Bobi

Noniin eli kyllä toi Langsteri on ihan hyvä pyörä, mutta nyt rupes kuumottamaan niin paljon kasata oma pyörä, että täytyy polkasta tää projekti käyntiin.

http://myy.haaga-helia.fi/~a0803942/vigorelli_small.jpg

Rungoksi tulee siis Bob Jackson Vigorelli, luultavasti 22,5". Väriä en ole vielä päättänyt. Odottelen vielä vastauksia kaupasta, tarkempia mittoja. Vai tietäskö joku ton rungon top tupe lengthiä ja standover heightiä?

Osia ajattelin hankkia käytettynä niin paljon kun mahdollista. Kuitenkin laatua sais olla enemmän kuin Langsterin osissa, ainakin kammet/eturieska ja kiekot sais olla reippaasti parempia.

Ebay on kokoajan kovassa tarkkailussa, ja sieltä näyttäs löytyvän ainakin quill stemmi ja ehkä kiekotkin. Ekojen osien “väriteemana” vois olla tuo hopea/kromi, niin nousee sitten runko kivasti esille.

Tää on eka pyörä minkä kasaan itse, joten kysymyksiä tulee aika läjä. Mulla ei myöskään ole (vielä) läheskään kaikkia työkaluja, ja niitäkin ois tarkoitus ostaa tulevaisuuden päivitys- ja huoltotoimenpiteitä varten.

Pari ekaa kyssäriä:
Matuzmasterin Geoff ois tarjoomassa mulle paria osaa, kampia ja headsettiä.

“Ultegra track cranks, vm. 1999”:

http://myy.haaga-helia.fi/~a0803942/ultegra_cranks_small.jpg

irtois joko 39t tai 53t rieskan kanssa, hintaan 75e. Mutta… Octalink keskiö, onko toi jotenkin epästandardi malli, tuleeko mulle jatkossa päivitysongelmia? Ja mites ketjulinjan säätö octalink-keskiön kanssa? BCD tuolla on 130mm, joka tuntus myöskin olevan vähän epästandardi, löytyykö tuolla mitoituksella miten laajaa valikoimaa rattaita?

“Tange headset, vm. 90’s

http://myy.haaga-helia.fi/~a0803942/tange_headset_small.jpg

irtois hintaan 33e, lähinnä kysymys kuuluu että onko tuo ylihinnoteltu?

Budjettia en oo sen tarkemmin määritelly, halvalla ois tietty hyvä päästä. En odota saavani tosta langsterista paljoa ton rungon arvoa enempää. Uusixilta ajattelin mahdollisuuksien mukaan koittaa kattoa osia kans.

Päätetääs tämä posti nyt tähän, otan mielellään vastaan ehdotuksia osista.

Nämä tiedot sain jokin aika sitten:

22" has a 22" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height
22.5" has a 22.5" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height
23" has a 22.75" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height 23" and above are built out of slightly oversize tubing

Odotusaika on tällä hetkellä 6vko+. Kevät varmaan saanut ihmiset runko-ostoksille.

kml - 4:55, 2.4.2009 » "Ultegra track cranks, vm. 1999": (img) irtois joko 39t tai 53t rieskan kanssa, hintaan 75e. Mutta.. Octalink keskiö, onko toi jotenkin epästandardi malli, tuleeko mulle jatkossa päivitysongelmia? Ja mites ketjulinjan säätö octalink-keskiön kanssa? BCD tuolla on 130mm, joka tuntus myöskin olevan vähän epästandardi, löytyykö tuolla mitoituksella miten laajaa valikoimaa rattaita?
Octalink on Shimanon oma standardi ja keskiöitä pitäisi kyllä löytyä (tosin et kertonu onko se Octalink V1 vai Octalink V2). Se on kyllä hieman harvinaisempi, kuin neliskantti, eikä noita octalinkkejä taida tehdä kukaan muu, kuin Shimano, joten siinä mielessä se on huonompi vaihtoehto. Teknisesti se on kyllä neliskanttia parempi. Ketjulinjan säätö onnistuu yhtä hyvin, kuin kaikilla muillakin kasettikeskiöillä, eli ei onnistu. Ei kyllä pitäis olla ongelmaa, koska noi on ratakammet ja sen oikean keskiön kanssa niillä tulee oikea rataketjulinja. 130mm BCD on ihan tarpeeksi yleinen standardi ja rattaita löytyy esim. Horssista.

130 mm on Shimanon käyttämä maantiejako, rattaita löytyy vaikka ja kuinka varsinkin kapealle ketjulle. Myös leveälle ketjulle on tarjontaa.

Tange Levin on ihan hyvä ohjainlaakeri mutta sellasen saa kympin halvemmalla aika monesta paikasta, Ebaystä sekä myös britti-verkkokaupoista kun vähän googlaa. (Huomaa että sä tarvit sitten sen ISO-version, molempia ISO/JIS versioita löytyy tosta)

Itse en ottaisi Octalink keskiötä, ASBin mainitsemista syistä, eli siis iian epäsopiva muiden valmistajien kanssa.

jussi - 6:49, 2.4.2009 » Itse en ottaisi Octalink keskiötä, ASBin mainitsemista syistä, eli siis iian epäsopiva muiden valmistajien kanssa.
Toisaalta mikä ketjulinja tulee miche+campa tai sugino+dura-ace yhdistelmillä? Neliskanteillakin on yleensä vaan helpompaa ottaa samalta valmistajalta molemmat, kuin ruveta arvailemaan millimetrejä joistain foorumipostauksista.

Ja jos mulla ei olis itelläni DA maantiekampia Octalinkissä kiinni, niin dissaisin Octalinkkiä pelkästään patenttirajoitusten takia.

Alkoipa tehdä kummasti mieli crosscheckin tyylistä mittatilaus-crossaria Reynoldsin hipoputkesta… :drool:

Bobi-setä vois varmaan vääntää kun vaan mitat antaa.

Tai miksei yhtä hyvin Mercianin sedät.

ja ASB on kyllä tietty oikeessa tossa yllä Octalinkkiensa kanssa.

Bobi-sedällä ja Derbyn pyöräkuninkaalla molemmilla menee ainakin puolisen vuotta customrungon vääntämiseen, edellinen maksaa hieman vähemmän. Kiireellä ei kannata siis lähteä.
Nimim. arvonta käynnissä BJ/M

En ole koskaan moiseen kampisarjaan törmännyt, joten tekee mieli heittää ilmaan kysymys, että onko mitään Ultegran Track-sarjaa olemassakaan. Mahtavatkohan olla vaan Ultegran maantiekammet ratarattailla varustettuna (jos edes niillä, koska tuo 39/53-kombinaatio viittaa aika vahvasti maantierattaisiin)? Mikäli näin on, ei ketjulinja normikeskiöllä ole 42mm, vaan jotain muuta. Ja koska tuo on octalink, niin keskiövaihtoehtoja ei kauheasti ole tarjolla.

Jussihan nämä osasarjojen historiikit tuntee, joten osaa varmaan kertoa, mikäli olen hakoteillä, mutta tulipa vaan mieleen.

EDIT. Runko on hieno!

En mä nyt noita sen enempää tunne kuin mitä googlella löytyy infoa mutta olen kyllä melko varma että Teemu on oikeassa, eli mitään Ultegra rata-gruppoa ei ole ikinä ollut olemassakaan. Unkarin sedät koittaa vaan vähän ucottaa… Rattaat on varmasti myös 3/32 ohuet eli mallia maantie.

Mut ei siinä mitään, ihan ok kammet noi varmaan on. Niin, paitsi että ketjulinja noilla on sitten tosiaan jotain ties mitä.

Ja vielä tosta linkatusta saitista; se on sama lafka joka myy välillä Ebayssä - yleensä aika kovaan hintaan - NOS Fausto Coppi maantierunkoja joihin on vaihdettu rata-malliset dropit taakse. LFGSS-foorumilla jengi pitää myös tota aika pahana vedätyksenä, jos ostaja siis kuvittelee napanneensa oikean ratarungon.

Samoja Coppi CityMaster track/single speed -runkoja on tuolla niiden saitillakin.

Joo tuo mulla kävi vähän itelläki mielessä, että onko mitään ultegra trackia olemassakaan. Ja juuri sain vastauksen, että nuo rattaat ei ole rataketjulle vaan normi 9-speed ketjulle, ja kammet on 170mm. Eli tosiaan haiskahtaa siltä, että maantiekammet nuo on?

Taidanpa jättää nuo molemmat ekassa postissa mainitut tuonne kauppaan. Samalta kaverilta esim. “NOS” record napasetti 280e, ja muita ylihinnoiteltuja vermeitä.

daniel - 15:03, 2.4.2009 » Nämä tiedot sain jokin aika sitten: 22" has a 22" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height 22.5" has a 22.5" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height 23" has a 22.75" TT, 73 head, 74 seat, 16 1/4 chainstays and 11.5 BB height **23" and above are built out of slightly oversize tubing** Odotusaika on tällä hetkellä 6vko+. Kevät varmaan saanut ihmiset runko-ostoksille.
Selvititkö daniel tuon mysteerin, että kun rungon hinta näyttää ensin sivuilla £345.00, ja kun rekisteröityy niin hinta näyttääkin £293.62. Kumpikohan on se "oikea" hinta? Ja maksetaankohan tuo kokonaan heti tilatessa?

Ja yritän olla pitämättä kiirettä tämän kanssa, tuo 6vko toimitusaika antaa kyllä ihan kivasti aikaa hankkia osia. Mutta vois koittaa tähtää siihen, et kesäkuun alussa ois filo ajossa. Jatketaan ebayn kyttäämistä… yhet primato/open pro kiekot näyttäs päättyvän huomenna.

Oiskohan punanen hyvä väri rungolle.

Oisko toi 293.62 ilman alv:ia? VAT vai mikä lienee.

Mutta toi unkarilainen pulju kuulostaa kyllä varsinaiselta kusetusputkalta.

kml - 15:52, 2.4.2009 » Selvititkö daniel tuon mysteerin, että kun rungon hinta näyttää ensin sivuilla £345.00, ja kun rekisteröityy niin hinta näyttääkin £293.62. Kumpikohan on se "oikea" hinta?
Näin tuolla Jacksoneilla sanotaan: ["All prices include VAT which the cart will remove later if you are from outside the UK"](http://www.bobjacksoncycles.co.uk/product_info.php?cPath=28&products_id=495)

Ja vielä oikein pyydetään lukemaan tuo ennen tilausta, Bobo-setää surettaa jos ei niin tehdä.

kml - 16:10, 2.4.2009 » Selvititkö daniel tuon mysteerin, että kun rungon hinta näyttää ensin sivuilla £345.00, ja kun rekisteröityy niin hinta näyttääkin £293.62. Kumpikohan on se "oikea" hinta? Ja maksetaankohan tuo kokonaan heti tilatessa?
Kun rungon tilaa saarten ulkopuolelle niin hinnaksi tosiaan tulee alviton hinta eli toi £293.62. Siihen lähetyskulut £50 niin lopullinen hinta on £343.62 mikä maksetaan heti saitin omassa check-outissa. En tiedä tarkkaa syytä alvittomaan myyntiin kun muut nettikaupat ei moista harrasta mistään planeetan kolkasta. En tietenkään hanttiinkaan pistänyt sillä olin varautunut noin £400 laskuun.

P.S. Omani tilasin 15.2.2009 eikä ole vielä kuulunut. Kyselinkin sen perään jo ja 21.3. vastasivat että 5-6 viikkoa arvio. Ilmoittelen vaikka tässä ketjussa kun saapuu.

daniel, kuvia kehiin kun runko saapuu! Ja mieluiten myös kuva miten runko on pakattu ja pehmustettu.

^ Pistetään kuvaraportti ilman muuta tulemaan.

jussi - 17:30, 2.4.2009 » En mä nyt noita sen enempää tunne kuin mitä googlella löytyy infoa mutta olen kyllä melko varma että Teemu on oikeassa, eli mitään Ultegra rata-gruppoa ei ole ikinä ollut olemassakaan. Unkarin sedät koittaa vaan vähän ucottaa... Rattaat on varmasti myös 3/32 ohuet eli mallia maantie.
No tää on vissi. Vähän ihmettelin kans tota, mutta aattelin, että ne on jotain vanhaa "party like it's 1999"-kamaa, josta en vaan oo kuullut. Kun kuvaa kattoo lähempää, niin spiderin alta pilkistää knöölit pienemmälle rattaalle ja rattaissahan on myös selvästi vaihdetaustasta kertovat pinnit.

Avoid.

Ihan perus fc-6500 kammilta näyttäis, V1 octalink ultegraan joka tapauksessa. Ketjulinja 109,5 keskiöllä kahden rattaan välissä 43,5 milliä, 42 millin ketjulinjan voi noilla unohtaa ihan suosiolla, V1 keskiön pituuksia on niin rajallinen valikoima, vähintäänkin olisi pakko käyttää sisempää rattaan paikkaa. Sisempi ratas osuis noin 41 milliin. Tietty jos hyväksyisi yhden millin prikan keskiön ja rungon välissä niin siinä olis 42 millinen viritys. Itse en huolisi. Sinänsä kyllä ihan hyvät maantiekammet, mutta ei ne ratakammet ole. Kiertäisin tollasen kauppiaan kaukaa.