AMA: Time Helix Equipe Pro, vaihdemaantiepyörä

No nää ny on perunalla kesken lenkin taas otettu mut tämmöstä tää.

Maantiepyöräni, ysärin puolivälin Time. Hiilikuituputkia kevytmetallimuhveissa, aikakausikorrekti Shimano Dura-Ace gruppo pienin poikkeuksin.

runko: Time Helix Equipe Pro
keula: Time ???, ei alkuperäinen
ohjainlaakeri: Time Integral System
stemmi, stonga: Shimano Dura-Ace AX 7300
satulatolppa, polkimet: Shimano Dura-Ace 7400
jarrut, kahvat, vaihtajat, kammet, keskiö: Shimano Dura-Ace 7700
takapakka: Shimano Dura-Ace 7700 21-12 tai Ultegra 23-13
eturattaat: Shimano 53T, TA Specialites 38T
navat: Shimano Dura-Ace 7700
pinnat: Sapim D-Light
kehät: Light Bicycle Falcon R25
renkaat: Vittoria Corsa Graphene+
sisurit: Michelin latex
satula: piraatti Time

Pyörän tarinahan on sellainen, että runko tuli tälle foorumille myyntiin kauan, kauan sitten osana isompaa runkostashia. Koko oli sopiva, hinta halpa, joten miksipä ei. Halvan hinnan selitys oli puuttuva ohjainlaakeri, joka on Timen oma proprietary viritys. Jonkun aikaa jaksoin huudella eri foorumeilla ja selata ebayta mutta eipä löytynyt. Otin yhteyttä suoraan Timeen, käytin jopa silloista ranskalaista esimiestä tulkkina välissä, mutta ei. Runko jäi varastoon pölyttymään. Enhän mä juurikaan edes aja maantiellä.

Oisko aikaa kulunut noin kymmenen vuotta, huomasin että Samuli-1 myy samanlaista napsun isompaa runkosettiä. Kysyin möisiäkö pelkän laakerin ja haarukan, mutta koko setti olikin jo ehtinyt mennä. Himskatti. Mut Samulillapa oli parempi Google kuin minulla, hän pommitti parin viikon päästä viestiä että Briko-Bikessä ranskassa näyttäis olevan just sopiva laakeri kaupan. Ja tottahan se oli. Vuonna 2017 projekti pääsi vihdoin alkuun.

Olin rungon hilloamisen aikana päättänyt, että tähän tulee period correct Shimanon Dura-Ace setti. Haalin osia alan harrastajilta, tältä foorumilta, ebaysta, you know the score. Viimeisin silaus oli viime talvena Filla Bicyclesistä löytyneet 7400 sarjan Dura-Ace polkimet. Periaatteessa 7700 sarjan polkimet olisi enemmän true, mutta olen internetistä lukenut että ne on ihan paskat, niin mennään mielummin noilla vanhemmilla Lookin lisenssillä tehdyillä malleilla.

Kasaus on hieman elänyt vuosien mittaan, mutta on nyt aikalailla maalissa. Satulatolpan vois ehkä vielä vaihtaa 7300 malliin jos jostain löytyy 25,0 paksu. Tällaisenaan, kokonaisuudessaan, paketti täyttää oikein hyvin laatikon “keski-ikäisen pyöräharrastajan sunnuntaiajokki”.

Maantiepyöräilyn tila Länsi-Uudellamaalla. :frowning:

31 Likes

Arvostan tätä suuresti.

Mikä koko?

52,5 cm c-c, vaakaputki 54 c-c
Keskiömuhviin on stanssattu S/M elikkäs välimallin jätkä.

1 Like

Upea :heart_eyes:

on kyllä kerrassaan upea

Todella inspiroiva ja haaveita herättävä pyörä sekä teksti :pray:

Upee!

Näin tehdään vaihde-AMA, hyvät toverit. Hieno pyörä.

2 Likes

Voi jehna! Ihan tosi nätti pyörä. Ja muutti mun ennakkoluuloja hiilikuitupyöristä, kun oon aatellut että ne näyttää aina semmoselta tosi futuristiselta. Tää sun on vaan tosi klassisen ajaton. Oioi :heart:

Törkeen hieno ahh :heart:

Kyllä muuten maistuu, voi jehna

On kyllä erittäin upee :+1:t3:

Fast forward 10-20 vuotta ja kaikki nykypyörät roikkuu ajamattomina autotalleissa kun kaiken maailman rotkoihin ei löydy sopivaa stemmiä/tankoa/vaihtajankorvaketta/laakeria/younameit?

Upee pyörä ei siin! Ja onneks sait vihdoin ajoon :+1: