Brevetit (ja muu pitkänmatkan suorituspyöräily)

Mukavan näköinen tapahtuma ja voisi hienosti yhdistää rantalomaan hmmmmmnm

1 Like

Ai hemmeri paimenkoirat haukannu Sofianen pohkeesta välipalan Kreikassa :frowning_face:

Oisko kontekstia tai linkkiä?

Ei muutaku Sofianen häviävä somepäivitys Hellenic Mountain Racesta. Joutunee keskeyttämään.

Ai saakeli. Pirullista.

Luultavasti iso pettymys myös koiralle. Mahtaa olla sitkeää lihaa.

4 Likes

Reissuraportti ekalta nelisataselta

Tossa viikko takaperin olin Porkkalanniemessä mökkeilemässä, kun satuin bongaamaan että Telegrafbergetin näköalatasanteelle oli jemmattu loottia:

Pussista löytyi notchasin lätsä, huivi ja todella mässyt Oakley X Mash -blehat. Lasit tuli tarpeeseen koska muksu oli naarmuttanut edelliset samalla reissulla.

Vähän jäi tunne, että tommonen parin kilsan nouto ei oo ihan riittävä ensireissu noille kamoille, joten otin viime perjantaina ekan aamujunan Seinäjoelle ja käänsin siitä suunnan kohti etelää. Tavoitteena oli ajaa elämäni eka 400 ACP-aikarajassa ja rallatella sitten kotiin. Jätin option päättää Kokemäellä käännynkö Porin vai Huittisen suuntaan.

Vaikka kaikki päällä olevat kamat kastui heti startissa vesisateessa ja vastatuuli toivotti tervetulleeksi alkoi homma sujua ihan ok kun muutaman tunnin jälkeen sateen uhka väistyi ja tuulen sai sivumyötäiseksi taakse. Hyvänä motivaattorina lasettaa oli päästä Pohjanmaalta pois:

Ennen Kokemäkeä tein pienen maisemamutkan Säpilän riippusillalle. Pohdin uukkaria, koska mun Uzi painaa tonnin.

Kokemäellä paikallisten bensalenkkareiden kiihdytysajoja seuratessa päätin jättää Porin toiseen kertaan. Suuntasin Punkalaitumelle kohti taukopaikkaa. Tein pienen pummin etsiessäni lossia Kiettareenluodolle, kun niitä ei ollutkaan laskettu vesille. Mutkan kautta selvisin taukopaikalle joka osoittautui vanhainkodin grillikodaksi. Söin kylmän roiskeläpän, pyörin hetken märkänä makuupussissa ja päätin jatkaa matkaa Forssaan aamupalalle. Ennen ja jälkeen Punkalaidunta sade palasi ilahduttamaan ja tuuli vähän pyöri. Kesäkelit oli parhaillaan, päällä oli ihan kaikki kamat (bibsit, trikoot, irtolahkeet + paita, irtohihat, takki, tuuliliivi ja kevytuntsa) että tarkeni.

Aamiaisella Forssassa mieliala nousi aika reilusti kun tajusi, että matkaa on enää 70k eikä kiirettä oo enää ollenkaan. Brevetti tulee valmiiksi kun vaan pyörittelee rennosti eikä iske mitään katastrofaalista mekaanista jota ei saa tien päällä korjattua.

Ennen Forssaa ja Liesjärven tienoilla oli vielä bonarina kivaa sorapätkää. Myös Saaren kansanpuisto oli uusi tuttavuus, meen varmasti käymään uudelleen.

Lopulta oli jäljellä 2-tien varsi Masuuniin, jonne päätin suoritusosuuden. Koska kiire päättyi Masuuniin, join ensin puoli tuntia yhtä kahvikupillista ja sitten lämpimän ruoan päälle. Väsytti, vireys laski saman tien kun itselle asetettu tavoite oli saavutettu.

Loppureitti kotiin oli onneksi Espoo 200:lta tuttu pätkä, jonka osaisi vaikka unissaan. 120-tien piennar oli muun liikenteen osalta tutun perseestä, autot viisti hihaa ja helvetillinen kiire tuntui kaikilla olevan. Empiirisen havainnoinnin perusteella kuskit oli kohteliaimpia lakeuksilla, Satakunnassa vähän nihkeämpää ja Uudellamaalla tosi tökeröjä. Mikä lie siinäkin.

Takkulasta Tuvalle oli pakko ottaa Velskolan mutkassa karkinsyöntitauko, kun pyörä ei enää liikkunut mihinkään. Velskolan- ja Kunnarlantiet oli kuitenkin kiva ajaa. Bembölen Shellillä vielä pikku reflektiopaussi, kuppi kahvia ja koko reissun varalla kulkeneet kofeiinigeelit (hyi hitto) nassuun ja kotiin.

Reissulla oli hyviä ja heikkoja hetkiä ja soolona ajamisessa omat etunsa, mutta kyllä näillä pidemmillä siivuilla olis kiva olla juttukaveri matkassa. Vaikka osan matkaa.

Reitti oli kiva. Ennen reissua löysin myös edullisesti käytetyn tehokammen, siitä oli tosi paljon hyötyä että sai pidettyä matkanteon tasaisena eikä tullut poltettua kaikkia tikkuja ennen aikojaan. Jos vielä 600 ja SR-sarja täyteen tänä kesänä…

22 Likes

Hyvin vedetty! Ja hienoa, että blehat pääsi kunnon käyttöön! Mietin, kun IG:n puolella kukaan ei postannut, että löysiköhän joku sivullinen stääshin. Mä siis jemmasin lakit tänä vuonna, oli todella hauska tapahtuma, hienosti lähti jengi ajamaan.

6 Likes

Postasin IG:hen mutta jotain siinä säädin ja yritin jälkikäteen lisätä RWGPS:n lisäksi sun käyttäjätiliä ja notchasia siihen storyyn muttei tainnut onnistua. Näköalatasanteella oli joku lintubongausviikko käynnistynyt kun menin etsimään kätköä, paikalla olleet kymmenkunta bongaria olivat vähän ihmeissään kun aloin kykkiä ympäri plattaa…

5 Likes

Se on muutes Nathalie Baillonil Tarfia-Northcape maailmanennätyspyristelyt edenny jo Juvalle asti: Nathalie Baillon - Ultra Cycling Adventures - WWW.NATHALIEBAILLON.COM

Liekö joku sääntötekninen homma ettei köpiksen kautta ajanu, mutta saapahan nähdä enemmän vitostietä sit.

3 Likes

Mitä ajovaatteita kokeneemmat olette pakanneet useamman päivän reissuille? Ja miten pessyt, vaihtanut tai muuten hoitanut tuot a ns. vaate huoltoa. Ehkä ytimenä varsinkin bibsit.

Voisin äkkiä kuvitella, että perse ei nauti paskasista ja hikisistä housuista pidemmän päälle.

Kiinnostaisi osallistua ekaan pitkään, 800km tapahtumaan, elokuussa. Ajaminen, yöpyminen, pyörä, ja työkalut tuntuu aika selkeiltä, mutta vaatteet mietityttää. Lähempänä alkaa varmaan nää muut osa-alueet kuumottaa.

Täähän on ikukysymys. Mitä mä pistän päälle.
Mulla oli 2vk #Yötön3000 reissussa kahdet bibsit ja toiset vaihdoin vasta maaliintulo päiväksi eli olisin pärjännyt yksillä.
Kerran pesin pyykkiä hotellissa.
Jokaikinen vastaan tullut invavessa/lastenhoitohuone tuli hyväksikäytettyä peffaa pesten.
Kaksi ajopaitaa ja kahdet sukat sekä yöasu eli ohut merinokerrasto.
Kovat luut nauraa tälle ylivarustautumiselle.
Tsempit reissuun!

Edit vessapaperia ja vauvanhoito kosteuspyyhkeitä mukaan.

7 Likes

Mä oon ehkä luonnostani epäsiisti, tapaan ottaa vain yhdet ajokamat ja pestä hotellin lavuaarissa parintuhannen kilsan välein.

9 Likes

Mulla oli Saksassa mukana kahdet bibsit ja ajopaidat joita vaihtelin päivän tai kahden välein. Pesun jälkeen ei meinannut ihan yön aikana ehtiä kuivumaan, kun en leirinnässä saanut kunnon pyykkinarua ripustettua.

Kesäsillä reissuilla oon nyt tykästyny yksien bibsien, kaksien kalsonkien ja kolmen sukkaparin taktiikkaan. Mulle ei tuota ongelmaa ajaa päivä ilman bibs, niin saavat rauhassa kuivua kun oon pyykänny ne hotlan tai huoltsikan lavuaarissa. Bibsit lähtee yleensä yöunien ajaksi pois, ja pyyhkäsen kriittisempiä alueita desinfiointiliinalla jos se sit jotain auttas.

Pitkähihasia baselayer-paitoja mulla on matkassa yleensä kaks kappaletta, materiaalit silkkiä, merinoa tai näiden sekotusta. Jos tarvii nukkua paita päällä, mieluummin sit sellanen paita joka ei oo muhinu koko edeltävää päivää mun päällä. 100% silkki ehkä vähän huono kun sitä ei parane jättää hikisenä muhimaan pidemmäks aikaa vaan pitäs aina keksiä huuhtelu sille.

2 Likes

Suomen läpi ajamisen ennätysyritys pitkästä aikaa käynnissä.
https://www.randonneurs.fi/jussi-laustela-aloitti-suomen-halki-pyorailyn-27-6-kello-930/

15 Likes

Mahtavaa että löytyy innostusta! Kukahan hän on, en tunne?

2 Likes

Countdown clock:

https://hugovk.github.io/hannu/

3 Likes

“Yritys keskeytyi Ylivieskassa n. 25 tunnin ja 614 km jälkeen.”

4 Likes

Juu jotain kramppeja kai oli tullut.

1 Like