Bianchi Rekord 841 D

Hommasin fillaritorilta Bianchin Rekord 841 D:n. Runko on mulle pienehkö n. 56cm kun ajelen yleensä 58, 59 rungoilla. Kaikki osat on päällisin puolin ehjiä ja suurinpiirtein alkuperäisiä. Hauskana ekstrana löytyi pyörän alkuperäiset pumppu ja juomapullo.

Onko ehdotuksia / ideoita mitä sille tekisin? Sinkulaksi vai entisöinkö maantielle? Eniten ehkä himottaisi laittaa koko pyörä uusiksi esim. uusi maalipinta, teipit ja modernit rataosat.

Onko noita Bianchin vanhoja teippejä mahdollista tilata jostain vai kannattaako tehdä itse?

Kuva löytyy
http://www.flickr.com/photos/44287933@N07/4071838066/?edited=1

Melkein kaikkien tunnettujen merkkien teippejä löytyy Ebaystä, oikeita alkuperäisiä tai uustuotantoa:

Teikonen - 11:24, 3.11.2009 » Onko ehdotuksia / ideoita mitä sille tekisin? Sinkulaksi vai entisöinkö maantielle? Eniten ehkä himottaisi laittaa koko pyörä uusiksi esim. uusi maalipinta, teipit ja modernit rataosat.
Vaihtoehtoja on varmaan useita, mutta ratapyörää et tuosta saa, maantiefiksin kyllä.

Hieno pyörä, mutta itse henkilökohtaisesti olen aivan toista mieltä siitä, että ostaa liian pienen pyörän, vaikka sen sopivasti saisikin.
Ja kompetenssia on, olen itse aivan liian pitkään nilkuttanut noilla alamittaisilla suoraan sanoen pikku paskoilla, joita vain on sattunut kiertymään käteen. Vasta kun keskityin tuohon oikeaan mitoitukseen aidosti, niin alkoi löytymään pyöriä, joita ihan aikuisten oikeasti viitsii myös ajaa vähän pitempäänkin. Ja nyt sitten huomaa, että enemmän kuin joka toisella vastaantulijalla on täysin vääränkokoinen pyörä.

Homman järkevyyttä voisi verrata siihen, että sitkeästi vaeltaa ja ulkoilee liian pienissä kengissä ja vaatteissa.

Alan nyt neuvomaan, vaikket sitä ehkä haluaisikaan: Käytä sopivaa laskuria. Muokkaa tuota pyörää ENSIN siihen oikeaan suuntaan stemmillä ja satulatolpalla ja sen semmoisilla jipoilla, geeliä kahvateipin alle ja kaikkea älykästä ja elämää helpottavaa. Käy läpi iso nippu satuloita, ihan romu versioitakin. Sitten kun löytyy se sopiva, osta sen mallisia uusia halpiksia. Uudet nykyaikaiset satulat ovat ihan hyviä, vaikka olisivat halpojakin. Muovirunko joustaa sopivasti ja niihin on helppo itse liimata vaikka uusi päällinen.

JOS SITTEN pyörä sopii ja sillä YHÄ viitsii oikeasti ajaa pitkäänkin, niin vasta sitten kannattaa alkaa tekemään sille yhtään mitään, mikä edes viittaa entisöintiin. Sillähän on kuitenkin tarkoitus ajaa senkin jälkeen ? Minä käsitän entisöinnin sellaiseksi, jossa lähinnä edellisten löperöiden omistajien laiminlyönnit ja osien suoranaiset pilaamiset ja tärväämiset korjataan uuteen uskoon. Saa sitten ihan itse nösviä sen pyörän piloille omalla uudella tavallaan…

Tuo 58-59 → 56 pudotus tuossa koossa kuulostaa nyt tosi pahalta. Oikeasti. Josko käyttäisit sitä laskuria ensin, ennen kuin alat uhraamaan yhtään enempää aikaa ja vaivaa tuohon pyörään ? Eihän sitä tarvitse kaikkien koko ajan toistaa näitä samoja virheitä, voi sitä oppia muutenkin kuin oman kantapään kautta. Muutenhan me ollaan henkisesti nilkkuja kaikki tästä ikuisuuteen. Aloista siis ensin tuosta:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

… ja kuten ohjeessa moneen kertaan sanotaan, tuota mittaamista EI VOI tehdä yksin, koska tuloksista tulee vääriä.

Näin minä nyt kuitenkin neuvon, kun niitä ideoita kyselet.

Tuure

-.-

Jos pyörässä on hyvät vintage osat, jotka jostain syystä miellyttävät, niin hanki sitten samanmerkkinen sopivampi runko ja keikkaa nuo osat siihen. Pienen rungon myyt taas eteenpäin jollekin, jolle se oikeasti sopii. Hanki romu stemmejä sentin välein sitten sen kohdan molemmilta puolin, mitä tuo laskuri Sinulle suosittelee.

Teikonen - 12:18, 3.11.2009 » Onko ehdotuksia / ideoita mitä sille tekisin?
On. Myyt sen raatona tai kokonaisena mulle.

Tuo laskuri on kyllä hyvä, mutta niitäkään tuloksia ei kannata kyllä noudattaa liian orjallisesti. Vaikka mittaukset tehtiin äärimmäisellä tarkkuudella ja moneen kertaan, niin toi mulle ehdotettu French fit on kuitenki ihan hulvattoman korkea. Competitive fitin sanovat olevan äärimmäisen agressiivinen mukavuuden kustannuksella, mutta täydellisesti niihin mittoihin menevä Lollerini tuntuu niin mukavalta, että sen päällä kyllä viettää mielellään enemmänkin aikaa. Siinä tosin on nyt 15mm avaruudettimia stemmin alla, joten satulan päältä tangon päälle ei oo pudotusta ku lepposat 8cm.

Kiitti neuvoista.

Vähän jo eilen pähkäilinkin et kannattaako tuosta alkaa roppaamaan mitään… varsinkin kun ne pari senttiä uupuu.
Entisöintiin ei taida olla edes aikaa. Ennemminkin hiekkapuhallus+ pulverimaali+ uudet sinkulaosat linjoilla ajattelin edetä jos ylipäätään alan jotain siitä rakentamaan. Kuntoajoon löytyy muut vehkeet joten tämä ei olisi tulossakaan muuhun kuin “kauppapyöräksi” ja kaupungilla fiilistelyyn.

Onko vaihdosta tai ostosta kiinnostuneita? Pyörä asustaa Pitäjänmäessä.

Laittakaahan tarjouksia tulemaan tänne tai teemu(piste)ikonen(at)gmail(piste)com

PS. SIR RICHARD voi laittaa tarjouksen kans;)

Käskystä. Laitoin pm jo vähän aiemmin ja nyt uudemman kerran.

Toi netissä oleva laskuri on kyllä pätevän olonen,eilen itte sain vihdosta viimein sillä itteni mittailtua ja nyt olen olevinani paljon viisaampi kun valitsen runkoa itselleni.

Laitoin PM:mää

pm täältäki.

Jess.
Tää näyttäisi tällä hetkellä olevan myyty. Ilmoittelen jos tulee peruutuksia.