Anodisointikerho (DIY)

voisin samaan syssyyn anodisoida pari muutakin objektia, pistäkää viestiä kun tämä tapahtuu.

^Käytiin juuri sopimusneuvottelut Odien kanssa. Tapahtumaan alkaa kevään mittaan. Mancave muuttuu Anodizecaveksi

siitä minä nautin

Noniin, mites mansen anodisointiluolaprojekti edistyy?

Vaiheessa, u will be first to know!

Mites tämä?

No oon ollu ihan järjettömän avuton asian kanssa, mutta nyt alkoi heräillä aito mielenkiinto hommaa kohtaan kun moottoripyörästä meni lippojen takia aika paljon osia uudelleen anodisointiin. Niin ja sain projektiin myös yhden tieteen tohtorin mukaan työnjohtajaksi ja henkiseksi isäksi, joten ehkä tässä vielä jotain.

Kyllä tästä vielä jotain tulee. Mansen jengillä on paljon sellaisia paskaosia, mitkä pitäis muuttaa timanteiksi anodisoimalla. Munarkin prätkä kuuluu tähän kategoriaan.

Meinasin viedä tässä kevään aikana joitain osasia tänne (Alumiinikilpi Oy Tuukkanen) anodisoitavaksi. Mustaa ja kultaista lopputulosta hakusessa omassa projektissani, kiinnostaako jotakuta lähteä kimppatilaukseen?

Mitähän teräs mahtaa tykätä anodisoinnista? Ideana olis värjäyttää muutamia osia, mutta ohjainlaakerin kupeissa on teräksiset insertit joita ei käsittääkseni saa irti. Voisiko noi insertit vaan suojata jotenkin anodisoinnin ajaksi?

Eikai mitään. Ainakaan se ei reagoi mitenkään esim. putkimieheen.

Otapa huomioon, että tässä sitä liotetaan jo muutenkin hapettavassa rikkihappoliuoksessa (teräs ruostuu hapettuessaan, kodin putkimies taas on emäksistä).

Oisko jollakulla mahis anodisoida yhdet jarrukahvat mustiksi? Enemmän sais mennä harjoitus- kuin ammattiduuniksi. Palkkaa saa myös.

Anodisointi ehkä tarve teettää muutamalle pienelle osalle, värinä aina niin ihana violetti.
Missähän tuo onnistuisi, materiaali 6061?

Koitas alumiinikilpi tuukkanen oyta. Sivuja ei taida olla, guuglammalla puhelinnumero.

Osaiskohan joku viisaampi arvioida saako tän näköisistä kammista säädyllisen näköisiä jos niitä vähän hinkkailis ja anodisoisi mustaksi? Vai korostaiskohan anodisointi vaan mahdollisia jäljellejääviä epätasaisuuksia?

Ei korosta vaan kätkee. Mutta jos kuva on sun kammista niin älä tee sitä. 7410:t on hienot iha tolleen.

Kuva eBaystä. 7410 best, mutta ne olis vielä kauniimmat mustana.

…En sitten minäkään lähtenyt itse anodisoimaan vaan vein Tuukkaselle. Kuva ei ihan tee oikeutta mutta hyvää jälkeä kuitenkin tuli.

Vanha clamppi (etummaisena) on murtunut. Ko. pyöräpaja ei enää alkuperäistä magnesiumhärveliä tee ja alumiiniversiotakin sai vain kirkkaana, ilmeisesti suoraan sorvista, joten sähköhommiksihan se sitten meni.

Clampin tapauksessa kokeiltiin ensin uutta tyyliä ja kun ei toiminut—vaikka sinänsä tosi hieno grafiittiefekti tulikin—speksasin toisen yrityksen niin lähelle vanhaa kuin mahdollista. Tuli pikkuisen vähemmän matta mutta tuntuu itse asiassa sopivan runkoon paremmin.

Laitatin samalla kirkkaaseen rattaaseenkin vähän väriä.

hyvän näköstä jälkeä kyllä!

kerropa nyt vielä mitä tollanen lysti maksoi.