Vaikka japanilaiset ovat keskimitalta lyhyempiä kuin esim suomalaiset, ei se poista FAKTAA että on myös olemassa pitkiä japanilaisia

Eri homma tää olisi ollut jos oltaisiin sanottu että runko on tehty aussikuskille ilman erityistä viittausta kokoon, johon liitettiin nyt kansallisuus

Nyt päät pois tahallaan väärin ymmärtämisen peräaukosta jos ootte sitä mieltä että joku on väittänyt että japanilaisten keskipituus olisi faktuaalisesti jotain muuta kuin se on

Rasismi ei oo myöskään mikään yksiselitteinen asia, jota voisi aina jokaiseen keissiin hyödyntää samalla tavalla, vaan se on monimutkainen vyyhti. Aasialaisiin kohdistuva rasismi on erilaista kuin afrikkalaisiin kohdistuva rasismi. Aasialaisten kokemaan rasismiin liitetään usein aasialaisten fyysiset aspektit, kuten pituus, pienuus ja peniksen koko. Peilaan myynti-ilmoituksen kieltä siis tähän kokonaiskuvaan.

Niin siis sinä määrittelet mikä rasismikeskustelussa on uskottavaa ja mikä ei? Millä asiantuntijuudella sä perustelet sun auktoriteettia tässä asiassa?

Muuten hyvä, mutta se alkuperäinen postaus ei mennyt noin, ei muodoltaan, eikä sisällöltään.

tossahan se alla lukee

tehty australialaiselle, sen takia reilumpi koko

tämä virke sisältää oletuksen että japanilaiset ovat pieniä, jonka vuoksi 58 rungon koko on pitänyt erikseen selittää.

No eihän sisällä. Yhtä hyvin se sisältää oletuksen, että herrasmiehet suosivat isoja runkoja.

perustele väitteesi.

jos japanilaisten lyhyys ei ollut oletuksena, miksi mainita alkuperäisen kuskin australialaisuus syynä reilumpaan kokoon?

vai onko kisaaminen se attribuutti jolla perustellaan poikkeuksellista runkokokoa? jos näin on, pahoittelen kaikilta aiheutunutta mielipahaa ja topikin voi sulkea.

En ole alkuperäinen postaaja, joten sen viestin intentioista en voi vastata, ainoastaan omasta tulkinnastani.

Minusta se lause kertoi rungon alkuperästä, arvoarvostelmia minkään kansakunnan keskipituudesta en siitä löydä.

Edit: enkä ymmärrä miksi tuon lauseen yhteydessä ”australialaisen herrasmiehen” verrokkiryhmäksi asettuisi japanilaiset kokonaisuudessaan. Onko siellä jokaisella käsintehty ratarunko?

1 Like

Ite oon näköjään keskiverto japanilaista miestä lyhyempi. :man_shrugging:

Tommosen lauseen voi toki lukea irrallisena. Tai sitten voi muistaa, että siinä selitetään miksi japanilaiseen ratapyöräilysarjaan valmistettu runkosetti on kooltaan 58.

Yleisesti ottaen musta ois tärkeää muistaa, että jos joku sanoo, että tiettyyn ilmaisuun sisältyy rasistisia elementtejä, niin se ei tarkoita samaa kuin se, että sanoisi ilmaisun käyttäjän olevan rasisti. En itse pidä itseäni rasistina, mutta tiedostan, että samoin kuin 99,9jotain prosenttia ikäsistäni suomalaisista, olen sisäistänyt monenlaisia rasistisiin ajatusmalleihin pohjautuvia juttuja. En niistä koskaan pääse eroon. Mutta mitä paremmin ne tiedostan, sitä paremmin voin olla toimimatta niiden mukaan. Ja tässähän mua pelkästään auttaa se, jos joku sanoo, et “hei, toi ei ollu nyt ihan ok”. En mä menetä mitään siinä, jos korjaan ilmaisuani jättämällä pois jonkun sellaisen sanomisen tavan, joka loukkaa jotakuta toista. Kyllä kielestä riittää, vaikka pitäisikin jotain vahnetuneita asenteita heijastelevia juttuja jättää pois.

7 Likes

“Tämä polkupyörä ostettu uutena viime lokakuussa. Se on siis täysin ajamaton, koska nyt on talvi.”

“Tämä keirin-runko on kookas, sillä se on tehty aussille.”

Kyl te tiedätte, näin nää menee, ei tarvii sen enempää avata, ymmärrätte varmaan mitä tarkoitin, meillä on kuitenkin samat käsitykset tässä taustalla, totta kai jotkut ajaa talvellakin pyörää mutta siis onhan auto paljon helpompi täällä Haukiputtaalla missä me kaikki olettamani mukaan asutaan.

6 Likes

Siis sama asia sanottu tosi monella eri tavalla tosi monta kertaa, mutta ei täällä liene kellään tarkoitus etsiä ja tuhota rasisteja, vaan rasismia sisältäviä tapoja ajatella, puhua ja toimia. Useimmilla meistä niitä jok tap on eikä niistä tiedetä. Pitäis olla ok puhua niistä.

5 Likes