Askelmittarit, Nike+ etc. fillaroidessa

Nike+ juttuja tsekkailessa tuli mieleen että jalkoihin sijoitettavat askelmittarit (Nike+) on sellanen teknologia, jonka pitäis toimia sikahyvin yksivaihteisilla lenkkiä polkiessa. Yksi kampien pyörähdys kun voidaan olettaan aika hyvin tietyn mittaiseksi matkaksi.

Onko kellään insinöörillä mitään tietoa tosta?
Onko polkimien pyörähtämisessä jotain niin merkittävää eroa juoksuaskeleeseen ettei mittari rekisteröisi polkasuja?

Onko jollain jopa kokemuksia Nike+:lla ja iPodilla fillarilenkkien mittaamisesta ja seuraamisesta?

Jos noi toimii niin kun mun logiikalla pitäis toimia, niin Applella ja Nikellä ois kyllä tuhannen taalan paikka vääntää Nike+ softasta fixed gear/singlespeed versio. Syöttäis vaan softaan omat välitykset ja mittaisi renkaan. Sitten saisi lenkkien jälkeen tarkat tiedot ajetusta matkasta, kadensseista, nopeuksista jne…

Köh. Polarilta ja Suunnolta löytyy valmiit välineet aiheeseen. Ja eikö nike+ ja ipod -hässäkkä toiminut ainoastaan kakkossukupolven nanossa?

Erikoisvälineitä marginaaliryhmälle. Tavalliset fillarimittarit toimivat jo, eikä niissä ole Nike-imagoa.

Toimii ihan uusimmissakin nanoissa, ja touchissa.

Perustelu 1: ipod nano tai touch on aika monella ja vielä mukana lenkilläkin. Toi Nike+ sensorisetti taas on halvempi kun mikään erillinen vastaava laite.

Perustelu 2: Etuna softa, eli toi Nike+ softa tai sen open sourve versio Neki++. Ne antaa paljon parempaa analyysiä kun mitkään muut ilman gps:ää toimivat treenisoftat. Ja gps-pohjaset taas on rumia ja vie sähköä reilusti enemmän kun ilman pattereita toimiva Nike+ sensori.

Vasta-argumentti 1: Kukaan ei pidä ipodia mukana lenkillä. Musiikin kuuntelu kuulokkeista pyörällä ajaessa on liikenteen vaarantamista, joten iPod on turha laite ja se jää kotiin. Ja jos tukit mun tien kuulokkeet korvilla, etkä kuule huutoa, niin mä työnnän sut ojaan ja potkin kiekot ajokelvottomiksi.

Vasta-argumentti 2: Ulkonäkökysymys ei ole pätevä argumentti. Paristonkestävyys GPS-laitteissa on riittävä usean tunnin lenkkeihin.

Mut eihän tää oo mikään ongelma. Laitat sen nike+ sensorin takahaarukkaan jonku jousen päähän ja pinnaan räpättimen, mikä lyö sensoria joka kiekalla. Sitte askelpituudeksi vaan 207mm. Toimii vaikka olis vaihteet. Tai vielä parempi idea olis tutkia sen nike+ sensorin kytkentä ja juottaa sen tilalle tavallinen fillarimittarin magneettisensori. Se vaan vaatii vähän taitoa.

Ja sitäpaitti Nike+ ei kerro nousujen jyrkkyyttä ja määrää. Pyörälenkki koostuu nousuista ja nousujen välisestä lusmuilusta.

Jos palataan alkuperäiseen, niin askel ja pyörän pyörähtäminen ovat täysin erilaiset liikkeet. Askeleessa tulee yksi terävä kiihtyvyyspiikki, kun jalka osuu tantereeseen. Pyörän pyörähtäseeä sensoriin kohdistuu koko ajan hyvin tasainen keskihakuvoima.

Alkuperäinen lähtökohtasi pohdinnalle on virheellinen, koska se perustuu olettamukseen, että sensori on kallis ja softa halpaa. Tosiasia on täysin päinvastainen, sillä sensorin tekeminen on todella halpaa, kun taas softan tekeminen on todella kallista.

Toisaalta… Nike+Apple+Fixed gear on sellainen kombo, jota pääkaupunkien hipsterit eivät voi vastustaa. Kallista paskaa suorastaan lentää ulos konseptimyymälän ovista ja ikkunoista.

Musiikin kuuntelu kuulokkeista pyörällä ajaessa on liikenteen vaarantamista.
Tarkoitatko sitä että musiikin kuuntelu häiritsee liikenteeseen keskittymistä, vaiko että musiikkia kuunteleva henkilö ei välttämättä kuule muita liikenteen ääniä?

En minäkään kuuntele, mutta se on ihan henkilökohtainen valinta. Kuurotkin pyöräilevät (ja joo, pätee vain jälkimmäiseen).

ilman pattereita toimiva Nike+ sensori.
On siellä paristo. Itsellä yks kulahtanut jo.
asb - 19 minutes ago » Toisaalta... Nike+Apple+Fixed gear on sellainen kombo, jota pääkaupunkien hipsterit eivät voi vastustaa. Kallista paskaa suorastaan lentää ulos konseptimyymälän ovista ja ikkunoista.
Nyt olet hämmästelyni ytimessä. Jos toi on teknisesti helppoa (mun alkuperäinen kysymys by the way), niin jonain Niken trendituotesuunnitteluryhmän pomona antaisin välittömästi potkut kaiklle suunnittelijoilleni siitä ettei ne ole vielä tehnyt tota.

Mun veikkaus on että toi toimii ihan suoraan ilman mitään lisäjuttuja. Siitä vaan “kalibroi” Nike+:n ajamalla rauhallisesti tarkan matkan (minimi 400 m). Sillai se systeemi kalibroidaan juoksuun ja kävelyynkin.

Sitten Nikeplus.comissa pääsiskin nopeesti top-10 juoksijoiden joukkoon kun tilastot näyttäisi yli 30 km lenkkien menevän jatkuvasti alle tunnissa. Voisi muilla Nikeplus.comin käyttäjillä olla vähän ihmettelemistä ja epäilyksiä käytetyistä ravinteista.

asb - 36 minutes ago » Jos palataan alkuperäiseen, niin askel ja pyörän pyörähtäminen ovat täysin erilaiset liikkeet. Askeleessa tulee yksi terävä kiihtyvyyspiikki, kun jalka osuu tantereeseen. Pyörän pyörähtäseeä sensoriin kohdistuu koko ajan hyvin tasainen keskihakuvoima.
Minä ainakin laittaisin sen kiihtyvyysanturin kenkään kiinni, enkä renkaaseen. Siihen kai aloitusviestikin viittasi.

Sinällään, jos haluaa asioita yhdistellä, niin esim. nokian N82:ssa on gps ja kiihtyvyysanturi, joiden avulla treenilenkkinsä voi sijoittaa kartalle. Saa korkeudet, kadenssit ja paikkatiedot yms. Tosin kuulin tänään, että ilmeisesti palvelu ei olekaan ilmainen, vaan nokialle pitää maksaa lisenssimaksuja, joita ei kytkykaupan yhteydessä mainita.

Onhan se älypuhelin tietysti kalliimpi ratkaisu, mutta sillä voi soittaa puheluita, ottaa kuvia (jotka voi sijoittaa saman tien kartalle), lukea sähköpostia ja [mikä tärkeintä] osallistua yksivaihde.netin keskusteluihin!!

…paitsi Oulussa, jossa mäkiä ei ole.

MrHat - 12 minutes ago » Minä ainakin laittaisin sen kiihtyvyysanturin kenkään kiinni, enkä renkaaseen. Siihen kai aloitusviestikin viittasi.
Kenkähän tekee samaa liikettä, pienempää ympyrää vaan.
MrHat - 11 minutes ago Minä ainakin laittaisin sen kiihtyvyysanturin kenkään kiinni, enkä renkaaseen. Siihen kai aloitusviestikin viittasi. Sinällään, jos haluaa asioita yhdistellä, niin esim. nokian N82:ssa on gps ja kiihtyvyysanturi, joiden avulla treenilenkkinsä voi sijoittaa kartalle. Saa korkeudet, kadenssit ja paikkatiedot yms. Tosin kuulin tänään, että ilmeisesti palvelu ei olekaan ilmainen, vaan nokialle pitää maksaa lisenssimaksuja, joita ei kytkykaupan yhteydessä mainita. Onhan se älypuhelin tietysti kalliimpi ratkaisu, mutta sillä voi soittaa puheluita, ottaa kuvia (jotka voi sijoittaa saman tien kartalle), lukea sähköpostia ja [mikä tärkeintä] osallistua yksivaihde.netin keskusteluihin!!
Täsmennetäänpä vähän, kun olen jollain tapaa syypää tähän viestiin. Lojaalina Saunalahden asiakkaana hankin N82:n "järkisyistä". Tässä kävi ilmi, että ennen maksuttomat karttapalvelut eivät pelaakaan ihan kuin ennen, mutta se on toinen seikka. Puuroja ja vellejä voi sekoittaa vahingossa ;)

En ole muutamaan viikkoon käyttänyt MrHatin tarkoittamaa Sporttrackeria, mutta se tosiaan pelaa siten, että luuri laitetaan vaikka reisitaskuun (kun ei sitä sinne kengän kärkeenkään kannata teipata), laitetaan Sporttracker päälle ja lähdetään polkemaan. Lenkin jälkeen puhelimesta voi ihastella GPS:n kartoittamaa reittiä korkeuseroineen, matkoineen yms. puhelimesta saa dumpattua lenkin datan sellaisessa muodossa ulos, jotta sen voi jakaa esim. Nokian (viimeksi käyttäessäni ilmaisessa) Sporttracker-sivustolla halutessaan koko maailmalle.

En tiedä, saako tuohon yhdistettyä kuinka helposti esim. sykemittaria. Ja huonoina puolina mainittakoon Nokian tuotteiden yleinen vaikeaselkoisuus.

Edit: laitetaan vielä linkki johonkin keväällä tekemääni testilenkkiin Kaivarista Arabiaan Tiedän kyllä, että on ajettu hissun kissun. Jalkajarrut ja kaikki.

Hifein mahdollinen lenkkikaveri olis tietysti FRWD.

FRWD on gps-pohjainen, mutta sen lisäksi se toimii sykemittarin kanssa. Ja siinäkin on hyvä softa.

FRWD on vaan sen luokan systeemi, että lenkkien jälkeen menee tupla-aika jälkipeliin ja analysointiin. Reitti kolmiulotteisella kartalla kaikkien aika- ja syketietojen kanssa ja vertailu aikaisempiin lenkkeihin on ainakin mulle ihan liikaa. Oon ajatellut että vuokraan Kuinomasta FRWD:n joskus kun sattuu sellanen viikko että ehtisi aikataulujen puolesta polkeen normaalia enemmän lenkkejä ja olisi vielä hyvää säätäkin luvassa. Ei oo vaan vielä tullut sellasta unelmaviikkoa eteen. Jos tulee ja vuokraan ton viikoksi niin pistän sitten raporttia siitä miten toimi.

näinpä! ei nyppylän nyppylää. Täällähän poljenta on siis tämän käsityksen mukaan puhdasta lusmuilua :slight_smile: no tätä en ite allekirjoita ku mulla on vaa yksivaihde, TÄYSIÄ!