Campa + sinkula -kit

Eli tarkoituksenani olis tehdä Fulcrumin racing 3 kiekosta, jossa Campagnolon 10 lehtiselle sopiva kasettinapa, yksivaihteinen. Ensimmäisenä mielessä on ollut toteuttaa se tuollaisen sinkulakitin avulla, jossa noilla säätöprikoilla saadaan ketjulinja viritettyä oikeaksi. Mutta käykös noi “kitit” yhteen Campan vapaarattaan kanssa?

Tää “projekti” on tarkotus pitää simppelinä,eli jos ei ole mitään toivoa muuntaa järkevällä tavalla Campan vaparia sinkulaksi, niin en väkisin väännä vaan ostan joko Shimanon romppeet tähän kiekkoon tai sitten ostan paremmin asiaan soveltuvan kiekon.

Ei natsaa.
Kaikki sinkulakitit on Shimanon kasetille. Yksi tapa on purkaa vanhoja Campan pakkoja, ottaa niistä väliprikat ja sopivan kokoinen ratas. Valmiilla kitillä tuo ei onnistu.

Toi Campan väliprikkojen lappaminen vierekkäin kuulostaa idealta. Kokeilen sitä huomenna,jos lähikaupasta vähän jeesattais, niin näkee sitten minkälainen tulee… Kiitokset.

Itse tein ostamalla oikean halkaisijan omaavaa pvc viemäriputkea ja siitä pätkin palaset.

Tai sitten vaan starkkiin/koorautaan leikkauttamaan rosteriputkesta oikean kokoista soiroa…

Edit: hetken mietittyäni, rosteriputki ja em. liikkeet ei välttämättä ole itsestäänselviä yhtälöitä, joten kannattaa varmaan puhelimitse varmistaa saatavuus…

Wheels Manufacturingilla on uusi tuote: campan ysille/kympille sopiva sinkulakitti. Mukana ei tule ratasta.

anttipantti - 2 weeks ago » Itse tein ostamalla oikean halkaisijan omaavaa pvc viemäriputkea ja siitä pätkin palaset.
Onko käyttökokemuksia pitkältäkin ajalta? pvc-viemäriputki on siinä määrin pehmeää, etten itse luottaisi.
MrHat - 15 hours ago »
anttipantti - 2 weeks ago » Itse tein ostamalla oikean halkaisijan omaavaa pvc viemäriputkea ja siitä pätkin palaset.
Onko käyttökokemuksia pitkältäkin ajalta? pvc-viemäriputki on siinä määrin pehmeää, etten itse luottaisi.
Ajallisesti noin vuosi, kaksi kertaa joutunut kiristämään...Omalla logiikalla suurin voima kohdistuu eteenpäin (jos ketjulinja suora), eikä sivulle.

Toisessa Shimpan kiekossa Da bomb-sinkulakitti, joka ei tunnu muovin osalta olevan sekään mitään erikoisen tukevaa. Ajatuksena oli aikoinaan kuitenkin, että koko pvc-putkisysteemi jäisi väliaikaisratkaisuksi, mutta on tuntunut kestävän, niin olkoot. :slight_smile:

jos se ratas pistetään paikalleen kierteillä ja ne kierteet vie sitä ratasta kohti sitä muoviputkea, niin silloinhan ketjujen välittämä voima välittyy suoraan kohti sitä putkea todella kovana. Vrt. kierretangon avulla toimiva tunkki, jolla autoa nostetaan.

MrHat - 8 minutes ago » jos se ratas pistetään paikalleen kierteillä ja ne kierteet vie sitä ratasta kohti sitä muoviputkea, niin silloinhan ketjujen välittämä voima välittyy suoraan kohti sitä putkea todella kovana. Vrt. kierretangon avulla toimiva tunkki, jolla autoa nostetaan.
Viestissäni painotus kohdalle "omalla logiikalla" :P Tiedän vain, että hengissä ollaan ja kiekko on vieläkin ajossa samassa kuosissa.
anttipantti - 22 minutes ago »
MrHat - 8 minutes ago » jos se ratas pistetään paikalleen kierteillä ja ne kierteet vie sitä ratasta kohti sitä muoviputkea, niin silloinhan ketjujen välittämä voima välittyy suoraan kohti sitä putkea todella kovana. Vrt. kierretangon avulla toimiva tunkki, jolla autoa nostetaan.
Viestissäni painotus kohdalle "omalla logiikalla" :P Tiedän vain, että hengissä ollaan ja kiekko on vieläkin ajossa samassa kuosissa.
juu. Ei siinä mitään, jos homma pelaa. Ei muuta, kuin: turvallista matkaa! http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/f/f6/Team_ahma_logo.JPG/255px-Team_ahma_logo.JPG

Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä.

Ainakin vanhoissa Campan takanavoissa on enklantilainen kierre, johon vapaarataskasettitsydeemit kiinnittyy. Eli suoraan kierteelle bemaxivapaaratas kiinni ja kiekon uudelleenrihtaus. Mitenköhän on uudempien campan napojen kanssa.

Esimerkki.

MrHat - 2 hours ago » jos se ratas pistetään paikalleen kierteillä ja ne kierteet vie sitä ratasta kohti sitä muoviputkea, niin silloinhan ketjujen välittämä voima välittyy suoraan kohti sitä putkea todella kovana. Vrt. kierretangon avulla toimiva tunkki, jolla autoa nostetaan.
Kasettinavassahan ratas on rihloilla, eikä kierteillä.
joope - 2 hours ago »
MrHat - 2 hours ago » jos se ratas pistetään paikalleen kierteillä ja ne kierteet vie sitä ratasta kohti sitä muoviputkea, niin silloinhan ketjujen välittämä voima välittyy suoraan kohti sitä putkea todella kovana. Vrt. kierretangon avulla toimiva tunkki, jolla autoa nostetaan.
Kasettinavassahan ratas on rihloilla, eikä kierteillä.
Itsellä siis juuri kyseinen tapaus (rihlat)....näköjään pitäisi opetella lukemaan :/